دیجی اطلس : زندگی دیجیتالی

منو بالایی

  • صفحه اصلی
  • درباره دیجی اطلس
  • تماس با ما
  • تبلیغات
  • استخدام
  • وبلاگ

منو اصلی

  • فناوری
    • موبایل
    • تبلت
    • لپ تاپ
    • دوربین
    • کامپیوتر
    • کنسول های بازی
    • اینترنت وشبکه
    • بازی
    • هدست و هدفون
    • پوشیدنی ها
    • خودرو ها
    • اسپیکر و بلندگو
    • سیستم عامل
    • شبکه های اجتماعی
    • گجت ها
    • گجت های بازی
    • لوازم ذخیره سازی
    • هوش مصنوعی
  • نقدوبررسی
    • نقدوبررسی انواع موبایل
    • نقدوبررسی انواع تبلت
    • نقدوبررسی انواع دوربین
    • نقدوبررسی انواع لپ تاپ ها
    • نقدوبررسی انواع لوازم الکترونیک
    • نقدوبررسی انواع کنسول ها
    • نقدوبررسی انواع نمایشگر ها
    • نقدوبررسی انواع لوازم خانگی
    • نقدوبررسی انواع رایانه
    • نقدوبررسی انواع بازی ها
    • نقدوبررسی انواع گجت های هوشمند
    • نقدوبررسی انواع سیستم عامل ها
    • نقدوبررسی انواع حافظه ها
    • نقدوبررسی لوازم جانبی دیجیتال
    • نقدوبررسی انواع فیلم وسریال
    • نقدوبررسی لوازم صوتی و تصویری
    • نقدوبررسی انواع مرورگر ها
    • نقدوبررسی ساعت های هوشمند
    • تمامی نقدوبررسی ها
  • راهنمای خرید
    • راهنمای خرید گوشی موبایل
    • راهنمای خرید تبلت ها
    • راهنمای خرید دوربین ها
    • راهنمای خرید لپ تاپ ها
    • راهنمای خرید کنسول بازی
    • راهنمای خرید لوازم تصویری
    • راهنمای خرید دستگاه های چاپ
    • راهنمای خرید گجت ها
    • راهنمای خرید تجهیزات اینترنت
    • راهنمای خرید بازی های کنسول
    • راهنمای خرید لوازم الکترونیکی
    • راهنمای خرید لوازم خانگی
    • راهنمای خرید لوازم دیجیتال
    • راهنمای خرید لوازم صوتی
    • راهنمای خرید ماشین ها
    • راهنمای خرید نمایشگر ها
    • راهنمای خرید لوازم جانبی کالاهای دیجیتال
    • راهنمای خرید لوازم ورزشی و سلامت
    • راهنمای خرید سایر کالا ها
  • علم و دانش
    • ادبیات و کتاب
    • اقتصاد
    • انرژی
    • حمل و نقل
    • ریاضیات
    • زمین و محیط زیست
    • سبک زندگی
    • سلامت و پزشکی
    • شیمی
    • صنایع نظامی
    • علوم زیستی
    • فرهنگ و هنر
    • فیزیک
    • غذا
    • نجوم
    • هوافضا
    • هوش مصنوعی و رباتیک
  • آموزش ها
    • امنیت در فضای مجازی
    • امنیت و امنیت در وب
    • اپلیکیشن ها
    • اینترنت و وب
    • ایردراپ کسب درآمد اینترنتی
    • بانکداری الکترونیک
    • عکاسی و ادیت
    • فروشگاه های کلاه بردار
    • فضای مجازی
    • کامپیوتر و ویندوز
    • کسب و کار
    • مدرسه عکاسی موبایل
    • مقالات و مجلات
  • پلتفرم ها
    • اندروید
    • ای او اس
    • ویندوز
    • ایکس باکس
    • پلی استیشن
    • نینتندو
    • رایانه
    • لینوکس
    • وردپرس
    • بلک بری اوس
    • ویندوز موبایل
    • جاوا
    • سیمبین
    • وسایر پلتفرم ها
  • مقالات
    • یادداشت
    • اولین نگاه
    • برداشت اول
    • پیش نمایش
    • تاریخچه
    • روز شمار
    • گزارش
    • مشکلات بازی
    • معرفی بازی
    • نگاهی دیگر
    • ویکی زوم
  • گوناگون
    • جدید ترین اخبار
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • تکنولوژی در ایران
    • اخبار داخلی
    • اخبار خارجی
    • اخبار خوردرو
    • اخبار بازی ، گیمینگ
    • استارت آپ
    • اشخاص و شرکت ها
    • اینترنت اشیاء
    • اینفوگرافی
    • بیوگرافی
    • پیشرفت شخصی
    • تجارت الکترونیک
    • جعبه گشایی
    • جهانگردی
    • ریپورتاژآگهی
    • کالاف دیوتی موبایل
    • فناوری اطلاعات
    • فیلم وسریال
    • مصاحبه
    • مقالات خودرو
    • همگام با پیشروان
  • برند ها
    • اپل
    • سامسونگ
    • هوآوی
    • شیائومی
    • ریلمی
    • موتورولا
    • نوکیا
    • وان پلاس
    • ال جی
    • اچ تی سی
    • اوپو
    • سونی
    • بلک بری
    • اچ پی
    • آمازون
    • آلکاتل
    • آلین ویر
    • ام اس ای
    • ایرانسل
    • ردمی
    • ایسر
    • تی پی لینک
    • بلو
    • توشیبا
    • پنتک
    • دل
    • ریزر
    • زد تی ای
    • مایکروسافت
    • کاترپیلار
    • گوگل
    • لندروور
    • لنوو
    • مارشال
    • همراه اول
    • ایسوس
    • وایو
    • نینتندو
    • آنر
    • وسایر برند ها
  • اختصاسی دیجی اطلس
    • یادداشت سردبیر
    • منتخب سردبیر
    • مقالات تخصصی
    • تبلیغات
    • ریپورتاژآگهی
    • روابط عمومی
    • تماس با ما
    • استخدام
عضويت / ورود

