در طول تاریخ سینما و در گذار دوران‌های مهم سینما همچون سینمای صامت، عصر طلایی هالیوود و دوران مدرن سینما و همینطور با ورود مکاتب مختلف سینمایی یکی از نکات مهمی که همیشه در کانون توجه‌ها بوده، نقش آفرینی بازیگران زن و مرد بوده است. در همه‌ این زمان‌ها ستارگان زن متعدد زیادی از خیل عظیم‌تر بازیگران برخاسته‌اند و با ایفای نقش‌هایشان به شخصیت‌هایی جان داده‌اند که بسیاری‌ از آن‌ها در صفحه‌ تاریخ ماندگار شده‌اند. تصمیم گرفتیم تا به گذشته نگاهی بیاندازیم و لیستی از بهترین بازیگرهای زن تاریخ سینما را تهیه کنیم. بازیگرانی که در دوران هنرنمایی‌ خود و حتی پس از مرگشان تاثیر فراوانی روی سینما و مخاطبانش گذاشته‌اند و اغلب آن‌ها در گذر زمان به نمادها و مظهرهای مهم سینما بدل گشته‌اند. هر کدام با استعداد و توانایی شگفت‌انگیزشان یا جذابیت‌ها، شهرت و تاثیرگذاری فراوانی که در سینما گذاشته‌اند، به چنین جایگاه‌های بلندی رسیده‌اند. البته، در تاریخ عظیم سینما بازیگران زن بسیاری دارای چنین شرایطی بوده‌اند اما این لیست فقط ۲۰ تن از بهترین بازیگرهای زن سینما و نقش‌ها ممتازشان را معرفی می‌کند. پس با ما  همراه باشید.

نکته‌ی مهم: لیست بهترین بازیگرهای زن تاریخ سینما دارای ترتیب خاصی نیست.


کاترین هپبورن

به احتمال فراوان هیچ بازیگری در تاریخ سینما آن وزن دراماتیکی را که «کاترین هپبورن» در طول تاریخ بر دوش کشیده، حمل نکرده است. تاثیری که او در طول دهه‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۰ میلادی بر سینما گذاشت، باورنکردنی‌ است. او با ظرافت، استعداد و قدرتش بدون شک ملکه‌ عصر طلایی هالیوود و یک نماد همیشگی‌ برای آن است. هیچ بازیگر مرد یا زنی تاکنون نتوانسته همانند او ۴ جایزه‌ آکادمی اسکار را دریافت کند. او قطعا یکی از بهترین بازیگرهای زن تاریخ به حساب می‌آید.

کاترین هوتون هپبورن در ۱۲ مه ۱۹۰۷ دیده به جهان گشود. وی ۱۲ بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده است که در این میان توانسته ۴ بار برنده شود. رکوردی که تاکنون کسی به آن دست نیافته است. جالب اینجاست که همیشه برای بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد شده است. او از همان سال‌های اولیه حضورش در سینما بسیار درخشان ظاهر شد و توانست در فیلم‌هایی مثل «زنان کوچک» و «شکوه صبح» ایفای نقش کند. از فیلم‌های مهم دیگر او که با نقش‌آفرینی خارق‌العاده‌اش همراه بوده می‌توان به «سفر طولانی به‌سوی شب»، «حدس بزن چه کسی برای شام می‌آید»، «داستان فیلادلفیا» و «شیر در زمستان» اشاره کرد. او در هر فیلمی که نقش‌آفرینی می‌کرد، بهترین عملکردش را به نمایش می‌گذاشت و صحنه را برای خود می‌کرد.

کاترین هپبورن علاقه‌ای نداشت تا تسلیم ساز و کار تبلیغاتی و رسانه‌ای هالیوود شود و تمام سعی خود را می‌‌کرد که دور از این فضا فعالیت اصلی و کاملش را متمرکز به بازیگری‌‌اش کند. او در طول ۶۰ سال بازیگری خود، نمادی از یک زن مستقل در سینمای کلاسیک هالیوود بود. کاترین هپبورن برخلاف بسیاری از همتایانش هیچگاه احساس نکرد که جایگاهش در سینما تضمین شده است. بلکه همیشه سعی داشت تا با تمرکز، دانش و مهارت بی‌نظیرش در بازیگری خودش را رو به جلو سوق دهد و به همین خاطر بود که به جایگاهی افسانه‌ای و خاص در میان بهترین بازیگرهای زن تاریخ سینما رسید. راستش را بخواهید، نمی‌خواستم که برای این لیست رتبه‌بندی انجام دهم اما اگر قرار باشد یک نفر را برای رتبه‌ی اول لیست انتخاب کنم، احتمالا این جایگاه رفیع و برجسته شایسته‌ کاترین هپبورن است.

مریل استریپ

با دیدن تیتر این مقاله، احتمالا اولین نامی که برای حضور در لیست به ذهن بسیاری (اگر نگوییم همه!) خطور کرده، «مریل استریپ» بوده است. لازم نیست که بگوییم در انتخاب او برای حضور در این لیست هیچ تردیدی وجود نداشت. مریل استریپ به دستاوردهایی در طول دوران بازیگری‌اش رسیده که برای بسیاری از ستارگان هم حتی آرزوی دشواری محسوب می‌شود. اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، او ۲۱ بار نامزد و ۳ بار برنده‌ جایزه اسکار شده و صدها جوایز دیگر را هم دریافت کرده که رکورد عظیمی برای او به حساب می‌آید. او بدون شک بهترین بازیگرهای زن تاریخ سینما خواهد بود.

مری لوئیز استریپ در ۲۲ ژوئن ۱۹۴۹ در آمریکا به‌دنیا آمد. اولین حضور او در سینما به سال ۱۹۷۷ و فیلم «جولیا» باز‌می‌گردد. او در آن فیلم با «جین فوندا» همبازی شد. سال بعد او به همراه «رابرت دنیرو» در فیلم «شکارچی گوزن» ایفای نقش کرد و توانست توجه بسیاری از علاقه‌مندان به سینما را به خود جلب کند. او برای این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار هم شد. سه فیلم «کریمر علیه کریمر»، «بانوی آهنی» و «انتخاب سوفی» برنده‌ جایزه‌ی اسکار شد که این قضیه او را در کنار ۴ بازیگر دیگر یکی از رکورد داران سه جایزه اسکار می‌سازد. محال است که بازی بی‌نظیر و استثنایی او را در «انتخاب سوفی» فراموش کنید.

