بازی Bioshock 4 بهترین فرصت برای یک داستان فضایی است
در حال حاضر، اطلاعات چندانی از بازی Bioshock 4 در دست نیست اما همانطور که اکثر علاقهمندان این مجموعه میدانند، احتمال این که در این نسخه هم با یک فضا و محیط کاملا جدید آشنا شویم، بسیار بالا است. بازی Bioshock 4 هماکنون توسط یک توسعهدهنده جدید، یعنی استودیو Cloud Chamber برای کنسولهای نسل جدید در حال ساخت است. آگهیهای شغلی منتشرشده توسط این استودیو نشاندهنده این موضوع هستند که ممکن است با یک فضا و محیط کاملا جدیدی روبهرو شویم که تا پیش از این، در جهان بازی Bioshock ندیدهایم. قطعا زمان زیادی تا عرضه یا حتی معرفی رسمی بازی داریم، اما این موضوع مانع خیالپردازیهای طرفداران درباره داستان و ماجراجویی بعدی این مجموعه نشده است.
باز هم باید گفت که هیچ اطلاعات رسمی درباره بازی Bioshock 4 منتشر نشده است، اما اخیرا «شنون وودوارد» (Shannon Woodward) که نقش «دینا» (Dina) را در بازی The Last of Us 2 ایفا کرده بود، از ایده جریان داشتن نسخه بعدی بازی Bioshock در یک محیط فضایی و علمی-تخیلی حمایت کرده است. این اتفاق باعث مطرح شدن نظریههای مختلفی درباره این بازی شده است. یک ماجراجویی فضایی در جهان بازی Bioshock، اتفاق کاملا غیرمنتظرهای نیست و حتی از دید برخی از طرفداران مجموعه، تنها قدم منطقی بعدی سازندگان برای گسترش دادن جهان این فرنچایز است. دو نسخه اول مجموعه یعنی بازی Bioshock و بازی Bioshock 2 در شهر زیردریایی «رپچر» (Rapture) روایت میشد و در بازی Bioshock Infinite نیز شاهد روایت شدن داستانی در شهر «کولومبیا» (Columbia) که در آسمانها قرار داشت، بودیم. حال میتوان گفت که داستانی فضایی میتواند باعث کاملتر شدن مجموعه نیز شود.
یک ماجراجویی فضایی می تواند به استودیو Cloud Chamber کمک کند
استودیو Cloud Chamber چالش بزرگی را قبول کرده است. فشار زیادی روی آنها وجود دارد تا بتوانند یک بازی هیجانانگیز، جذاب و قابلمقایسه عناوین پیشین مجموعه بازی Bioshock را تولید کنند. توجه به این نکته نیز ضروری است که بازی Bioshock 4، اولین بازی این مجموعه است که خالق فرنچایز یعنی «کن لوین» (Ken Levine) را در کنار خود ندارد و او دیگر بخشی از این پروژه و فرنچایز محسوب نمیشود. استفاده از یک محیط و فضای کاملا متفاوت و جدید شاید در ابتدا تصمیمی پر از ریسک محسوب شود، اما در نهایت میتواند بهترین تصمیم برای این استودیو باشد. استودیویی که میخواهد تجربه منحصربهفرد و جدیدی از جهان بازی Bioshock به طرفداران ارائه دهد. یک جهان فضایی و علمی-تخیلی اگرچه به اندازهای متفاوت است که نتوان مقایسههای چندانی با نسخههای پیشین مجموعه انجام داد، اما در عین حال میتوان آن را تصمیمی منطقی برای استودیو Cloud Chamber که میخواهد یک فضای جدید را امتحان کند دانست.
علاوه بر این، یک ماجراجویی فضایی میتواند باعث الهام گرفتن از بازی System Shock که یکی از نیاکان معنوی مجموعه بازی Bioshock است، شود. مجموعه بازی System Shock در زمان خود، بسیار تاثیرگذار و مهم بود و باعث خلق فرنچایزهایی مثل مجموعه بازی Bioshock و مجموعه بازی Deus Ex شد. یک بازی Bioshock جدید نه تنها میتواند به استودیو Cloud Chamber فضای کافی برای آزمایش با محیطی جدید را بدهد، بلکه میتواند باعث خلق تجربهای شود که از ریشههای مجموعه الهام گرفته باشد.
