نقدوبررسی بازی Ghost of Tsushima

فرقی نمیکند که از طرفداران عناوین ساکرپانچ (Suckerpunch) هستید یا که نه زیرا بازی Ghost of Tsushima ترکیبی از چند سبک مختلف و جذاب را در اختیار کاربران قرار میدهد تا طرفداران هر سبک از آن لذت ببرند. در جهانی به وسعت Red Dead Redemption 2 و سبک مخفیانه سری Assassin’s Creed ، شرکت ساکرپانچ قادر به خلق دنیایی شده که در زیباییهای آن محو خواهید شد.
هشدار اسپویل: ادامه متن ممکن است حاوی اسپویلهایی از داستان و شخصیتهای بازی باشد.
داستان یک روح
در بررسی بازی Ghost of Tsushima باید بگویم که شروع بازی، کمی شخصیت جین ساکای (Jin Sakai) را شبیه به یکی دیگر از قهرمانهای سنگی (خطی و تک بعدی) بازیهای رایانهای نشان میداد که حال پس از حمله دشمنان مغول، برای نجات عمو خود، قصد انتقام گیری دارد. با این وجود، با جلو رفتن هر چپتر و درک بیشتر کاراکتر جین و صبحتهای دیگر شخصیتها مانند یونا (Yuna) و خانوم ماساکو (Lady Masako) درباره او، در بخش پایانی بازی واقعا صحنه پر احساسی را شاهد هستیم که رفته رفته ذهنیت افراد را راجب جین، عوض میکند.
ماموریتهای Ghost of Tsushima در انواع مختلفی در بازی نمایان میشوند؛ از مراحل اصلی بازی در نجات عمو شیمورا (Shimura) گرفته، تا ماموریتهای باستانی که در آنها جین فنون جدیدی را برای شمشیرزنی یاد میگیرد. در کنار آن، ماموریتهای فرعی فراوانی وجود دارند که با رد کردن آنها، بعدهای شخصیتی جدیدی از کاراکترهای NPC بازی نشان داده میشوند که خود داستانی جدا را بیان میکنند. همه اینها نشان دهنده محور ضد خطی بازی هستند که به بازیکنان اجازه میدهد تا داستان بازی را از زوایای مختلف و با اطلاعات بیشتری دنبال کنند.
کاتانا، شمشیر تیز ژاپنی
اگر با فیلمها و بازیهای سبک ژاپنی، یا انواع شمشیر آشنایی داشته باشید، قطعا شمشیر کاتانا که این روزها در فیلم و بازیهای بسیاری دیده میشود را میشناسید؛ شمشیری قوی با دستهای بلند که با افتخار توسط سربازان سامورائی ژاپن در نبردها استفاده میشد و جین نیز از این قاعده مستثنی نیست. ابتدای بازی با یادگیری نحوه مبارزه با این شمشیر شروع میشود و در کنار آن، کار با تیر و کمان و سایر تجهیزات به مرور زمان به جریان بازی اضافه خواهد شد. استفاده از هرکدام از اسلحههای جین قطعا جذاب خواهد بود اما بیشترین لذت در کشتن دشمنان، زمانی است که با یک جا خالی مناسب، حریف خود را مانند میوه میبرید و همزمان به سلامتی خود اضافه میکنید.
طراحی مبارزات در این بازی، به حدی حرفهای انجام شده که برای هر نوع از دشمنان، استفاده از نوع خاصی از حمله و حالت دفاعی، میتواند شما را پیروز میدان کند. اوایل بازی، کشتن و بریدن بدن دشمنان ممکن است که شما را به بازی مانند یک قصاب دعوت کند اما با جلوتر رفتن جریان و یادگیری حالتهای مختلف، تجربه بهتری را با آتش زدن شمشیر و یا پرتاب کنای (Kunai) و خفه کردن دشمنان خواهید داشت؛ اسلحهای که اسکورپین (Scorpion) در بازی Mortal Kombat با آن حریف را به سمت خود میکشد.
جزیره سوشیما
ستاره اصلی بازی Ghost of Tsushima جین ساکای و حملات خونین او نیست؛ بلکه طبیعت بکر خلق شده در بازی بوده که دیدن آن، مانند یک مستند آرامش بخش از دنیای واقعی است. شرکت ساکرپانچ، دقیقا به حرف و قول خود پایبند مانده تا جهانی را که با کاربران صحبت میکند را خلق کند. پرندهها و روباهی که شما را تا معابد و گنجهای ارزشمند همراهی میکنند و بادی که به سوی هدف مشخص شده در نقشه هدایتتان میکند؛ همراه با طراحی گرافیکی فوقالعادهای که فضای بازی را مانند سفر در یک تابلو نقاشی تداعی میکنند. همه چیز رنگارنگ و زنده است؛ طوری که برای جابه جایی بین مراحل مختلف، متوجه میشوید که استفاده از Fast Travel برای رسیدن به منطقه مورد نظر، یک امر بیهوده برایتان حساب میشود.
بین مبارزات و مراحل بازی، مکانهایی هستند که تنها چیزی که در آنها شنیده میشود جز سکوت نیست. ایستادن و فکر کردن درباره وقایع اخیر یا حتی نوشتن یک شعر کوتاه در معابد زیبایی که بالای کوهها یا در میان دشتهای پرگل به زیبایی طراحی شدهاند، میتوانند جریان بازی را تا دقایقی برای شما متفاوت کنند تا بعد از لحظات خونین، به آرامش برسید. جهان بازی Ghost of Tsushima زبان خاص خود را دارد؛ جین با پرتاب یک گل مسیر باد را مشخص میکند و یا با یادگیری ملودیهای مختلف فلوت همراه خود، آب و هوای جزیره سوشیما را تغییر میدهد؛ هنری که ساکرپانچ، به زیبایی به تصویر سه بعدی بازی خود کشیده است.
البته در کنار دنیای زیبای Ghost of Tsushima همچنان بخشهایی از بازی وجود دارند که با ورود به آنها، احساسی به جز پوچی و خالی بودن صحنه به شما وارد نمیشود. برای مثال در Act سوم بازی، مرحلهای که در آن قرار خواهید گرفت، به گونهای است که انگار میتوانست کمی جزئیات بیشتری را هم داشته باشد. خانههای متروکه و خالی در کنار کمپهای نظامی مغول؛ این مناطق ممکن بود با کمی طراحی بیشتر، دنیای بازی را حتی کاملتر کنند.
غزل خداحافظی با پلی استیشن ۴
ممکن است با وجود نزدیک بودن تاریخ انتشار این بازی با عنوان معروف و پرطرفدار The Last of Us Part 2 مدیران شرکت ساکرپانچ، کمی برای کیفیت عرضه آخرین عنوان انحصاری کنسول پلی استیشن ۴ نگران باشند اما باید اعلام کرد که Ghost of Tsushima یک عنوان مناسب برای خداحافظی با این کنسول حساب میشود. به تصویر کشیدن تاریخ کمتر دیده شده ژاپن فئودال، خلق سرزمین زیبای جزیره سوشیما و گیم پلی ترکیبی و فوقالعاده این بازی، همه و همه باعث شدهاند تا آن را به یک اثر تکرار نشدنی تبدیل کنند.
جدیدترین رندر آیفون ۱۶ پرو را در رنگ طلایی ببینید
نقد و بررسی انیمه سینمایی وایولت اورگاردن
۱۰ قهرمان کودک محبوب دنیای انیمه
پاساژ علاءالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!