او برخلاف بسیاری از بازیگران دیگر، همیشه سعی بر این دارد که تمام توانایی خود را در هر نقشی که قرار است ایفا کند، در پرده نقره‌ای سینما به تصویر بکشد؛ حال می‌خواهد فیلم ضعیف‌ باشد یا یک شاهکار سینمایی. هر نقشی را که بر عهده داشته باشد، تلاش می‌کند تعهد کامل خودش را به آن ادا کند و با یادگیری هرچه که لازم باشد، به آن نقش نزدیک شود. او همچنین مشتاقانه از نقش‌های جدید و متفاوت استقبال می‌کند و دوست دارد تجربه‌ جدید و فوق‌العاده‌ای را در قالب آن نقش‌ها کسب کند. نمی‌توان لیستی از بهترین بازیگرهای زن تاریخ انتخاب کنیم و نام مریل استریپ در آن نباشد، چرا که او احتمالا بزرگ‌ترین بازیگر زن حال حاضر سینما و بدون شک یکی از بازیگرهای برتر تاریخ سینما است.

اینگرید برگمان

«اینگرید برگمان» ستاره‌ای سرشار از استعدادها و توانایی‌های فوق‌العاده و عظیم بود. هرگونه و با هر معیاری که ذر ذهن داشته باشیم و از آن طریق بخواهیم بسنجیم، اینگرید برگمان یکی از بزرگ‌ترین نمادها و الگوهای حقیقی تاریخ سینما و بازیگران زن به‌ویژه در دهه ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ میلادی است.

اینگرید برگمان، بازیگر شهیر سوئدی سینمای هالیوود، در تاریخ ۲۹ اوت سال ۱۹۱۵ در کشور سوئد به‌دنیا آمد. او ابتدا در تئاتر و بعد در فیلم‌های سوئدی شروع به‌کار کرد وی از همان آغاز قدرتمند ظاهر شد و توانست در مدت کمی ستاره‌ اصلی سینمای سوئد در آن دوران شود. همه این‌ها سبب شد که او وارد دنیای بزرگ‌تری در سینما شود و فعالیتش را در سینمای آمریکا ادامه دهد. پس از ایفای نقش در فیلم «دکتر جکیل و آقای هاید» توجه‌های بسیاری را در آمریکا به‌ خود جلب کرد. از یک طرف زیبایی ذاتی چهره‌اش و از طرفی مهم‌تر استعداد فوق‌العاده‌اش در بازیگری باعث شد که برای نقش «الزا لاند» در فیلم «کازابلانکا» انتخاب شود؛ فیلمی که او باید در آن در مقابل «هامفری بوگارت» ایفای نقش می‌کرد. بازی بی‌نظیر او در فیلم «کازابلانکا» در تاریخ سینما ماندگار شده است. نقش‌آفرینی ممتاز و چشمگیر او در فیلم‌های «آناستازیا»، «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» و «چراغ‌گاز» موفقیت‌های عظیمی از جمله جایزه اسکار را برای او به ارمغان آورد. او یکی از ۵ بازیگری است که تاکنون توانسته ۳ جایزه اسکار را از آن خودش کند. اینگرید برگمان سابقه کار با بسیاری از کارگردانان مشهور جهان از جمله هیچکاک، ویکتور فلمینگ، جرج کیوکر، مایکل کورتیز، اینگمار برگمان و بسیاری دیگر را داشته است که در نوع خود قابل توجه است.

اینگرید برگمان چهره‌ای فراموش‌نشدنی در تاریخ سینماست. نقش‌های خاطره‌انگیز و توانایی بالایش در بازیگری تحسین همه را برمی‌انگیخت. به‌راحتی و با خیالی آسوده می‌توان او را یکی از بهترین بازیگرهای زن تاریخ سینما نامید.

بتی دیویس

«بتی دیویس» قطعا یکی از خاص‌ترین هنرپیشه‌ها‌ی زن سینمای کلاسیک است. چه بخواهیم توانایی و مهارت‌های فوق‌العاده‌اش در بازیگری را در نظر بگیریم یا بخواهیم اخلاق تند و تیز یا چشم‌های رسا و عمیقش. او در هر حال، یکی از خاص‌ترین‌های تاریخ سینماست. او با در نظرگیری استعداد فوق‌العاده‌اش راه موفقیت خودش را به طور منحصربه‌فردی پیدا کرده بود و از این نظر با بسیاری از بازیگران زن دیگر تفاوت داشت.

روث الیزابت دیویس ملقب به بتی دیویس در ۵ آوریل سال ۱۹۰۸ میلادی متولد شد. او ابتدا کار خودش را با تئاتر برادوی آغاز کرد اما در سال ۱۹۳۰ زمانی که ۲۲ ساله بود، به هالیوود رفت. چند سال طول کشید تا او در سال ۱۹۳۴ اولین نقش موفقش را با فیلم «از اسارت بشری» تجربه کند. با این حال، اولین نقطه عطف در کارنامه‌اش به سال بعد از آن و بازی در فیلم «خطرناک» برمی‌گردد. او برای اولین بار برای این فیلم نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن در مراسم اسکار شد و توانست آن جایزه را هم دریافت کند. او یک بار دیگر هم برای فیلم «جزبل» موفق شد تا اسکار را به خانه ببرد. او در مجموع ده بار نامزد اسکار شده است. نکته‌ی جالب اینجاست که او از دهه ۱۹۳۰ تا دهه ۱۹۶۰ میلادی در هر دهه توانسته نامزد جوایز مطرح از جمله اسکار شود که این قضیه نشان می‌دهد او در طول سالیان دراز فعالیتی استوار را تجربه کرده و در جایگاه برتر ایستاده بوده است و در هر ژانری از رمانس گرفته تا فیلم نوآر و حتی درام روانشناختی نقش‌آفرینی کرده است. خاص بودن نقش‌های او در مقایسه با بسیاری از ستارگان زن هالیوودی در آن زمان قابل توجه بود.

