زنده شدن خاطرات نوستالژیک | نقد و بررسی بازی Namco Museum Archives Vol 1

قطعا همه ما در دوران کودکی و نوجوانی با بازیهای هشت بیتی خاطرات فراموشنشدنی و زیبایی داریم. بازیهایی که ما را با حرف به حرف هنر هشتم و لذت وصفناشدنی آن آشنا کرد. قطعا اگر در دوران کودکی و نوجوانی چنین بازیهای سادهای وجود نداشتند، جدای از تشکیل نشدن صنعت گیم به قدرت امروزه، ما هم با این معجزه انسانی آشنا نمیشدیم. اولین بازی که انجام دادید چه بود؟ Pac-man،ماریو،دیگداگ یا Snake? اینها بذر علاقه ما به گیم را کاشتند و بعدها خودمان با بازیهای دیگر رشدش دادیم و امروزه شده است پایه ثابت زندگیمان; تبدیل شده است به هنر هشتم. بازیها بعد از عناوین سادهای چون بازیهای مذکور، با تلاش فعالان بسیاری که پایداری این هنر را مدیونشان هستیم، به قدرت به کار خود ادامه دادند و تبدیل شدند به لذت خالص در هر زمینهای.
بازیهای کلاسیک همواره جایگاه خودشان را دارند و کسی نمیتواند بگوید هماکنون نمیتواند آنها را تحمل کند. از نظر یک فرد معمولی بله; اگر گرافیک ابرشاهکار نسل هشتم The Last Of Us Part II را به او نشان دهید و بعد بگویی خب نظرت در مورد نسخه ۸بیتی Pac-man چیست احتمالا به شما میخندد و کلی هم مسخرهتان میکند. اما ما گیمرها خیلی خوب اهمیت باارزشهای زندگیمان را میدانیم و حتی به احترام لطف بزرگی که چنین بازیهایی به ما کرده و ما را با این معجزه در جهان اشنا کردند، همچنان تجربه خوشایندی با ایندست بازیها خواهیم داشت. در این مقاله قصد داریم کالکشن محبوبی را تحت عنوان Namco Museum Archives Vol1 که از اسمش، سازنده و نوع بازیهایش مشخص است بپردازیم. با ما همراه باشید.

قطعا همه ما در دوران کودکی و نوجوانی با بازیهای هشت بیتی خاطرات فراموشنشدنی و زیبایی داریم. بازیهایی که ما را با حرف به حرف هنر هشتم و لذت وصفناشدنی آن آشنا کرد. قطعا اگر در دوران کودکی و نوجوانی چنین بازیهای سادهای وجود نداشتند، جدای از تشکیل نشدن صنعت گیم به قدرت امروزه، ما هم با این معجزه انسانی آشنا نمیشدیم. اولین بازی که انجام دادید چه بود؟ Pac-man،ماریو،دیگداگ یا Snake? اینها بذر علاقه ما به گیم را کاشتند و بعدها خودمان با بازیهای دیگر رشدش دادیم و امروزه شده است پایه ثابت زندگیمان
نکته جالب نامگذاری بسیار خوب بازی است. جدای از اطلاعات اولیه، شما میفهمید بازیهای کالکشن خیلی خیلی قدیمی است و اگر میشد بازیها را یه صورت جسم لمس کرد جای آنها هماکنون در موزهها بود. واقعیت هم همین است و این مجموعه شامل ۱۱ بازی است که بعضی از آنها شامل ریمستر گرافیکی هم میشوند و قابلیتهای جدیدی هم به بازی اضافه شده. این یازده بازی شامل Pac-Man, Xevious, Mappy, Dig Dug, The Tower of Druaga, Sky Kid, Dragon Buster, Dragon Spirit: The New Legend, Splatterhouse: Wanpaku Graffiti, and Pac-Man Championship Edition میشوند و بازی Pac-man Championship Edition یک بازی کاملا جدید است و در واقع نسخه هشتبیتی بازی به همین نام است. از این عناوین بعضی اصلا در غرب منتشر نشده بوده و حال به لطف این مجموعه قابل بازی هستند.

نکته جالب نامگذاری بسیار خوب بازی است. جدای از اظلاعات اولیه، شما میفهمید بازیهای کالکشن خیلی خیلی قدیمی است و اگر میشد بازیها را یه صورت جسم لمس کرد جای آنها هماکنون در مورهها بود. واقعیت هم همین است و این مجموعه شامل ۱۱ بازی است که بعضی از آنها شامل ریمستر گرافیکی هم میشوند و قابلیتهای جدیدی هم به بازی اضافه شده. این یازده بازی شامل Pac-Man, Xevious, Mappy, Dig Dug, The Tower of Druaga, Sky Kid, Dragon Buster, Dragon Spirit: The New Legend, Splatterhouse: Wanpaku Graffiti, and Pac-Man Championship Edition میشوند و بازی Pac-man Championship Edition یک بازی کاملا جدید است و در واقع نسخه هشتبیتی بازی به همین نام است. از این عناوین بعضی اصلا در غرب منتشر نشده بوده و حال به لطف این مجموعه قابل بازی هستند.
همانگونه که میدانید داستان در این بازیها معنای چندانی ندارد و بیشتر توجه ما به سمت گیمپلی و چالشهاست. از نظر سختی باید بگویم هر یازده بازی این مجموعه واقعا سخت و طاقتفرسا هستند و حین تجربه بازی به خودم میگفتم قدیما هر بازی برای خودش دارکسولزی بوده ها! واقعا هم همینگونه است و سختی این عناوین با بازیهای امروزه به جز Roguelikeها قابل قیاس نیست; به خصوص Mappy و Dragon Spirit و Dig Dug که هرکدام غولآخری برای خودشان هستند و صحنه به صحنه مرگ است و مرگ. تنوع مراحل در این بازیها و البته Pac-man Championship بالاست و بعید است حین تجربه کوتاهتان از آنها خسته شوید. دشمنان سرسخت و قدرتمند ویژگی مشترک اکثر بازیهای مجموعه است.