ورود

خوش آمدید! ورود به حساب
گذرواژه‌ی خود را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام

فراموشی رمز

بازگشت به صفحه ورود

ثبت نام

بازگشت به صفحه ورود
  • صفحه اصلی
  • درباره دیجی اطلس
  • تماس با ما
  • تبلیغات
  • استخدام
  • وبلاگ

logo

Header Banner

دیجی اطلس : زندگی دیجیتالی

  • فناوری
    • موبایل
    • تبلت
    • لپ تاپ
    • دوربین
    • کامپیوتر
    • کنسول های بازی
    • اینترنت وشبکه
    • بازی
    • هدست و هدفون
    • پوشیدنی ها
    • خودرو ها
    • اسپیکر و بلندگو
    • سیستم عامل
    • شبکه های اجتماعی
    • گجت ها
    • گجت های بازی
    • لوازم ذخیره سازی
    • هوش مصنوعی
  • نقدوبررسی
    • نقدوبررسی انواع موبایل
    • نقدوبررسی انواع تبلت
    • نقدوبررسی انواع دوربین
    • نقدوبررسی انواع لپ تاپ ها
    • نقدوبررسی انواع لوازم الکترونیک
    • نقدوبررسی انواع کنسول ها
    • نقدوبررسی انواع نمایشگر ها
    • نقدوبررسی انواع لوازم خانگی
    • نقدوبررسی انواع رایانه
    • نقدوبررسی انواع بازی ها
    • نقدوبررسی انواع گجت های هوشمند
    • نقدوبررسی انواع سیستم عامل ها
    • نقدوبررسی انواع حافظه ها
    • نقدوبررسی لوازم جانبی دیجیتال
    • نقدوبررسی انواع فیلم وسریال
    • نقدوبررسی لوازم صوتی و تصویری
    • نقدوبررسی انواع مرورگر ها
    • نقدوبررسی ساعت های هوشمند
    • تمامی نقدوبررسی ها
  • راهنمای خرید
    • راهنمای خرید گوشی موبایل
    • راهنمای خرید تبلت ها
    • راهنمای خرید دوربین ها
    • راهنمای خرید لپ تاپ ها
    • راهنمای خرید کنسول بازی
    • راهنمای خرید لوازم تصویری
    • راهنمای خرید دستگاه های چاپ
    • راهنمای خرید گجت ها
    • راهنمای خرید تجهیزات اینترنت
    • راهنمای خرید بازی های کنسول
    • راهنمای خرید لوازم الکترونیکی
    • راهنمای خرید لوازم خانگی
    • راهنمای خرید لوازم دیجیتال
    • راهنمای خرید لوازم صوتی
    • راهنمای خرید ماشین ها
    • راهنمای خرید نمایشگر ها
    • راهنمای خرید لوازم جانبی کالاهای دیجیتال
    • راهنمای خرید لوازم ورزشی و سلامت
    • راهنمای خرید سایر کالا ها
  • علم و دانش
    • ادبیات و کتاب
    • اقتصاد
    • انرژی
    • حمل و نقل
    • ریاضیات
    • زمین و محیط زیست
    • سبک زندگی
    • سلامت و پزشکی
    • شیمی
    • صنایع نظامی
    • علوم زیستی
    • فرهنگ و هنر
    • فیزیک
    • غذا
    • نجوم
    • هوافضا
    • هوش مصنوعی و رباتیک
  • آموزش ها
    • امنیت در فضای مجازی
    • امنیت و امنیت در وب
    • اپلیکیشن ها
    • اینترنت و وب
    • ایردراپ کسب درآمد اینترنتی
    • بانکداری الکترونیک
    • عکاسی و ادیت
    • فروشگاه های کلاه بردار
    • فضای مجازی
    • کامپیوتر و ویندوز
    • کسب و کار
    • مدرسه عکاسی موبایل
    • مقالات و مجلات
  • پلتفرم ها
    • اندروید
    • ای او اس
    • ویندوز
    • ایکس باکس
    • پلی استیشن
    • نینتندو
    • رایانه
    • لینوکس
    • وردپرس
    • بلک بری اوس
    • ویندوز موبایل
    • جاوا
    • سیمبین
    • وسایر پلتفرم ها
  • مقالات
    • یادداشت
    • اولین نگاه
    • برداشت اول
    • پیش نمایش
    • تاریخچه
    • روز شمار
    • گزارش
    • مشکلات بازی
    • معرفی بازی
    • نگاهی دیگر
    • ویکی زوم
  • گوناگون
    • جدید ترین اخبار
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • تکنولوژی در ایران
    • اخبار داخلی
    • اخبار خارجی
    • اخبار خوردرو
    • اخبار بازی ، گیمینگ
    • استارت آپ
    • اشخاص و شرکت ها
    • اینترنت اشیاء
    • اینفوگرافی
    • بیوگرافی
    • پیشرفت شخصی
    • تجارت الکترونیک
    • جعبه گشایی
    • جهانگردی
    • ریپورتاژآگهی
    • کالاف دیوتی موبایل
    • فناوری اطلاعات
    • فیلم وسریال
    • مصاحبه
    • مقالات خودرو
    • همگام با پیشروان
  • برند ها
    • اپل
    • سامسونگ
    • هوآوی
    • شیائومی
    • ریلمی
    • موتورولا
    • نوکیا
    • وان پلاس
    • ال جی
    • اچ تی سی
    • اوپو
    • سونی
    • بلک بری
    • اچ پی
    • آمازون
    • آلکاتل
    • آلین ویر
    • ام اس ای
    • ایرانسل
    • ردمی
    • ایسر
    • تی پی لینک
    • بلو
    • توشیبا
    • پنتک
    • دل
    • ریزر
    • زد تی ای
    • مایکروسافت
    • کاترپیلار
    • گوگل
    • لندروور
    • لنوو
    • مارشال
    • همراه اول
    • ایسوس
    • وایو
    • نینتندو
    • آنر
    • وسایر برند ها
  • اختصاسی دیجی اطلس
    • راهنمایی و مزایای خرید اینترنتی طلا و جواهر