در این لیست افرادی وجود دارند که جایزه دستاورد یک عمر فعالیت هنری بنیاد فیلم آمریکا را دریافت کرده‌اند اما بتی دیویس نخستین زنی بود که توانست این جایزه را دریافت کند. بازی درخشان و استثنایی او در فیلم‌هایش از جمله «همه چیز درباره ایو» فراموش‌نشدنی است. بتی دیویس همه‌ فاکتورهایی را دارد که او را در لیست بهترین بازیگرهای زن تاریخ قرار دهیم.

الیزابت تیلور

در طول تاریخ سینما و در میان ستارگان مشهورش، کمتر ستاره‌ای وجود دارد که محبوبیت و بزرگی‌اش بسیار بیش‌تر «الیزابت تیلور» باشد. ستاره‌ای که در طول دوران بازیگری خود بسیاری را تحت تاثیر قرار می‌داد و یکی از درخشان‌ترین و مهم‌ترین ستارگان کلاسیک هالیوود از دهه ۱۹۴۰ میلادی تا دهه ۱۹۶۰ میلادی بوده است. او هم در لیست بهترین بازیگرهای زن سینما قرار می‌گیرد.

الیزابت رزموند تیلور در ۲۷ فوریه ۱۹۳۲ متولد شد. قدرت و مهارت فوق‌العاده‌ی او در بازیگری باعث شد تا او محبوبیت فراوانی نزد مخاطبان سینما در زمان خود کسب کند و البته با این موفقیت‌ها افتخارات فراوانی هم نصیب الیزابت تیلور شد. او از آن دست بازیگرانی است که از همان کودکی شروع به فعالیت در سینما کرده است. البته او در ابتدا کمی بدشانسی هم آورد. اولین فیلمی که برایش قرارداد امضا کرد، فیلمی بود با نام «هر دقیقه یک نفر به دنیا می آید» اما قراردادش فقط پس از یک سال بعد تمام شد. او پس از آن در چند نقش کوتاه دیگر هم ایفای نقش کرد اما مهم‌ترین نقشش در دوران نوجوانی که خودش هم بعدها آن را یکی از هیجان‌انگیزترین نقش‌هایش می‌داند، بازی در فیلم «ولوِت ملی» بود. بازی او در «ولوت ملی» در مقیاس گسترده سر و صدا کرد و اولین موفقیت ویژه او را رقم زد. یکی از اسکارهای او برای ایفای نقش درخشان در فیلم «باترفیلد ۸» است. او دومین جایزه‌ اسکار خود را برای ایفای نقش در فیلم «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟» به‌دست آورده است. الیزابت تیلور در این فیلم احتمالا بهترین و گیراترین بازی خود در طول کارنامه‌اش را به‌نمایش گذاشته است. وی به خاطر زیبایی ذاتی و توانایی‌های بالا و بسیارخوبش در بازیگری محبوبیت بی‌نظیری را در زمان خودش کسب کرد و نقش‌هایی به‌یادماندنی را برایمان خلق کرد.

کیت وینسلت

«کیت وینسلت» را احتمالا می‌توان ملکه دوره‌ قابل‌توجه‌ای از سینمای مدرن جهان دانست. او با نقش‌های فوق‌العاده‌ و مهارت استثنایی در بازیگری همه مخاطبان و علاقه‌مندان به سینما را شگفت‌زده می‌کند. هرچند که وینسلت از همان دوران نوجوانی و جوانی مهارت عمیقش را در بازیگری به همه نشان داده بود اما احتمالا در زمان اولین بازی‌اش کسی حتی فکر هم نمی‌کرد او تا به این لحظه از کارنامه‌ کاری‌اش فقط ۷ بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده باشد.

کیت وینسلت در ۵ اکتبر ۱۹۷۵ در انگلستان به‌دنیا آمد. او تا قبل از سال ۱۹۹۴ در چند اثر تلویزیونی بازی کرده بود اما اولین بازی مهم وینسلت، برای فیلم سینمایی «موجودات آسمانی» پیتر جکسون بود که توانست توجه‌های منتقدین را به خود جلب کند. او سال بعد در فیلم «عقل و احساس» که براساس رمان معروف جین آستین ساخته شده بود، نقش‌آفرینی کرد و این بار حتی بیش‌تر از فیلم قبلی هم توانست بدرخشد. بازی فوق‌العاده‌ او و اما تامسون در آن فیلم توجه‌ زیادی را به این بازیگر انگلیسی جذب کرد. کیت وینسلت اولین نامزدی اسکارش را هم برای این فیلم گرفت. موفقیت‌های وینسلت در اینجا به پایان نرسید و او در سال ۱۹۹۶ در فیلم «هملت» و در نقش «اوفیلیا» درخشید. یکی از بزرگ‌ترین اقبال‌های کارنامه‌ی هنری او که البته با شایستگی خودش به‌دست آمد، به سال ۱۹۹۷ و نقش «رز» در «تایتانیک» باز‌می‌گردد. محبوبیت او با تایتانیک به اوج رسید. بازی درخشان و به‌یادماندنی وینسلت و دی‌کاپریو همیشه در ذهن طرفداران سینما باقی‌ می‌ماند. از دیگر نقش‌های ماندگارش، بازی در فیلم «درخشش ابدی یک ذهن پاک» است. این فیلم هم یک نقطه عطف دیگر در کارنامه او بود و خودش هم همیشه از آن به‌عنوان یکی از فیلم‌های محبوبش یاد می‌کند. کیت وینسلت تنها جایزه اسکارش را در سال ۲۰۰۸ برای «کتاب‌خوان» دریافت کرد. یکی از رکوردهای جالب او این است که در یک سال همزمان یک اسکار و دو گلدن گلوب برد.

وینسلت با نقش‌های مختلفی که در آثار گوناگون بازی کرده، بارها توانایی فوق‌العاده‌اش در بازیگری را به ما نشان داده تا ما با خیال راحت بتوانیم او را همواره در میان برترین‌ها قرار دهیم.