تجربه ای جدید از گیم پلی مخصوص Bioshock
به غیر از داستان و فضای بازی، از جزئیات گیمپلی بازی Bioshock 4 نیز اطلاعاتی در دست نیست. تنها چیزی که فعلا میتوان با کمی قطعیت گفت این است که سازندگان به دنبال حفظ زاویه دید اولشخص بازی هستند. جریان داشتن بازی در فضا و یک محیط علمی-تخیلی فضایی، ممکن است باعث اجرای ایدهها و مکانیسمهای جدیدی در زمینه گیمپلی بازی شود. استودیو Cloud Chamber میتواند فرمول و گیمپلی نسبتا ثابت مجموعه را متحول کند و نوآوریهای بیشتری را نشان دهد. ویژگیهای مبارزاتی مثل Vigorها و Plasmidها همیشه از عناصر لذتبخش گیمپلی مجموعه بودهاند و استودیو میتواند تفسیر جدید و جذابی از آنها در فضا داشته باشد.
قدرتهای فضایی و علمی-تخیلی که به بازیکن اجازه میدهد با جاذبه بازی کند. این تنها یکی از نوآوریهای استودیو در زمینه گیمپلی میتواند باشد. این موضوع نیز علاوه بر نگه داشتن روح و ذات مجموعه که بازی با نیروهای فراماورایی بوده است، میتواند به استودیو نیز فرصتی برای خلق یک تجربه و ماجراجویی جدید را بدهد.
جا گرفتن در جهان Bioshock
داستانی خاص و بهیادماندنی، یکی از ویژگیهای هر کدام از عناوین این مجموعه بوده است. همانطور که در آخرین بازی مجموعه معلوم شد، چندین جهان موازی در دنیای بازی Bioshock وجود دارد و در همه آنها، همیشه یک مرد، یک شهر و یک فانوس دریایی حضور دارند. اگرچه این فرمول ممکن است به عنوان یک محدودیت داستانی دیده شود، اما استودیو Cloud Chamber میتواند از آن برای خلق یک تجربه فضایی استفاده کند. همانند نسخههای پیشین، فضا میتواند جایی باشد که «مرد» به آنجا میرود تا «شهر» خود را بسازد و دور از بقیه جامعه قرار بگیرد تا بتواند رویکردهای ایدئولوژیک سیاسی خود را برپا کند.
فانوس دریایی نیز میتواند همچنان نقطه شروع بازی برای شخصیت اصلی باشد.جایی که او از طریق آن، به فضا و این شهر جدید فرستاده میشود. البته چنین فرمولی شاید تکراری به نظر برسد و این به تواناییهای استودیو Cloud Chamber بستگی دارد که بتواند تفسیری نوآورانه و جذاب از این رویکرد ارائه دهد.
مجموعه Bioshock به قدری وسیع است که پتانسیلهای بسیاری برای فضاها، داستانها و حتی سبکهای مختلف دارد. اما به نظر میرسد که یک ماجراجویی در محیط فضایی، حداقل یکی از قویترین گزینهها برای نسخه بعدی مجموعه است. اگرچه هنوز هیچچیز به صورت رسمی تایید نشده، اما به احتمال زیاد، بازیکنها با یک جهان کاملا جدید و کشفنشده در بازی Bioshock 4 روبهرو خواهند شد. یک محیط فضایی نه فقط از لحاظ داستانی و روایت و مکانیسمهای گیمپلی مناسب است، بلکه به استودیو فرصت این را میدهد که در نبود «کن لوین»، تجربهای جدید و منحصربهفرد خلق کند.
۱۰ قهرمان کودک محبوب دنیای انیمه
پاساژ علاءالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!
شرکت رایان پژوه پاسارگاد rpp.me کلاه بردار بزرگ دارای نماد اعتماد
فروشگاه کلاه برداری به نام ( آتاری ایران )