      ۱۲/۰۶/۱۳۹۸
      0
    • نقد و بررسی گوشی ناتینگ فون 2a؛ جذاب و خوش قیمت

      ۱۲/۰۶/۱۳۹۸
      0
    • نقد و بررسی سامسونگ گلکسی S25 اولترا؛ در هوشمندترین حالت ممکن

      ۱۲/۰۶/۱۳۹۸
      0
    • ۳۱ بازی خیره‌کننده از نظر گرافیک در سال ۲۰۲۴ و پس از ...

      ۱۲/۰۶/۱۳۹۸
      0
    • یک آبی حیرت‌انگیز؛ یک کند و کاش مهیج در سرویس بانکی بلوبانک

      ۱۲/۰۶/۱۳۹۸
      0
    • معرفی برنامه ویپاد؛ نگاهی به امکانات و قابلیت‌های ترابانک پاسارگاد

      ۱۲/۰۶/۱۳۹۸
      0
    • گوشی جانبی مرکز کلاهبرداری های اینترنتی ایران

      ۱۲/۰۶/۱۳۹۸
      0
    • چرا سرعت گوشی کند می‌شود؟ ترفند افزایش سرعت موبایل

      ۱۲/۰۶/۱۳۹۸
      0
    • آموزش ساخت اپل آیدی به روش های مختلف

      ۱۲/۰۶/۱۳۹۸
      0
    • یادداشت سردبیر
    • منتخب سردبیر
    • مقالات تخصصی
    • تبلیغات
    • ریپورتاژآگهی
    • روابط عمومی
    • تماس با ما
    • استخدام
  • آیفون ۱۸ و ۱۸e و آیفون ایر ۲ بهار ۲۰۲۷ راهی بازار می‌شوند

  • نمایشگر آیفون تاشو نهایی شد؛ مشکلات لولا و باتری عرضه را به تأخیر انداختند

  • مشخصات کامل آنر ۵۰۰ و ۵۰۰ پرو پیش از رونمایی رسمی فاش شد

  • انتشار جهانی آپدیت HyperOS 3 شیائومی رسماً آغاز شد

  • گوشی تاشو سه‌تکه سامسونگ با نمایشگر ۱۰ اینچی برای اولین بار دیده شد

فیلم وسریال
صفحه اصلی›گوناگون›فیلم وسریال›نقد فیلم Alita: Battle Angel – آلیتا: فرشته جنگ

نقد فیلم Alita: Battle Angel – آلیتا: فرشته جنگ

توسط علی زمانی
۱۲/۰۶/۱۳۹۸
555
0
اشتراک گذاری
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه

«آلیتا» به نویسندگی جیمز کامرون و کارگردانی رابرت رودریگز برای اکثر مخاطبان اثری با درجه‌بندی کیفی متوسطِ روبه‌بالا است و برای عاشقان سینمای علمی‌تخیلی، فیلمی نسبتا خوب که نباید تجربه‌ی یک بار تماشای آن را از دست داد.

Alita: Battle Angel

پیشرفت جنون‌آمیز تکنولوژی‌های سینمایی را بدون شک می‌توان یکی از تاثیرگذارترین عناصر شکل‌دهنده به فیلم‌های چند سال اخیر دانست. پیشرفتی که برخی‌ها مطلقا با آن مخالف هستند و برخی دیگر نیز آن را به‌عنوان عنصری می‌بینند که غیرممکن‌ها را ممکن می‌کند و برای سینمای فانتزی و به‌خصوص فیلم‌های علمی‌تخیلی، فرصت‌هایی تازه و مثال‌زدنی را به وجود می‌آورد. به همین خاطر هم همان‌قدر که می‌شود آدم‌هایی را دید که با به کارگیری CGIها در صنعت/هنر سینما مخالفت جدی دارند، فیلم‌سازها، منتقدان و تماشاگرانی هم هستند که پیشرفت تکنولوژی را خوشحال‌کننده می‌بینند و تنها باور دارند که فیلم‌سازها باید با نگاه درست به استفاده از آن بپردازند. چون همان‌قدر که امکان دارد برخی از کارگردان‌ها با استفاده‌ی بی‌جا از جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری کار خود را راحت کنند و در طراحی و ساخت اکشن‌های مثال‌زدنی شکست بخورند یا آفرینش میزانسنِ حساب‌شده را از یاد ببرند و همه‌ی وظایفِ جذاب کردن صحنه را به دوش برخی جلوه‌های ویژه‌ی زیبا اما بی‌حساب‌وکتاب بیاندازند، امکان هم دارد که فیلم‌سازی از راه برسد و تصویری غیر قابل ضبط از اعماق فضا را در فیلمی معنادار نشان‌مان بدهد. طوری که مخاطب از توانایی‌های CGIها به وجد بیاید و متوجه شود که سازندگان نه برای ساده کردن بخش‌هایی کلیدی از مراحل ساخت یک فیلم که برای ممکن کردن ناممکن‌ها به سراغ استفاده از تکنولوژی رفته‌اند.