کیت بلانشت

چه بخواهد در نقش یک بانوی الف خردمند و زیبا همچون «گالادریل» ایفای نقش کند یا در نقش کاترین هپبورن، ستاره بزرگ سینما، ظاهر شود یا حتی نقش یک زن افسرده‌ غمگین را بازی کند، او به بهترین شکل از پس نقشش بر ‌می‌آید. بازیگران ممتاز بسیاری وجود دارند که می‌توانند نقش‌های تقریبا مشابه را بارها و بارها به‌خوبی اجرا کنند اما کیت بلانشت هیچ ابایی  ندارد که هر بار نقش جدید و متفاوتی را تجربه کند. چرا که باور دارد می‌تواند به‌خوبی از پس آن بر بیاید.

«کاترین الیز بلانشت» در ۱۴ مه ۱۹۶۹ دیده به جهان گشود. اولین بازی او در فیلم «الیزابت» و در نقش ملکه الیزابت اول بود. کیت بلانشت به‌حدی در این فیلم عملکرد ممتازی از خود نشان داد که از همان ابتدا تحسین بسیاری را برانگخیت و برای همان نقش نامزد دریافت جایزه‌های اسکار، بفتا و گلدن گلوب شد. این بازیگر استرالیایی در عمر بازیگری‌اش نقش‌های درخشان زیادی را تجربه کرده است. هر کارگردان مشهوری مشتاق است تکه‌ای از هنرنمایی او را در فیلم‌هایش جا دهد. پیتر جکسون، ادگار رایت، وودی آلن؛ مارتین اسکورسیزی، استیون اسپیلبرگ و دیوید فینچر همگی برای نقش‌های خاصی روی بلانشت حساب باز کرده‌اند. او حتی صداپیشگی در نسخه‌ انگلیسی انیمه «پونیو روی صخره‌ی کنار دریا» «هایائو میازاکی»، کارگردان شهیر ژاپنی، را هم تجربه کرده است. او تاکنون ۷ بار نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شده است. در این میان، او برای بازی در دو فیلم «هوانورد» و «جاسمین غمگین» موفق به دریافت جایزه‌ی اسکار برای بهترین بازیگر نقش اول شد. از این رو، او تنها بازیگر استرالیایی تاریخ است که موفق شده دو جایزه اسکار را از آن خود کند.

گفتن این حرف شاید به‌هیچ وجه‌ ساده نباشد اما او را احتمالا بتوان بزرگ‌ترین یا یکی بهترین بازیگرهای زن هم دوره خودش دانست که قادر است هر نقشی را در بالاترین سطح ممکن ایفا کند. با این اوصاف، قرار دادن او در این لیست انتخاب بسیار راحتی بود.

مگی اسمیت

اگر می‌خواهید به‌یاد بیاورید که چرا مگی اسمیت یک بازیگر بااستعداد و درخشان است، کافی است تا بروید نقش‌ او را در «هری پاتر» یا دیگر فیلم‌هایش در ذهن مرور کنید یا آن‌ها را دوباره ببینید. خواهید دید که چگونه قادر است که آن سکانس‌ها را از آن خود کند.

«مارگارات ناتالی اسمیت» ملقب به مگی اسمیت در تاریخ ۲۸ دسامبر ۱۹۳۴ در انگلستان متولد شد. او همان ظرافت و هوشمندی بالایی را که معمولا به بازیگران انگلیسی نسبت می‌دهیم، به صورت والایی نشانمان می‌دهد اما علاوه بر آن، او یک استعداد خاص در بازیگری دارد. مگی اسمیت به‌گونه‌ای می‌تواند در نقشش فرو برود و آن را طبیعی و کم‌نقص ارائه کند که بسیاری شاید حسرت آن را بخورند. وقتی در سکانسی نقش‌آفرینی می‌کند محال است که به او و آن شخصیت که در نقشش فرو رفته توجه نکنید و او این کار را همیشه با رعایت حد مناسب انجام می‌دهد. چه از علاقه‌مندان به فیلم‌های کلاسیک سینما هستید یا با فیلم‌های امروزی ارتباط بیش‌تری برقرار می‌کنید، در هر صورت مگی اسمیت در گوشه‌ای از خاطراتتان قرار دارد. می‌خواهد نقش «جین برودی» در فیلم «بهار زندگی دوشیزه جین برودی» باشد یا نقش دوس‌داشتنی و محبوب پروفسور مینروا مک‌گونگال در سری فیلم‌های «هری پاتر»، او به هر حال خاطره‌ای فوق‌العاده را برایتان رقم زده است. او برای فیلم «بهار زندگی دوشیزه جین برودی» جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن و برای فیلم «سوئیت کالیفرنیا» جایزه اسکار بهترین بازیگر مکمل زن را دریافت کرده است. او همچنین ۱۸ بار در مراسم بفتا نامزد و ۴ بار برنده شده که این برای او یک رکورد عظیم محسوب می‌شود.

در سال‌های اخیر، او در سریال «دانتون اَبی» چشمه‌ای دیگر از توانایی‌های بالایش در بازیگری را به علاقه‌مندان نشان داده است. مگی اسمیت قطعا یکی از بزرگ‌ترین بازیگران انگلیسی تاریخ سینما است که همیشه توانایی بالای خودش را در نقش‌هایش به تصویر کشیده است.

جین فوندا

«جین فوندا» شاید در ابتدا به‌عنوان فرزند هنری فوندا، یکی از ستاره‌های سال‌های دور هالیوود، به سینما معرفی شد اما مدت زمان زیادی طول نکشید تا او جایگاه خودش در سینما را پیدا کند و به واسطه‌ قدرت بازیگری‌ خود و جذبه‌های شخصیتی و ظاهری‌اش به یکی از بزرگ‌ترین ستارگان سینما در دهه ۱۹۷۰ میلادی تبدیل شود.

