مروری بر تاریخچه جنگ سرعت؛ سریعترین اتومبیلهای تولیدی تاریخ کدامند؟

در سالهای اخیر چند شرکت خودروساز، جدال تمامعیاری را بر سر کسب عنوان تولیدکننده سریعترین خودروی جهان با هم داشتهاند. بوگاتی و کوئنیگزگ را میتوان اصلیترین طرفهای این جدال دانست، هر چند دو کمپانی هنسی و SSC North America هم با ادعای شکستن رکورد فعلی، اخیرا نام خود را بر سر زبانها انداختهاند.
در حال حاضر کوئنیگزگ اگرا RS به طور رسمی سریعترین خودروی جهان شناخته میشود. این سوپر اتومبیل سوئدی سه سال پیش با دستیابی به سرعت ۲۷۷.۹ مایل در ساعت (۴۴۷.۲۳ کیلومتر)، نام خود را وارد کتاب گینس کرد. پیش از اگرا RS، بوگاتی ویرون سوپر اسپرت با ثبت سرعت ۲۶۷.۹ مایل (۴۳۱.۱۴ کیلومتر) در سال ۲۰۱۰ به مدت هفت سال رکورددار بود.
درست است که بوگاتی سال گذشته توانست با نسخه ارتقا یافته از شیرون به سرعت باورنکردنی ۳۰۴.۷۷۴ مایل (۴۹۰.۴۸ کیلومتر) در ساعت دست پیدا کند، ولی از آنجایی که هنوز این نسخه وارد فاز تولید نشده، رکوردش رسمی محسوب نمیشود.
تلاش برای شکستن رکورد سرعت، ریشه در تاریخ دارد. در قرن گذشته و زمانی که هنوز از تکنولوژیهای پیشرفته کنونی و رکوردهای شگفتانگیز خبری نبود، عنوان سریعترین خودروی تولیدی با جدیت از سوی برخی خودروسازان، مهندسان و رانندگان تعقیب میشد.
در نیمه اول قرن بیستم، خودروسازان معمولا از عنوان «رکورد سرعت زمینی» نیز در کنار «سریعترین خودروی تولیدی» استفاده میکردند؛ اما از اواسط این قرن، با توسعه راکتهای زمینی مفهوم این دو متفاوت از هم شد. پس از آن دوران عنوان سریعترین خودروی تولیدی به مدلی اعطا میشود که امکان حمل چند سرنشین و چمدانهای آنها را دارا بوده و با قیمتی واقعبینانه به فروش برسد.
با پیشرفت تکنولوژی و متنوعتر شدن خودروها، اینک رقابت شدیدتری بین خودروسازان ایجاد شده و برخی نامهای بزرگ ترجیح دادهاند دیگر به دنبال رکوردشکنی نباشند. مرسدس، جگوار، پورشه، فراری و بعدها لامبورگینی برخی از این نامها بودند که برای چند دهه رقابتی سختی را با هم داشتند.
مکلارن و بوگاتی جزو برندهای جدیدتری هستند که وارد میدان جنگ سرعت شده و مدتی هم بر تخت سلطنت تکیه زدهاند؛ در کنار این دو برند مطرح، چند شرکت گمنام و کمتر شناخته شده نیز با طرح ادعاهای بسیار بزرگ عرض اندام کردهاند که کمپانی اماراتی Devel Motors یکی از آنها است.
اگرچه شکستن رکورد سرعت ویرون سوپر اسپرت توسط اگرا RS هفت سال طول کشید، اما با توجه به دورخیز رقبایی مثل کوئنیگزگ جسکوی ۱۵۷۸ اسب بخاری، هنسی ونوم ۱۶۰۰ اسب بخاری و شیرون ۱۵۰۰ اسب بخاری برای عبور از مرز ۳۰۰ مایل (۴۸۲ کیلومتر) در ساعت بعید به نظر میرسد ثبت رکورد جدید به همان اندازه طول بکشد.
همانطور که اشاره کردیم، در واقع نسخه ارتقا یافته از بوگاتی شیرون سال گذشته توانست رکورد اعجابانگیز ۳۰۴.۷۷۴ مایل (۴۹۰.۴۸۴ کیلومتر) در ساعت را در پیست اهرا-لسین فولکس واگن ثبت کند. ولی از آنجایی که این نسخه از سال آینده وارد فاز تولید خواهد شد، نمیتوان آن را سریعترین خودروی فعلی دانست.
یکی از موانع اصلی در دستیابی به سرعتهای بسیار بالا، تایرها هستند، این مانع باعث شده شرکت بوگاتی حداکثر سرعت ویرون را در ۲۶۱ مایل (۴۲۰ کیلومتر) در ساعت به صورت الکترونیکی محدود کند. آنطور که میشلن وعده داده، این کمپانی در حال توسعه تایرهایی است که امکان تحمل سرعتهای بالاتر از ۳۰۰ مایل را دارند.