نقش‌آفرینی متفاوتِ رزا سلزار در «آلیتا: فرشته جنگ» دوست‌داشتنی و لایق تحسین است

Alita: Battle Angel اما برخلاف اکثر فیلم‌هایی که از CGIهای سنگین استفاده می‌کنند، نه درون یکی از این دو گروه که در جایی بین دو مورد گفته‌شده طبقه‌بندی می‌شود. یعنی از یک طرف با خلقت عجیب و تحسین‌برانگیز برخی کاراکترها و بخش‌هایی از دنیای خود نشان می‌دهد که قدرت‌های تازه‌ی به وجود آمده در جهان فیلم‌سازی چه آورده‌ی بزرگی برای مخاطبان دارند و از یک طرف پرشده از سکانس‌های پوچی است که استفاده‌ی بیش از اندازه‌ی سازندگان از تکنولوژی درون آن‌ها، منجر به تکراری و خالی از جذابیت بودن تصویرسازی‌های‌شان شده است. به‌گونه‌ای که در عین آن که دوره‌ی زمانی به‌شدت آینده‌نگرانه و خاص فیلم‌نامه می‌توانست آن را از حیث تصویرسازی تبدیل به تجربه‌ی بکری برای مخاطب کند، Alita: Battle Angel منهای طراحی اکثر کاراکترها و مخصوصا کاراکتر اصلی، در هیچ بخش دیگری از خود تصویری اورجینال و حقیقتا متفاوت را به نمایش نمی‌گذارد.

Alita: Battle Angel

اکثر قاب‌های عظیم بسته‌شده در فیلم که می‌خواهند بخشی از جهان آینده‌نگرانه و متفاوت آن را نشان بدهند، زیبا به نظر می‌آیند و در عین حال هرگز اورجینال نیستند. فیلم به هیچ عنوان روی داستان‌گویی بصری تکیه‌ی خاصی نکرده است و به همین خاطر هرگز از جهان‌سازی و قابلیت‌های فنی خود استفاده‌ی استعاری خاصی نمی‌کند. نتیجه هم می‌شود اینکه حتی وقتی با طرح داستانیِ مهم وجود فاصله‌ی طبقاتی دیوانه‌وار بین مردم حاضر در Zalem و زباله‌دان‌ها سر و کار داریم، باز هم توضیحات داستانی جلوتر از تصاویر این مفهوم را به مخاطب بفهمانند و کارکرد آن حجم از تصویرسازی‌های عظیم کامپیوتری چیزی بیشتر از معرفی ساز و کارهای فیزیکی و تکنولوژیکی جهان قصه نباشد.

انگار خود سازندگان آن‌قدر از موفقیت‌های فنی‌شان در خلق جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری عجیب فیلم به وجد آمده‌اند که گاهی به کل نیاز یک بلاک‌باستر عامه‌پسند خوب به داستان‌گویی درست برای مخاطب را از یاد می‌برند

البته از آن‌طرف هم نمی‌توان انکار کرد که شاید این تصویرسازی‌ها در مسیرِ بخشیدن یک هویت داستانی مشخص به خود فیلم و مخصوصا دنیای مجموعه‌ی آن موفق نباشند و برای مخاطب جوان‌تر دائما بیرون کشیده‌شده از دل قصه‌های علمی‌تخیلی شناخته‌شده‌ی دیگر به نظر برسند، اما در نشان دادن طول و عرض شهرها و خیابان‌ها و مناطق حاضر درون جهان خیالی اثر شکست نمی‌خورند. تا جایی پس از پایان یافتن فیلم، بیننده تا مدت‌ها می‌تواند بدون توجه به شخصیت‌ها، دنیای Alita: Battle Angel را در ذهن خویش ببیند و به نحوه‌ی جریان یافتن فرم‌های عجیبی از حیات در گوشه به گوشه‌ی زباله‌دان قرارگرفته در زیر Zalem بیاندیشد. چرا؟ چون سازندگان باتوجه‌به اینکه فیلمِ خود را به غلط، قسمت اول یک چندگانه در نظر گرفته‌اند که البته اکنون باتوجه‌به عملکرد مالی نسبتا ضعیف اثر احتمال ساخته نشدن قسمت‌های دیگرش وجود دارد، به نمایش جزئیات بیش از اندازه‌ی همه‌چیز اهمیت زیادی می‌دهند. نتیجه‌ی چنین حرکتی از سوی آن‌ها هم می‌شود اینکه تصاویر ثبت‌شده در ذهن مخاطب از فیلم هرگز کُلی، خلاصه‌شده و غیر قابل به یاد آوردن نباشند.

Alita

اما همان‌گونه که اشاره کردم، بزرگ‌ترین اشتباه سازندگان در تولید فیلم نگاه انداختن به آن در قالب «افتتاحیه‌ی یک سریال تلویزیونی» است. آن‌ها در آفرینش Alita: Battle Angel مشخصا بیشتر از تمرکز روی «ساخت یک بلاک‌باستر عامه‌پسند خوب»، روی «ساخت قسمت اول یک مجموعه‌ی سینمایی بزرگ» و «به‌کارگیری تکنولوژی‌های دیوانه‌وار برای ساخت یک فیلم بلند» تمرکز کرده‌اند. نتیجه هم می‌شود آن که بسیاری از سکانس‌های اضافی فیلم، صرفا شکل‌گرفته برای نمایش گوشه‌هایی دیگر از دنیای اثر و به رخ کشیدن قدرت CGIهای آن باشند.