جین سیمور فوندا در ۲۱ دسامبر ۱۹۳۷ در آمریکا زاده شد. او فرزند هنری فوندا و فرانسیس فورد سیمون است. اولین حضور جین فوندا در سینما به ایفای نقش در فیلم «داستان بلند» برمی‌گردد اما فیلمی که باعث شد او برای اولین بار به طور جدی بر سر زبان‌ها بیفتد، فیلم  وسترن «کت بالو» به کارگردانی الیوت سیلورستاین است. فیلم‌های «باربارلا» و «مگر آنها اسب‌ها را خلاص نمی‌کنند؟» دو فیلم دیگری بود که فوندا در آن‌ها بازی درخشان خودش را به همه نشان داد. با این وجود، احتمالا بزرگ‌ترین موفقیت جین فوندا مربوط به دو فیلم «کلوت» و «بازگشت به خانه» است که برای این دو فیلم توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اول اسکار را دریافت کند. در سال‌های اخیر او در سریال‌های تلویزیونی بازی‌های تحسین‌برانگیزی از خود نشان داد و توانست برای دو سریال «اتاق خبر» شبکه‌ی اچ‌بی‌او و سریال «گریس و فرنکی» شبکه‌ی نت‌فلیکس، نامزد دریافت جایزه امی شود.

ممکن است جین فوندا را به خاطر فعالیت‌هایش در خارج از سینما هم بشناسید اما با کارنامه درخشان و حضور شگفت‌انگیزش در سالیان زیاد در هالیوود خودش را به‌خوبی ثابت کرده است و نمی‌توان او را به‌راحتی نادیده گرفت.

ویوین لی

«ویوین لی» از آن ستاره‌های خاص و منحصربه‌فرد سینمای کلاسیک است. نگاه گیرنده و خاصش در کنار توانایی عظیمش به او قدرت مضاعفی می‌داد که درام را به‌طرز عظیم و شگفت‌انگیزی بر پرده‌ی سینما تولید کند و به یکی از ستارگان بزرگ سینمای کلاسیک هالیوود و یکی از بهترین بازیگرهای زن تبدیل شود.

ویوین مری هارتلی در تاریخ ۵ نوامبر ۱۹۱۳ میلادی متولد شد. ویوین لی علاوه بر نقش‌‌های ماندگارش در پرده‌ نقره‌ای سینما، در نمایش زنده روی صحنه‌ی تئاتر هم توفیق‌های فراوانی کسب کرد. او در تئاتر بازی در نقش‌ شخصیت‌های معروفی همچون لیدی مکبث، اوفلیا، کلئوپاترا و آناکارنینا را تجربه کرد. فیلمی که او را از یک بازیگر زیبا و با استعداد به یک ستاره مشهور هالیوودی تبدیل کرد، اقتباس سینمایی اثر تحسین‌شده «بر باد رفته» به کارگردانی ویکتور فلمینگ بود. او دقیقا همان «اسکارلت اوهارا» دوست‌داشتنی و جذابی بود که در کتاب توصیف شده بود. احتمالا بدون او این نقش هرگز به این خوبی از آب در نمی‌آمد. بازی فوق‌العاده و درخشان او در این فیلم نه‌تنها در یاد سینما دوستان باقی‌مانده بلکه برایش موفقیت‌های فراوانی نظیر یک جایزه‌ اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن هم به ارمغان آورد. البته، او یک بار دیگر هم در سال ۱۹۵۱ با فیلم «اتوبوسی به نام هوس» موفق شد تا جایزه‌ بهترین بازیگر نقش اول آکادمی اسکار را دریافت کند. او در این فیلم در نقش «بلانش دی بویس» و در کنار مارلون براندو ایفای نقش کرد.

ویوین لی با استعداد فراوان خودش و جان دادن به نقش‌های به‌یادماندنی و فراوانی از جمله اسکارلت اوهارا در فیلم بر باد رفته در زمره‌ی یکی از بازیگران زن افسانه‌ای سینما قرار می‌گیرد.

جودی فاستر

در میان ستارگان هالیوودی که از کودکی شروع به بازیگری کرده‌اند، احتمالا بتوانیم بگوییم که «جودی فاستر» یکی از بااستعدادترین‌ آن‌هاست. بازیگری که از همان دوران کودکی و نوجوانی نوید ظهور یک ستاره‌ بزرگ را به مخاطبان سینما می‌داد. ستاره‌ای که بسیار زود توانایی خودش را نشان داد اما به‌سرعت از رمق نیافتاد و از میدان شهرت و درخشش خارج نشد.

آلیشیا کریستین فاستر ملقب به جودی فاستر در ۱۹ نوامبر ۱۹۶۲ به‌دنیا آمد. اولین باری که او توانست همه را به توانایی‌های خودش خیره و مجذوب کند، به سال ۱۹۷۶ و بازی در نقش یک دختر روسپی در فیلم تحسین‌شده‌ «راننده تاکسی» مارتین اسکورسیزی باز‌می‌گردد. بازی او در «راننده تاکسی» به‌حدی فوق‌العاده بود که توانست در همان سن ۱۴ سالگی نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل زن در مراسم اسکار شود. ۱۲ سال بعد برای بازی در نقش سارا توبیاس در فیلم «متهم» موفق شد اولین جایزه‌ اسکار خودش را دریافت کند. شاید به‌یادماندنی‌ترین حضور او در سینما، ایفای نقش در فیلم ترسناک «سکوت بره‌ها» باشد. او در «سکوت بره‌ها» در نقش یک مامور باهوش اف.بی.ای تحسین همه را برانگیخت. بازی او و آنتونی هاپکینز در مقابل هم در آن فیلم فراموش‌نشدنی است. او سه جایزه‌ بفتا و دو جایزه گلدن گلوب هم در کارنامه خودش دارد. اگر نقش‌های فاستر در طول تاریخ را نگاه کنیم، به تفاوت و تنوع این نقش‌های پی خواهیم برد و نکته بارز در خصوص او این است که با هوشمندی‌اش در بازی و توانایی نقش‌پذیری‌اش باعث شده از پس این نقش‌های مختلف بر بیاید. در سال‌های اخیر جودی فاستر بیش‌تر به کارگردانی یا تهیه‌کنندگی پرداخته و حتی برای آن‌ها نامزد امی هم شده اما او به خاطر بازی‌های فوق‌العاده‌اش در تاریخ در یادها خواهد ماند و قطعا یکی از بهترین بازیگرهای زن تاریخ است.

