با مقایسهی Watch Dogs: Legion برروی کنسولهای نسل بعدی همراه باشید
با مقایسهی Watch Dogs: Legion برروی کنسولهای نسل بعدی همراه باشید، مقایسهای که عملکرد یکسان بازی برروی پلتفرمهای قدرتمند نسل بعدی را به نمایش میگذارد.
عنوان Watch Dogs: Legion یکی از بازیهای میاننسلی مورد انتظار سال ۲۰۲۰ به حساب میآید که بر اساس شهر لندن طراحی شده و از ویژگیهای مورد انتظاری مانند رهگیری پرتوی سختافزاری (Hardware Ray-Tracing) بهره میبرد. بررسیهای انجام شده میان دو کنسول نسل بعدی پلیاستیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس چندان جذاب و جنجالی به نظر نمیرسد چرا که این دو کنسول عملکرد بسیار مشابهی را در مورد این بازی از خود نشان میدهند. البته این بسیار جالب است که برروی یک سختافزار ۳۰۰ دلاری (ایکس باکس سری اس) شاهد رهگیری پرتوی سختافزاری هستیم.
برای جواب دادن به جنجالیترین پرسش، باید بگویم که بازی برروی هر دو کنسولایکس باکس سری ایکس و پلیاستیشن ۵ برروی کیفیت بصری کاملاََ مشابهی اجرا میشود. کنسول سری اس نیز شامل تنظیمات کاملاََ مشابهی برای رهگیری پرتو میشود اما با یک تفاوت بسیار مهم وجود دارد. کنسولهای پیشرفتهتر با هدف رزولوشن ۴K پویا جزئیات را رندر میکنند اما بازتابها با رزولوشن ۱۰۸۰p چکربرد (Checkerboard) شده رندر میشوند. کنسول سری اس رزولوشن کلی خود را برروی ۱۰۸۰p هدفگذاری میکند اما رهگیری پرتو با همان تکنیک تجدید دیده شده در کنسولهای قویتر به صورت داخلی ۷۲۰p رندر میشود.
اگر از بحث رهگیری پرتو خارج شویم، دو کنسول سری ایکس و پلیاستیشن ۵ بازی را کاملاََ مشابه اجرا میکنند: کیفیت بافتهای یکسان و رزولوشن سایهها کاملاََ مشابه است. یک لوکیشنبندی هندسی LOD برای اثر در نظر گرفته شده که باعث میشود ‘pop-in’ها در هر دو کنسول دیده شود. اگرچه نمیتوان کیفیت مشابه را در سری اس دید چرا که رزولوشن سایهها پایینتر است و بازتابها برخی اوقات به کیفیت پایینتری از انتظار میرسند. بافتهای رزولوشن برروی سری اس بسیار مشابه سایر کنسولها است اما قابلیت ذخیرهسازی پایینتر دادههای بافتها و ترکیبش با فیلتر ناهمسان سطح پایین باعث میشود از زاویهی مایل به برخی بافتها آسیب کیفی وارد شود. به طور کلی کیفیت بافتها از زاویههای مختلف عالی به نظر نمیرسد و این موضوع حتی باعث سردرگمی نویسندهی دیجیتال فاندری نیز شده است.
همچنین به نظر میرسد برروی پلتفرمهای ایکسباکس سری ایکس و اس یک باگ وجود دارد. در مقایسه با پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سری ایکس برخی اوقات شامل فیلترینگ سطح پایینتر بافتها میشود. همچنین از نظر کیفیت تنظیماتی هر دو کنسول سری ایکس و پلیاستیشن ۵ با کیفیت Ultra اجرا میشوند (در مقایسه با رایانههای شخصی) اما به دلیل باگ ذکر شده سری ایکس کیفیت پایینتر بافتها را به همراه دارد. فراتر از تمامی این موارد کنسولهای قدرتمند نسل قبلی (سری ایکس و پلیاستیشن ۵) تفاوتهای بسیار جزئی دارند. به طور مثال در نسخهی پلیاستیشن ۵ برخی اوقات بازتابهای رهگیری پرتو وجود ندارند اما برروی ایکسباکس همگی آنها دیده میشود که احتمالاََ این موضوع یک بیثباتی و مشکلاتی شبیه به باگ بر میگردد.