به خاطر آن که فیلم در بهترین حالت از پس بازگرداندن بودجه‌ی سنگین خود برآمده است و یقینا هیچ سودی را تقدیم تهیه‌کنندگان خود نمی‌کند، مخصوصا باتوجه‌به خریداری شدن کاملِ فاکس قرن بیستم توسط دیزنی، اصلا بعید نیست که حداقل طی سال‌های آتی دنباله‌ای بر Alita: Battle Angel ساخته نشود

Alita

انگار رابرت رودریگز و تیم او به اندازه‌ای مات‌ومبهوت تکنولوژی‌های تازه و در دسترس قرارگرفته و ساخت تصاویری مثال‌زدنی با آن‌ها شده‌اند که گاهی فراموش می‌کنند همه‌ی این فیلم‌برداری‌ها و تدوین‌ها و افکت‌گذاری‌ها درنهایت باید در خدمت روایت قصه‌ای در سینمای داستانی باشند. این موضوع را هم به وضوح هرچه تمام‌تر می‌توان در پرده‌ی اول قصه‌گویی فیلم دید. جایی که کارگردان روی خودِ آلیتا متمرکز می‌شود، از شگفت‌زدگی او به خاطر دیدن دنیا فیلم می‌گیرد و به همین شکل نزدیک به سی دقیقه به‌جای داستان‌گویی، صرفا جهان و موجودات قرارگرفته در پیرامون او را نشانِ مخاطب می‌دهد. اعتماد کاذب شکل‌گرفته در وجود سازندگان برای داستان‌گویی اندک در فیلمی ۲ساعته هم حاصل آن است که باور کرده‌اند Battle Angel صرفا باید جهان و کاراکترهای اصلی و برخی از اسطوره‌شناسی‌های خود را به مخاطب معرفی کند و می‌تواند در قسمت‌های آتی سراغ روایت‌های جدی‌تر و عظیم را بگیرد. حال آن که بهترین چندگانه‌های تاریخ سینما آن‌هایی بوده‌اند که کشش مثال‌زدنی هر قسمت‌شان طوری مخاطب را جلب می‌کرد که او نمی‌دانست چگونه باید منتظر از راه رسیدن فیلم بعدی آن مجموعه باشد! درحالی‌که جدی‌ترین طرفداران Alita: Battle Angel هم صرفا در صورت اکران شدن قسمت بعدی بدون شک آن به تماشای آن می‌روند و غالبا عطش خاصی برای از راه رسیدن محصول مورد بحث ندارند. به این علت که سازندگان فیلم حتی زمینه‌چینی عجیب‌وغریبی برای داستان قسمت دوم آن نکرده‌اند و بیننده کم‌وبیش در انتهای اثر هم‌اندازه با اواسط آن درباره‌ی برنامه‌های آلیتا برای آینده و چالش‌هایی که احتمالا در مقابل او قرار خواهند گرفت، اطلاعات دارد.

Alita

اگر Alita: Battle Angel دو قسمت آغازین فصل اول سریالی مثلا هشت اپیزودی بود، احتمالا کمتر کسی می‌توانست سطح کیفی آن را پایین‌تر از «عالی» بداند

در عین حال نمی‌شود انکار کرد که فیلم در معرفی بسیاری از بخش‌های بحث‌برانگیز مجموعه‌ی خود از جمله تصویرسازی‌هایی ناآشنا از کاراکترها برای مخاطب به او موفق است. به‌گونه‌ای که اگر «آلیتا» دنباله‌ای داشته باشد، دیگر تمامی بینندگانِ قسمت اول آن می‌دانند که آیا امکان پذیرش ظاهرهای عجیب‌وغریب موجودات حاضر در جهان این فیلم را خواهند داشت یا تماشای اَشکال تخیلی و خاص مورد بحث، مطلقا برای آن‌ها آزاردهنده هستند. همچنین فیلم موفق می‌شود که از ترکیب برخی دکوپاژها و میزانسن‌های استاندارد در بعضی سکانس‌های کلیدی، به حداقل هویت لازم برای خود از نظر تصویری برسد. به این مفهوم که وقتی یک لایواکشن سینمایی بر پایه‌ی نمایش موجودی به خاصی آلیتا جلو می‌رود، سخت می‌توان تمامی انسان‌ها و موجودات و مکان‌ها و اشیا و وسایل نقلیه‌ی قرارگرفته در پیرامون او را طوری به تصویر کشید که با ماهیت تصویر ناشناخته‌ی ارائه‌شده از وی به مخاطب جور دربیایند و به اصطلاح در ذوق تماشاگر نزنند. اما فیلم در این مهم به در بسته نمی‌خورد و حتی در همان اواسط کار موفق می‌شود که گارد اکثر مخاطبان در مقابل ذات بصری عجیب خود را پایین بیاورد و بر کسی هم پوشیده نیست که حجم قابل توجهی از بینندگان امروزی فقط در صورت شکسته شدن این گار ذهنی قرارگرفته در وجودشان توسط یک اثر علمی‌تخیلی، شانس ارتباط برقرار کردن با‌ آن را پیدا می‌کنند.

Alita

اما پس از موفقیت‌های فنی خیره‌کننده‌ی اثر، نقش‌آفرینی‌های لایق تحسین بازیگران را باید جزو اصلی‌ترین بخش‌های سازنده‌ی «آلیتا: فرشته‌ی جنگ» دانست که به پذیرفتنی شدن آن برای حجم قابل توجهی از سینماروها کمک می‌کنند. این نقش‌آفرینی‌ها با آن که لزوما همگی از لحاظ تصویرسازیِ صحیح از احساسات درونی شخصیت‌ها بی‌اشکال نیستند، اما دائما در نمایش نحوه‌ی برخورد هر شخصیت با جهان یگانه و باز هم عجیب قرارگرفته در پیرامون او می‌درخشند. به این مفهوم که همواره هنگام حرکت کاراکترها در طول و عرض دنیای فیلم، واکنش‌های باورپذیر آن‌ها نسبت به موارد به‌خصوصی که در اطراف‌شان دیده می‌شوند، به ارتباط بهتر بیننده با فیلم کمک کرده‌اند. مواردی که مشخصا بسیاری از آن‌ها تنها بعد از پایان یافتن پروسه‌ی ساخت فیلم و با CGIهای سنگین به تصاویر اضافه شده‌اند.