مروری بر تاریخچه سریعترین اتومبیلهای جهان
طبیعتا بنز پتنت موتورواگن که در سال ۱۸۹۸ معرفی شده و به عنوان اولین خودروی دنیا شناخته میشود، در زمان خود سریعترین بود! این اتومبیل ابتدایی قادر بود نهایت سرعت خود را به ۱۲ مایل (۱۹.۳ کیلومتر) در ساعت برساند.
حدود نیم قرن بعد و در سال ۱۹۴۹ جگوار با XK120 به سرعت ۱۲۴.۶ مایل (۲۰۰ کیلومتر) در ساعت رسید و این رکورد را ۹ برابر بهبود بخشید.
در دهه ۵۰ میلادی رقابت سختی بین مرسدس ۳۰۰SL گالوینگ و استون مارتین DB4 GT جریان داشت. هر دوی این مدلها دارای سرعتی بیش از ۱۵۰ مایل (۲۴۱ کیلومتر) در ساعت بودند. در دهه ۶۰ جنگ سرعت شدت بیشتری به خود گرفت. سال ۱۹۶۳ این Iso Grifo بود که رکورد ۱۶۱ مایل (۲۵۹ کیلومتر) در ساعت را از خود بر جای گذاشت.
دو سال بعد، AC کبرا به رکورد ۱۶۵ مایل (۲۶۵ کیلومتر) در ساعت دست یافت و برای هر چند مدتی کوتاه، به تاجدار سرعت تبدیل شد. پیش از پایان رسیدن دهه ۶۰ میلادی رکورد این خودرو توسط لامبورگینی میورا، فراری ۳۶۵ GTB/4 و لامبورگینی میورا نسخه P400S جابجا شد.
در سال ۱۹۸۲ لامبورگینی دوباره با مدل خاطرهانگیز کانتاش رکوردشکنی نموده و ۱۸۲ مایل (۲۹۲ کیلومتر) در ساعت را به نام خود ثبت کرد. دو سال بعد هم این مدل به همراه فراری ۲۸۸ GTO موفق به ثبت رکورد ۱۸۸ مایل (۳۰۲ کیلومتر) در ساعت شد.
در سال ۱۹۸۶ سوپر اتومبیل پورشه ۹۵۹ با دستیابی به سرعت ۱۹۷ مایل (۳۱۷ کیلومتر) تمامی رقبا را کنار زد، اما پیشتازی این خودرو دوام چندانی نداشت، چرا که تنها یک سال بعد فراری F40 افسانهای با رکورد سرعت ۲۰۲ مایل (۳۲۵ کیلومتر) در ساعت، جای آن را گرفت. نماینده ایتالیاییها با موتور ۴۷۲ اسب بخاری خود به اولین مدل تولیدی بدل گشت که سرعت ۲۰۰ مایل در ساعت را پشت سر میگذارد.
در دهه ۹۰ میلادی تلاشها برای رکوردشکنی مثل سابق پرشور نبود. در اواخر این دهه اسطوره مکلارن یعنی F1 توانست رکوردهای کمنظیری چون ۲۲۱ مایل (۳۵۵ کیلومتر) و ۲۴۰ مایل (۳۸۶ کیلومتر) در ساعت را به نام خود ثبت کند. بد نیست بدانید این سوپر اتومبیل انگلیسی کماکان به عنوان سریعترین خودروی تنفسطبیعی جهان محسوب میشود.
رکورد مکلارن تا هفت سال پابرجا بود، تا اینکه در فوریه ۲۰۰۵ کوئنیگزگ CCR با ثبت سرعت ۲۴۱ مایل (۳۸۷ کیلومتر) در پیست ناردوی ایتالیا، عنوان سریعترین خودروی تولیدی را از آن خود کرد. اما این عنوان زیاد در اختیار سوئدیها باقی نماند، چرا که تنها دو ماه بعد بوگاتی ویرون به رکورد خیرهکننده ۲۵۳.۸ مایل (۴۰۸ کیلومتر) در ساعت رسیده و پادشاهی کوتاه مدت کوئنیگزگ CCR را پایان داد.
از آن دوران به بعد، کوئنیگزگ و بوگاتی به رقیب مستقیم یکدیگر بدل شده و مدام برای همدیگر خط و نشان میکشند. البته همانطور که اشاره کردیم، رقبای دیگری مثل SSC و هنسی نیز اعلام وجود کرده و خود را مدعی جدی در جنگ سرعت میدانند.
جدیدترین رندر آیفون ۱۶ پرو را در رنگ طلایی ببینید
نقد و بررسی انیمه سینمایی وایولت اورگاردن
۱۰ قهرمان کودک محبوب دنیای انیمه
پاساژ علاءالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!