جودی دنچ

وقتی لیستی از بزرگ‌ترین بازیگران بریتانیایی تاریخ سینما را مرور می‌کنید، بدون شک نام «جودی دنچ» از جمله نخستین نام‌هایی است که به ذهنتان خطور می‌کند. زنی که در طول سالیان دراز فعالیتش همیشه در قله‌ بازیگری به‌ویژه در میان بازیگران انگلیسی قرار داشته و حتی یکی از بهترین بازیگرهای زن سینما به حساب می‌آید. در بازی او می‌توان بالاترین حد آن کلاس و فرم خاصی را که از ستاره‌های انگلیسی انتظار داریم، ببینیم.

جودیت اولیویا دنچ در ۹ دسامبر ۱۹۳۴ به‌دنیا آمد. جودی دنچ فعالیت هنری خود را از سینما آغاز نکرد و اولین حضور او در تئاتر بوده است. او در این دوران در نمایش‌های‌ اقتباس شده از شکسپیر و در نقش‌هایی نظیر اوفیلیا در نمایش هملت، ژولیت در رومئو و ژولیت و لیدی مکبث در نمایش مکبث ایفای نقش کرد. هرچند که دنچ در تئاتر به موفقیت‌های بسیار زیادی دست یافت، اما بعدها با درخشش در تلویزیون و فیلم‌های سینمایی کارنامه‌ خود را سنگین‌تر کرد. یکی از نقش‌هایی که او برای چند سال آن را بازی می‌کرد، نقش شخصیت «ام» در سری فیلم‌های جیمز باند بود. نقاط برجسته فراوانی در کارنامه این بازیگر بریتانیایی دیده می‌شود اما شاید یکی از بارزترین و مهم‌ترین این نقاط، بازی در نقش ملکه الیزابت اول در فیلم شکسپیر عاشق بوده است. نقش‌آفرینی فوق‌العاده و به‌یادماندنی او در این نقش که برایش یک اسکار هم به ارمغان آورد، همیشه در خاطرها باقی‌‌ می‌ماند. آخرین باری که او نامزد دریافت جایزه اسکار شده، برای ایفای نقش در فیلم «فیلومنا» بوده است. جالب است بدانید که مدتی قبل در مصاحبه‌ای از جودی دنچ پرسیده شد که بزرگ‌ترین دستاورد زندگی‌اش چه بوده و او در پاسخ، حضور در سینما را بزرگ‌ترین دستاوردش دانست؛ زیرا که در ابتدا به او گفته می‌شد که به خاطر چهره‌اش نمی‌تواند در سینما نقش‌آفرینی کند. اکنون او در میان بزرگ‌ترین‌های بازیگرهای تاریخ قرار دارد و همه او را با طبیعی بازی کردن نقش‌هایش می‌شناسند.

آدری هپبورن

محال است از مد و استایل منحصر‌به‌فرد بازیگران زن هالیوودی در طول تاریخ صحبت کنیم و نامی از «آدری هپبورن» به زبان نیاوریم. او به‌راحتی در این مورد در صدر قرار می‌گیرد. آدری هپبورن همواره یک نماد و الگو در استایل و مد بوده است اما او بسیار فراتر از یک بازیگر ساده‌ای است که فقط برای چهره‌ زیبا و معصومانه‌اش شناخته شود؛ بلکه او همواره در طول دوران بازیگری‌اش به خصوص در دهه‌ ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ توانایی و استعداد خودش در بازیگری را به همه نشان ‌می‌داد. توانایی‌هایی که باعث شد او موفقیت‌های فراوانی کسب کند.

آدری کاتلین راستن ملقب به آدری هپبورن در ۴ مه سال ۱۹۲۹ متولد شد. مثل بسیاری از هم دوره‌های خود شروع فعالیت هنری او به تئاترهای برادوی بازمی‌گردد. او اولین درخشش در تئاتر را با اثر «ژی‌ژی» به نمایش گذاشت که توانست به‌خوبی از پس نقش بر آید و شخصیت داستان را به تصویر بکشد. آدری هپبورن پس از حضور در نقش‌های کوتاه‌تر در سال ۱۹۵۳ یکی از نقش‌های درخشان خود را بازی کرد. او در این سال در فیلم «تعطیلات رمی» ویلیام وایلر ایفای نقش کرد و موفق شد توجه زیادی را به خود جلب کند. وی برای این فیلم همزمان سه جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن اسکار، بفتا و گلدن گلوب را کسب کرد. او پس از آن چهار بار دیگر هم نامزد دریافت جایزه اسکار شد که البته موفق به دریافت آن‌ها نشد. از دیگر فیلم‌های قابل توجه او می‌توان به «سابرینا»، «داستان راهبه»، «معما»، «جنگ و صلح» و بسیاری از فیلم‌های دیگر اشاره کرد.

آدری هپبورن یک چهره‌ی ویژه بود که توانست با جذبه ذاتی و هنرمندی‌اش در بازیگری و ایفای نقش‌های مهم به بهترین بازیگرهای زن سینما تبدیل شود.

اولیویا دی هاویلند

نام زنان و مردان زیادی در دوران طلایی سینمای کلاسیک هالیوود به‌یاد مانده است. قطعا اگر بخواهیم مروری بر آن‌ها داشته باشیم، یکی از این نام‌های مهم «اولیویا دی هاویلند» است. بازی او در نقش‌های فراوانش تمام فاکتورهایی را که برای ماندگار شدن نقش و به‌چشم آمدن آن نیاز است، در خود دارد و شاید همین دلایل باعث شد که او در لیست بهترین بازیگرهای زن سینما از دیدگاه ما قرار بگیرد.