هرچند که نباید انکار کرد که کریستف والتس در نقش دکتر دایسون ایدو، جنیفر کانلی در نقش چیرن، ماهرشالا علی در نقش وکتور، اد اسکرین در نقش زَپان، جکی ارل هیلی در نقش سایبورگ و کین جانسون در نقش هیوگو هم‌اندازه با استاندارد بودن اجرایی که تحویل مخاطب می‌دهند، فراموش‌شدنی نیز به نظر می‌آیند. در حقیقت ترکیب شخصیت‌پردازی‌های اکثرا تک‌بعدی انجام‌شده برای کاراکترها و نقش کمی که اکثر آن‌ها در طول فیلم دارند، منهای رزا سلزار همه‌ی بازیگران Alita: Battle Angel فارغ از آن که عملکردی متوسط، خوب یا عالی داشته‌اند، جایگزین‌پذیر نشان می‌دهد.

Alita

شاید بزرگ‌ترین برگ برنده‌ی فیلم که آن را از تبدیل شدن به فیلمی ضعیف بازمی‌دارد و به جایگاه یک اثر سینمایی با درجه‌ی کیفی متوسطِ رو به بالا و نسبتا خوب برای علاقه‌مندان به زیرژانر خود می‌رساند، عدم تقلید فیلم‌نامه‌ی آن از اکثر فیلم‌های ابرقهرمانی چند سال اخیر باشد!

ولی رزا سلزار طوری در این فیلم با اجرای احساسی خود آلیتا را زنده می‌کند که به جرئت می‌توان گفت اکنون تصور این کاراکتر بدون نقش‌آفرینی او ناممکن به نظر می‌آید. تعامل او با دیگر بازیگران که طبعا در فیلم نقش‌آفرینی کاملا متفاوت و از نظر فنی ساده‌تری داشته‌اند، جزئیات فوق‌العاده‌ای که با حرکات اغراق‌شده‌ی صورت به نمایش می‌گذارد و جدیت و شوخ‌طبعی خاصی که در ادای هر یک از دیالوگ‌ها با حس‌وحال خاص خودشان به خرج می‌دهد، همه و همه عناصری کلیدی برای کشاندنِ مخاطب به دنیای Alita: Battle Angel هستند. اثری که در حقیقت همیشه حول محور آلیتا می‌چرخد و از آن‌جایی که دیگر شخصیت‌هایش هم عملا ابزارهایی هستند که صرفا در تعامل با او تعریف می‌شوند، این قهرمان نقش یکتایی در آن ایفا می‌کند. به‌گونه‌ای که اگر خود آلیتا کاراکتری دوست‌داشتنی، کم‌وبیش قابل هم‌ذات‌پنداری و از نظر اجرا انقدر عالی از آب درنیامده بود، امکان نداشت که Battle Angel به جایگاه فعلی هم دست پیدا کرده باشد.

Alita

«آلیتا» از نظر داستانی ابدا فیلم پیچیده‌ای نیست. طوری که حتی می‌توان در ظاهر به‌سادگی آن را قضاوت کرد و در این مسیر از اهمیت دادن به بسیاری از جزئیات نالازم دست کشید. در عین حال بهترین کار برای ادا شدن حق فیلم آن است که که به دور از هیاهوی ماه‌های اکران و حتی اوایل رسیدن آن به دست عموم مخاطبان، فیلم‌نامه‌اش را نگاه کنیم. فیلم‌نامه‌ای که از یک طرف شکی در ناگهانی و غیر قابل لمس بودن تصمیمات برخی کاراکترهای فرعی در آن، تبدیل شدن حجم قابل توجهی از شخصیت‌هایش به ابزارهایی برای پیش‌برد شخصیت‌پردازی آلیتا و قابل پیش‌بینی بودن درصدی بزرگ از رخدادهای آن وجود ندارد و از طرف دیگر، نکات مثبتی را هم یدک می‌کشد. نکات مثبتی همچون معرفی داستان‌هایی بزرگ‌تر با پتانسیل بالا که می‌توانند در آینده این مجموعه را تبدیل به اثری جذاب برای مخاطبان کنند. نکات مثبتی همچون پرداخت مناسبِ قوس‌های شخصیتیِ خود آلیتا در طول فیلم که به‌معنی واقعی کلمه در بسیاری از لحظات قابل لمس و لایق اهمیت دادن هستند. شاید هم نکات مثبتی مثل تصویرسازی از برخی جزئیات قرارگرفته درون جهانی آینده‌نگرانه و عجیب که برخی مخاطبان را درباره‌ی دنیای امروز به فکر می‌اندازد.

Alita

با همه‌ی این‌ها بزرگ‌ترین آورده‌ی «آلیتا» برای مخاطب، نه اکشن‌های انصافا حساب‌شده و در نوع خود جذابش که عدم پیروی آن از یک فرمول جواب پس‌داده است. «آلیتا» به‌معنی واقعی کلمه پتانسیل تبدیل شدن به یک مدل متفاوت از فیلم‌های ابرقهرمانی را داشت و می‌توانست با معرفی دشمنان، به صف کردن آن‌ها و فرستادن شخصیت اصلی به جنگ‌شان به پایان برسد و موفقیت مالی چندبرابری نسبت به وضع فعلی را تجربه کند. اما به ذات داستانی خود خیانت نمی‌کند و از ابتدا تا انتها فیلمی شخصی و پرشده از تصمیمات منطقی و قابل درک پروتاگونیست اصلی باقی می‌ماند. پروتاگونیستی که در طول فیلم ضربه می‌خورد، تغییر می‌کند، گاهی مجبور است چند قدم رو به عقب بردارد و برای مخاطبِ هدف نیز به ارزش و جذابیت لازم می‌رسد. نتیجه هم آن است که بسیاری از نکات مثبت کوچک فیلم مثل چند پیچش داستانی لایق توجه به خاطر قرار گرفتن او در متن آن‌ها مهم‌تر و پررنگ‌تر به نظر می‌آیند.