همانگونه که میدانید داستان در این بازیها معنای چندانی ندارد و بیشتر توجه ما به سمت گیمپلی و چالشهاست. از نظر سختی باید بگویم هر یازده بازی این مجموعه واقعا سخت و طاقتفرسا هستند و حین تجربه بازی به خودم میگفتم قدیما هر بازی برای خودش دارکسولزی بوده ها! واقعا هم همینگونه است و سختی این عناوین با بازیهای امروزه به جز Roguelikeها قابل قیاس نیست; به خصوص Mappy و Dragon Spirit و Dig Dug که هرکدام غولآخری برای خودشان هستند و صحنه به صحنه مرگ است و مرگ
تنوع بازیهای مجموعه و تعدادشان کاملا قابل قبول است و شاهد ویژگیهای جدیدی نیز هستیم. مثلا شما میتوانید هرجا که بخواهید تا سقف سه اسلات، بازیهای مختلف را سیو کنید. قابلیت Reply Function به شما اجازه میدهد دقیقه آخر بازیتان را تکرار کنید. واقعا سوال است که در آن زمانها چگونه بدون سیو و چکپوینت و قابلیت تکرار لحظات، چگونه این بازیها را به اتمام میرسانند! اگر این درجه سختی همچنان تا امروز هم با بازیها همراه بود، به جرات میتوان گفت بازیها تا این حد محبوب نمیشدند. در بازیها کارهای مختلفی چون نقطهخوری، کندن و پیشرفتن، پریدن با تکچرخ و آتش زدن با اژدها را انجام میدهید و اینگونه نیست که کلیت همه بازیها یکسان باشد با نامهای متفاوت. بازیها از پایه باهم متفاوتاند و متنوع.

گرافیک و موسیقی بازی قابل قبول است. بعضی از جلوههای تار در بازیها اصلاح شده و واضح شدهاند. رنگبندیها مناسب است و طوری نیس که به دلیل ساختار پیکسلی، به چشم شما فشاری وارد شود. موسیقی در هر عنوانی متفاوت و در بعضی گوشنواز و زیباست و شاید بهترین قطعهها و حماسیها را در Dragon Sprit و فانترینها را در Mappy و Pac-man بشنوید. نوستالژی خالص است این آهنگها! متاسفانه کلیدهایی که در بازیهای مختلف عملرد مشابهی دارند یکسان نیست و ممکن است جین تجربه بازیهای مختلف مجموعه گیج شوید!
گرافیک و موسیقی بازی قابل قبول است. بعضی از جلوههای تار در بازیها اصلاح شده و واضح شدهاند. رنگبندیها مناسب است و طوری نیس که به دلیل ساختار پیکسلی، به چشم شما فشاری وارد شود. موسیقی در هر عنوانی متفاوت و در بعضی گوشنواز و زیباست و شاید بهترین قطعهها و حماسیها را در Dragon Sprit و فانترینها را در Mappy و Pac-man بشنوید. نوستالژی خالص است این آهنگها! متاسفانه کلیدهایی که در بازیهای مختلف عملکرد مشابهی دارند یکسان نیست و ممکن است جین تجربه بازیهای مختلف مجموعه گیج شوید! جای خالی بعضی از بازیهای باکیفیتتر و محبوبتر هم به جای بعضی عناوین حس میشود; مشکلی که در Anniversary Collection کنترا هم وجود داشت.

نوع بازیهای مجموعه و تعدادشان کاملا قابل قبول است و شاهد ویژگیهای جدیدی نیز هستیم. مثلا شما میتوانید هرجا که بخواهید تا سقف سه اسلات، بازیهای مختلف را سیو کنید. قابلیت Reply Function به شما اجازه میدهد دقیقه آخر بازیتان را تکرار کنید. واقعا سوال است که در آن زمانها چگونه بدون سیو و چکپوینت و قابلیت تکرار لحظات، چگونه این بازیها را به اتمام میرسانند! اگر این درجه سختی همچنان تا امروز هم با بازیها همراه بود، به جرات میتوان گفت بازیها تا این حد محبوب نمیشدند
بازیهای قدیمی در هر حالتی روی هر دستگاهی خاطرهانگیز و جذاب هستند. شما هیچگاه نمیتوانید زیبایی آنها را در عین پیکسلی بودن و چشمنواز نبودنشان انکار کنیذ. Namco Museum Archives Vol 1 با وجود اندک مشکلاتش، خاطرات زیبایی را برای شما زنده میکند و کودکیتان تداعی خواهد شد. وجود بازیهای محبوب قدیمی در کنار عناوین بزرگ و گرافیکی نسل هشتم لازم است تا بدانیم اینها از کجا و چگونه درست شدند.این مجموعه قطعا ارزش تجربه را دارد.
جدیدترین رندر آیفون ۱۶ پرو را در رنگ طلایی ببینید
نقد و بررسی انیمه سینمایی وایولت اورگاردن
۱۰ قهرمان کودک محبوب دنیای انیمه
پاساژ علاءالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!