اولیویا مری دی هاویلند در روز ۱ ژوئیه سال ۱۹۱۶ میلادی در توکیو و از پدر و مادری بریتانیایی به‌دنیا آمد. او تنها عضو خانواده نبود که بعدها یک بازیگر معروف هالیوودی شد. خواهر کوچک‌تر او یعنی جوان فونتین هم همچون اولیویا به ستاره‌ای در هالیوود تبدیل شد. او با بازی در نمایش «آلیس در سرزمین عجایب» در تئاتر برادوی توانست برای اولین بار تحسین منتقدان را برانگیزد و بعدها با ورودش در سینمای هالیوود، نه‌تنها فروغش کم‌نشد بلکه بیش از پیش خودش را به همگان اثبات می‌کرد. او توانایی خاصی در به تصویر کشیدن شخصیت‌های مهربان و دوست‌داشتنی داشت. به همین خاطر بود که توانست آن نقش‌آفرینی فراموش نشدنی را در «بر باد رفته» ثبت کند. او به‌گونه‌ای شخصیت «ملانی» را در این فیلم به تصویر کشید که تا ابد در خاطر ما باقی بماند. دی هاویلند توانست در دوران بازیگری‌اش جوایز بسیاری را از سوی جشنواره‌ها و مراسم‌های مختلف دریافت کند که شاید دو جایزه‌ اسکار او، بارزترین آن‌ جوایز باشند. او به ترتیب در سال‌های ۱۹۴۶ و ۱۹۴۹ برای فیلم‌های «هرکس سوی خودش» و «وارث» توانست به این مهم برسد. اولیویا دی هاویلند در سال ۱۹۸۸ خود را بازنشسته کرد و به فعالیت هنری خود پایان داد.

اکنون، این بازیگر ۱۰۳ ساله یکی از آخرین بازماندگان عصر طلایی هالیوود است که خاطرات خوش آن دوران را برایمان یادآوری می‌کند. فراموش کردن نقش‌های مهم او در تاریخ سینما از جمله در فیلم بر باد رفته تقریبا کار غیر ممکنی است.

گرتا گاربو

«گرتا گاربو» چه در فیلم‌های صامت و چه در فیلم‌های ناطق می‌درخشید اما بی‌شک می‌توانیم او را ملکه‌ سینمای صامت جهان نامید. او گرچه علاقه‌ای به ستاره بودن و شهرت بیش از حد نداشت و خیلی اوقات منزوی بود، ولی زمانی با استعداد بی‌نظیرش همه را محو خود و بازیگری‌اش می‌کرد و به نمادی از سینما تبدیل شده بود.

گرتا لوویسا گوستافسون که با نام گرتا گاربو شناخته می‌شود، در تاریخ ۱۸ سپتامبر سال ۱۹۰۵ میلادی در کشور سوئد دیده به‌جهان گشود. اولین فیلم صامتی که او در آن نقش‌آفرینی کرد «آقا و خانم استکهلم به خرید می‌روند» بود اما او با فیلم  سوئدی «حماسه یوستا برلینگ» در سوئد و آمریکا به‌شهرت رسید. او در ادامه راه موفقیت خودش را دنبال کرد و به جایگاه‌ رفیعی در سینما دست یافت. وی در سال ۱۹۲۳ در فیلم صامت «جسم و شیطان» ساخته‌ کلارنس براون بازی کرد که برایش بسیار خوشایند بود و او را به شهرت گسترده‌ جهانی رساند. گاربو بعدها و با آمدن سینمای ناطق هم به درخشش خودش ادامه داد و در چند فیلم دیگر از جمله «آنا کریستی» و «آنا کارنینا» دوباره با کلارنس براون همکاری کرد و در همه‌ آن‌ها نقش‌های ماندگاری را خلق کرد. بازی او در نقش «مارگریت گوتیه» در فیلم «کمیل» یکی از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌های او در تاریخ سینماست. گرتا گاربو برای فیلم «کَمیل» و «آنا کارنینا» جایزه بهترین بازیگر زن از دید منتقدان فیلم نیویورک را کسب کرد. او بعدها موفق به دریافت جایزه‌ افتخاری اسکار هم شد. گاربو خودش را در سن ۳۵ سالگی بازنشسته کرد و دیگر به ایفای نقش در فیلم‌های سینمایی نپرداخت. یکی از دلایل عمده بازنشستگی‌اش جنگ جهانی و شرایط پس از آن بود.

او ستاره‌ای بود که خودش را درگیر حواشی مربوط به ستارگان نمی‌کرد و همین قضیه او را به‌گونه‌ای اسرارآمیز کرده بود. شکی وجود ندارد که گرتا گاربو یکی از ماندگارترین و بهترین بازیگرهای زن تاریخ سینماست.

جودی گارلند

«جودی گارلند» به‌گونه‌ای در حرفه‌‌اش تصورات و قلبمان را اسیر خودش کرد که تاکنون مشابه‌ای نداشته است. او همان معصومیت خاصی را دارد که برخی از ستارگان کلاسیک هالیوود را تعریف می‌کند. چیزی که به‌راحتی در مورد جودی گارلند می‌توانیم بگوییم این است که او بدون شک در سینمای کلاسیک هالیوود یک نماد و الگو است و احتمالا با توجه به تغییرات کنونی سینما هرگز بازیگری مثل او را دیگر نخواهیم دید. داشتن چنین ویژگی‌هایی او را در لیست بهترین بازیگرهای زن گیکیطور قرار داد.

او در ۱۰ ژوئن ۱۹۲۲ میلادی با نام فرانسیس اثل گام متولد شد. گارلند در طول ۴۵ سال فعالیت سینمایی خود، در نقش‌های برجسته‌ای در فیلم‌های موزیکال و همینطور درام بازی کرد. جودی گارلند از همان بچگی به همراه خواهرش به اجرای نمایش‌های عمومی و همینطور خوانندگی مشغول شد. او در سال ۱۹۵۴ میلادی برای فیلم A Star Is Born، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در مراسم اسکار شد. او همچنین برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن در فیلم «محاکمه در نورنبرگ» نامزد جشنواره آکادمی اسکار شد. گارلند اولین زنی بود که جایزه‌ افتخاری سیسیل بی دمیل را در گلدن گلوب کسب کرد. همچنین او سال‌ها بعد از مرگش جایزه‌ی یک عمر فعالیت هنری در گرمی را هم کسب کرد.

احتمالا بزرگ‌ترین نقش‌آفرینی او که در خاطر بسیاری باقی‌مانده است، بازی او در نقش شخصیت «دوروتی گیل» در فیلم «جادوگر شهر از» بود. او در این فیلم محبوب توانایی فوق‌العاده خودش در بازیگری و خوانندگی را به‌رخ همگان کشید. او برای این فیلم تنها جایزه اسکار خود را گرفت و موفق شد جایزه ویژه نوجوانان در اسکار را کسب کند به و یکی از ماندگارترین بازیگران سینما تبدیل شود.