آیا متفاوت بودن نسبت به عامه‌پسندهای سینمایی جواب پس‌داده‌ی دیگر دنیای بلاک‌باسترهای پرخرج هالیوودی در سال‌های اخیر، «آلیتا: فرشته‌ی جنگ» را نجات می‌دهد و ناگهان آن را تبدیل به فیلمی واقعا خوب می‌کند؟ قطعا خیر. اما آن‌قدر اثرگذار به نظر می‌آید که درصد خوبی از مخاطبان به خاطر این نکته و تمام نکات مثبت دیگر یادشده در طول بررسی، بتوانند اشکالات را هم بپذیرند و اگر فضای کلی فیلم جذب‌شان کرده است، ابدا از یک بار تماشای Alita: Battle Angel ناامید نشوند.

[تعداد: ۰   میانگین:  ۰/۵]
مطلب قبلی

پردازنده ۳۲ هسته‌ای تردریپر سری ۳۰۰۰ رایزن ...

مطلب بعدی

بررسی بازی Bioshock: The Collection

0
اشتراک
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
علی زمانی

علی زمانی

دیجی‌اطلس یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در دیجی‌ اطلس دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با دیجی‌اطلس فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • فیلم وسریال

    «جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر» نتوانست منتقدان‌ را راضی کند

    ۱۲/۰۶/۱۳۹۸
    توسط علی زمانی
  • اخبار سینما و تلویزیوناینترنت اشیاءفیلم وسریال

    ۲۶ انیمیشن جذاب که سال ۲۰۲۳ اکران خواهند شد

    ۱۲/۰۶/۱۳۹۸
    توسط علی زمانی
  • فیلم وسریال

    معرفی فیلم درام باهم Together 2021: روایتی از قرنطینه خانگی تا خراب شدن رابطه یک زوج

    ۱۲/۰۶/۱۳۹۸
    توسط علی زمانی
  • فیلم وسریال

    کوین اسپیسی پس از تبرئه‌شدن از اتهامات به هالیوود باز می‌گردد؟

    ۱۲/۰۶/۱۳۹۸
    توسط علی زمانی
  • اخبار سینما و تلویزیونفیلم وسریال

    فیلم جدید تام هنکس به اپل تی‌وی پلاس می‌آید

    ۱۲/۰۶/۱۳۹۸
    توسط علی زمانی
  • اخبار سینما و تلویزیونفیلم وسریال

    ۲۱ سریال کمدی برتر قرن ۲۱ (تا امروز)

    ۱۲/۰۶/۱۳۹۸
    توسط علی زمانی

پاسخ دادن لغو پاسخ

دیدن این موارد را به شما توصیه می کنیم:

  • نقدوبررسینقدوبررسی انواع لپ تاپ ها

    نقد و بررسی لپ تاپ Asus TUF Dash F15

  • اخبار فناوریسامسونگموبایل

    سامسونگ قصد دارد Galaxy S21 FE را با چیپست Exynos روانه بازار کند

  • بازیگزارشمعرفی بازی

    رزیدنت اویل ۲ دومین موفقیت بزرگ کپ‌کام در استیم را رقم زد

  • اخبار بازی ، گیمینگبازی

    سرورهای آنلاین سری Halo در سال آینده بر روی ایکس ‌باکس ۳۶۰ خاموش خواهد شد

  • اخبار فناوریسونی

    شرکت سونی فیس بوک و اینستاگرام را تحریم کرد

تبلیغات

هاست

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • نقد و بررسی آنر X7c؛ گوشی مقاومی که می‌توانست قدرتمندتر باشد!

    توسط علی زمانی
    ۲۷/۰۸/۱۴۰۴
  • آیفون ۱۸ و ۱۸e و آیفون ایر ۲ بهار ۲۰۲۷ راهی بازار می‌شوند

    توسط علی زمانی
    ۲۷/۰۸/۱۴۰۴
  • نمایشگر آیفون تاشو نهایی شد؛ مشکلات لولا و باتری عرضه را به تأخیر انداختند

    توسط علی زمانی
    ۲۷/۰۸/۱۴۰۴
  • مشخصات کامل آنر ۵۰۰ و ۵۰۰ پرو پیش از رونمایی رسمی فاش شد

    توسط علی زمانی
    ۲۷/۰۸/۱۴۰۴
  • انتشار جهانی آپدیت HyperOS 3 شیائومی رسماً آغاز شد

    توسط علی زمانی
    ۰۷/۰۸/۱۴۰۴
  • نقدو بررسی Xiaomi Poco F2 Pro (اختصاصی)

    توسط علی زمانی
    ۱۱/۰۹/۱۳۹۹
  • پاساژ علاءالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!

    توسط علی زمانی
    ۲۲/۰۱/۱۴۰۱
  • شرکت رایان پژوه پاسارگاد rpp.me کلاه بردار بزرگ دارای نماد اعتماد

    توسط علی زمانی
    ۲۵/۰۵/۱۳۹۸
  • راهنمای خرید بهترین گوشی موبایل بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان (خرداد ۱۴۰۰)

    توسط علی زمانی
    ۰۶/۰۳/۱۴۰۰
  • بررسی هدفون بیتس استودیو بادز

    توسط علی زمانی
    ۰۳/۰۴/۱۴۰۰
  • Avatar
    ناهید شمسی
    در
    ۰۱/۰۷/۱۴۰۴

    نقد فیلم «آمریکانا»؛ سیدنی سوئینی در یک نئووسترن فراموش‌شدنی

    سلام - محتوای جذابی ...
  • Avatar
    حیدر
    در
    ۳۰/۰۵/۱۴۰۴

    پاساژ علاءالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!