به طرز جالبی مقیاسبندی رزولوشن پویا میان سری ایکس و پلیاستیشن ۵ تا حد بسیار زیادی نزدیک است و این اتفاق در حالی رخ میدهد که تفاوت گستردهای میان قدرت پردازشی و پهنایباند دو کنسول وجود دارد. شرکت یوبیسافت (Ubisoft) سیستم DRS (سیستم کاهش درگ) بسیار خوبی دارد و این سیستم توانایی بینظیری در زمینهی تنظیم رزولوشن را شامل میشود. پایینترین رزولوشن نزدیک به ۱۴۴۰p بوده و متوجه شدیم که بخش عمدهای از گیمپلی بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد رزولوشن ۴K کامل تغییر پیدا میکند. تنها در شب و یا مناطق شلوغ شاهد رزولوشنهای بسیار پایین هستیم.
حالا سری اس را بررسی کنیم که در زمینهی رزولوشن به مقدار ۹۰۰p هم میرسد. اگرچه من متعجب شدم. در بسیاری از موارد که حتی سری ایکس و پلیاستیشن ۵ نیز شامل کاهش رزولوشن میشدند، کنسول سری اس میتوانست ۱۰۸۰p را حفظ و یا در بدترین حالت به ۹۰۰p کاهش پیدا کند. تعجب اصلی من به این دلیل بود که اگرچه سری اس ۱۰۸۰p کامل را رندر میکرد اما به چشم کیفیت پایینتری را شاهد بودیم که به نظر میرسد دلیل آن رزولوشن پایینتر افکتهای رهگیری پرتو باشد.
هر سه سیستم بازی را برروی ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا میکنند و هیچ کاهش در سیستمهای مذکور دیده نمیشود. خوشبختانه سیستم DRS که نامش ذکر شد باعث میشود باتلنکهای گرافیکی نداشته باشیم و از طرفی نرخ فریم به خوبی خود را حفظ کند. با این وجود به نظر میرسد که یک گزینهی “عملکرد” برای برخی بازیبازان جذابتر به نظر برسد چرا که نرخ فریم ۶۰ مطمئناََ تجربهای روانتر را به ارمغان میآورد. فایلهای تنظیماتی استخراج شده از نسخهی رایانههای شخصی نشان میدهد که یک حالت ۶۰ فریم بر ثانیه در دست بهینه شدن قرار داشته است اما سرانجام شاهد این حالت در نسخهی نهایی نیستیم، شاید با یک بهروزرسانی ارائه شود.
هر سه کنسول نسل بعدی شامل درایو SSD میشوند اما تفاوتهایی در این زمینه وجود دارد. در این تست، بازی از یک منطقهی مشابه بارگذاری شد و در نتیجه پلیاستیشن ۵ بازی را در ۱۸ ثانیه بالا میآورد در حالی که هر دو کنسول ایکسباکس سری اس و ایکس در ۲۶ ثانیه Legion را بارگذاری میکنند. با این وجود همچنان شاهد بارگذاری لحظهای که قولش را داده بودند نیستیم.
به طور کلی کنسولهای نسل بعدی پلیاستیشن ۵ و ایکسباکس سری ایکس بازی را کاملاََ مشابه اجرا میکنند اگرچه برخی جاها شاهد باگهای تکنیکال نیز هستیم. اگر قصد دارید بهترین تجربهی ممکن را داشته باشید بهتر است سراغ نسخهی رایانههای شخصی بروید. حتی برروی تنظیمات میانی، رهگیری پرتور در نسخهی رایانههای شخصی یک ارتقاء نسبت به کنسولها به شمار میرود. از طرفی DLSS برای رایانههای شخصی در دسترس قرار دارد و یک کارایی بهتر را به ارمغان میآورد. بر اساس تستهای نویسنده، ایکسباکس سری ایکس برابر یا بهتر از RTX 2060 Super عمل میکند اگرچه تنظیمات اوپتمایز شده برروی نسخهی رایانههای شخصی رزولوشن بالاتری در سایهزنیها را در خود دارد و همچنین شامل بهبودهای کوچک دیگری نیز میشود.
۱۰ قهرمان کودک محبوب دنیای انیمه
پاساژ علاءالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!
شرکت رایان پژوه پاسارگاد rpp.me کلاه بردار بزرگ دارای نماد اعتماد
فروشگاه کلاه برداری به نام ( آتاری ایران )