    این واقعا حرام خور ...
  • Avatar
    خسرو
    در
    ۲۸/۰۵/۱۴۰۴

    پاساژ علاءالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!

    ای آل. ت تناسلی ...
  • Avatar
    هانی
    در
    ۲۸/۰۵/۱۴۰۴

    پاساژ علاءالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!

    این خواهر........ یه بیشرف ...
  • Avatar
    نیلا سعدی
    در
    ۲۷/۰۴/۱۴۰۴

    چرا باید انیمه کیمیاگر تمام فلزی را ببینیم؟

    بله خیلیخیلی عالی بود

تبلیغات

جدید ترین اخبار

  • ۲۷/۰۸/۱۴۰۴

    نقد و بررسی آنر X7c؛ گوشی مقاومی که می‌توانست قدرتمندتر باشد!

  • ۲۷/۰۸/۱۴۰۴

    آیفون ۱۸ و ۱۸e و آیفون ایر ۲ بهار ۲۰۲۷ راهی بازار می‌شوند

  • ۲۷/۰۸/۱۴۰۴

    نمایشگر آیفون تاشو نهایی شد؛ مشکلات لولا و باتری عرضه را به تأخیر انداختند

  • ۲۷/۰۸/۱۴۰۴

    مشخصات کامل آنر ۵۰۰ و ۵۰۰ پرو پیش از رونمایی رسمی فاش شد

  • ۰۷/۰۸/۱۴۰۴

    انتشار جهانی آپدیت HyperOS 3 شیائومی رسماً آغاز شد

  • ۰۷/۰۸/۱۴۰۴

    گوشی تاشو سه‌تکه سامسونگ با نمایشگر ۱۰ اینچی برای اولین بار دیده شد

  • ۰۷/۰۸/۱۴۰۴

    گزارش جدید، شایعات کاهش تولید آیفون ایر را به طور کامل رد کرد

  • ۰۷/۰۸/۱۴۰۴

    اولین رندرهای گوگل پیکسل ۱۰a با طراحی آشنا فاش شد

بیشترین امتیاز ها

رای 5 از zamani در آیفون ۱۸ و ۱۸e و آیفون ایر ۲ بهار ۲۰۲۷ راهی بازار می‌شوند
رای 3 از anonymous در بهترین انیمه های عاشقانه تاریخ
رای 5 از anonymous در لیست بهترین انیمه های اکشن
رای 5 از zamani در شیائومی ۱۷ با قیمت ۶۳۰ دلار و تراشه اسنپدراگون ۸ الیت نسل ۵ معرفی شد
رای 5 از zamani در بازی ۲XKO زودتر از چیزی که انتظار می‌رفت عرضه می‌شود

تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات

دیجی اطلس پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است دیجی اطلس بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. دیجی اطلس مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است.  دیجی اطلس نه تنها تلاش می‌کند در گام بعدی دامنه و تنوع نوشته‌هایش را با محوریت فناوری به عرصه‌های جدیدی از زندگی گسترش دهد بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با دیجی اطلس همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با دیجی‌اطلس فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

  • info@digiatlas.ir
  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • نقد و بررسی آنر X7c؛ گوشی مقاومی که می‌توانست قدرتمندتر باشد!

    توسط علی زمانی
    ۲۷/۰۸/۱۴۰۴
  • آیفون ۱۸ و ۱۸e و آیفون ایر ۲ بهار ۲۰۲۷ راهی بازار می‌شوند

    توسط علی زمانی
    ۲۷/۰۸/۱۴۰۴
  • نمایشگر آیفون تاشو نهایی شد؛ مشکلات لولا و باتری عرضه را به تأخیر انداختند

    توسط علی زمانی
    ۲۷/۰۸/۱۴۰۴
  • مشخصات کامل آنر ۵۰۰ و ۵۰۰ پرو پیش از رونمایی رسمی فاش شد

    توسط علی زمانی
    ۲۷/۰۸/۱۴۰۴
  • نقدو بررسی Xiaomi Poco F2 Pro (اختصاصی)

    توسط علی زمانی
    ۱۱/۰۹/۱۳۹۹
  • پاساژ علاءالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!

    توسط علی زمانی
    ۲۲/۰۱/۱۴۰۱
  • شرکت رایان پژوه پاسارگاد rpp.me کلاه بردار بزرگ دارای نماد اعتماد

    توسط علی زمانی
    ۲۵/۰۵/۱۳۹۸
  • راهنمای خرید بهترین گوشی موبایل بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان (خرداد ۱۴۰۰)

    توسط علی زمانی
    ۰۶/۰۳/۱۴۰۰
  • Avatar
    ناهید شمسی
    در
    ۰۱/۰۷/۱۴۰۴

    نقد فیلم «آمریکانا»؛ سیدنی سوئینی در یک نئووسترن فراموش‌شدنی

    سلام - محتوای جذابی ...
  • Avatar
    حیدر
    در
    ۳۰/۰۵/۱۴۰۴

    پاساژ علاءالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!

    این واقعا حرام خور ...
  • Avatar
    خسرو
    در
    ۲۸/۰۵/۱۴۰۴

    پاساژ علاءالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!

    ای آل. ت تناسلی ...
  • Avatar
    هانی
    در
    ۲۸/۰۵/۱۴۰۴

    پاساژ علاءالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!

    این خواهر........ یه بیشرف ...

حامیان و خانواده دیجی اطلس تایید شده میباشند

خرید میلیون ها کالا نو و استوک : اطلس دیجیتال 

خرید و فروش اکانت کالاف : کود زمان استور

خرید میلیون ها کالا ساده و معتبر: دیجی کالا

کانال روبیکا اخبار تکنولوژی های روز: دیجی اطلس 

آمارگیر وبلاگ

  • © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب دیجی اطلس تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.
بنیان گذار، مدیریت ،طراحی قالب: علی زمانی