جوآن کراوفورد

«جوان کراوفورد» یکی از قدیمی‌ترین و اولین ستارگان فیلم‌های سینمایی در هالیوود است و می‌توان از او به عنوان یکی از بهترین بازیگرهای زن سینما نام برد. همه چیز او از ظاهر تا شخصیت و نوع نقش‌هایی که بازی می‌کرد، گواهی برای این ادعا هستند. شهرت و توانایی او در دوران بازیگری‌اش، محبوبیت کرافورد را جلوتر از بسیاری و جلوتر از زمانه‌ی خود کرده بود.

لوسیل فی لوسیور که با نام جوآن کرافورد شناخته می‌شود، در ۲۳ مارس ۱۹۰۴ در آمریکا به‌دنیا ‌آمد. او هم سابقه درخشش در فیلم‌های صامت را در کارنامه‌ خودش دارد و هم فیلم‌های ناطق. وی در بسیاری از فیلم‌ها، نقش زنان زحمتکش و سخت‌کوشی را ایفا می‌کرد که پس از سختی‌ها به موفقیت و یک رابطه عاشقانه می‌رسیدند. چنین نقش‌های استواری در بین مخاطبان و به خصوص زنان محبوبیت زیادی داشت و کرافورد به‌خوبی از پس آن‌ها بر می‌آمد. او در سال ۱۹۴۵ برای فیلم «میلدرد پیرس» مایکل کورتیز جایزه بهترین بازیگر نقش اول اسکار را دریافت کرد. «تسخیرشده» و «ترس ناگهانی» از دیگر فیلم‌هایی بود که کرافورد در آن‌ها توانست بدرخشد. یکی از نکات جالب درباره‌ جوان کرافورد، اختلاف و نزاع او با بتی دیویس است. این دو هرچند که در فیلم «چه بر سر بیبی جین آمد؟» همبازی هم شدند اما همیشه علیه همدیگر مصاحبه‌های تند و آتشینی می‌کردند. گاه بتی دیویس به او می‌تاخت و گاه بالعکس. شاید بتوان گفت رقابت این دو و کل‌کل‌هایشان یکی از مسحورترین و عجیب‌ترین نزاع‌ها بین دو ستاره سینما در طول تاریخ باشد.

جوآن کرافورد در ابتدا نقش‌هایی کوتاهی را ایفا می‌کرد و همیشه این توفیق را نداشت که نقش اصلی را در فیلم‌هایش اجرا کند اما با ادامه‌ی روند فوق‌العاده‌ خود در سینما، اکنون به عنوان یکی از برجسته‌ترین بازیگران زن سینما شناخته می‌شود که بسیاری نقش‌های ممتازش را به خاطر دارند.

هلن میرن

به‌راحتی می‌توانیم بگوییم که «هلن میرن» یکی از آن بازیگران برجسته و ممتازی است که با حضورشان بر روی پرده‌ نقره‌ای سینما به ما افتخار داده‌اند. او تقریبا در هر فیلمی که حضور داشته، با توانایی عالی و کلاس بالای بازیگری خود توانسته صحنه را از آن خودش کند و به همین دلیل در لیست بهترین بازیگرهای زن سینما قرار گرفت.

هلن لیدیا میرانوف که با نام هلن میرن شناخته می‌شود، در ۲۶ ژوئیه ۱۹۴۵ در انگلستان متولد شد. او از همان سنین نوجوانی و جوانی به بازیگری و ایفای نقش در تئاتر علاقه‌مند شد و بعد از مدتی توانست به گروه تئاتر رویال شکسپیر بپیوندد و به‌مرور نقش‌های زیادی را در آنجا ایفا کند. بازی او در این نقش‌ها در همان زمان تحسین بسیاری را بر‌‌انگیخت. اما بخش عمده‌ای از دوره‌ فعالیت هنری او در سینما سپری شد. هلن میرن تاکنون بازی‌های فوق‌العاده‌ی زیادی داشته است اما شاید بازیگری او در فیلم‌هایی نظیر «ملکه»، «کال»، «آشپز، دزد، همسرش و عاشقش» و همینطور فیلم «جنون پادشاه جرج» درخشان‌ترین لحظات او در سینما باشند. هلن میرن برای بازی در فیلم «ملکه» موفق شد تا جایزه‌ اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را هم دریافت کند. البته او سه بار دیگر هم نامزد جایزه‌ی اسکار شده بود اما موفق نشد تا آن جوایز را دریافت کند. او علاوه بر یک جایزه اسکار، چهار بفتا، سه گلدن گلوب و جوایز بسیار دیگری را کسب کرده است. هلن میرن حدودا ۴۰ فیلم سینمایی و تعداد زیادی سریال تلویزیونی در کارنامه‌ی پربار خود دارد. یکی از ویژگی‌های او این است که در نقش‌های گوناگونی در ژانرهای مختلف ظاهر شده است. با نگاهی به فیلم‌های او و بازی مسلط و استوارش در نقش‌های مختلف، می‌توان به میزان تاثیرگذاری او روی مدیوم پی برد.

شرلی مک‌لین

«شرلی مک‌لین» از آن دست بازیگرانی است که چندین استعداد بزرگ در خود دارد و نقش‌های متفاوت و مختلفی را قادر است ایفا کند و به همین دلیل او را در لیست بهترین بازیگرهای زن سینما قرار دادیم. او یکی دیگر از اندک ستارگانی است که می‌تواند هر نقشی را به‌خوبی بازی کند و مک‌لین این را در کارنامه‌ی بلند کاری‌اش به‌خوبی به همه اثبات کرده است.

شرلی مک‌لین بیتی در ۲۴ آوریل سال ۱۹۳۴ میلادی در آمریکا متولد شد. او برای اولین فیلم سینمایی خود شانس این را پیدا کرد که تا با آلفرد هیچکاک همکاری کند و شخصیت «جنیفر راجرز» را در فیلم «دردسر هری» به تصویر بکشد. او در این نقش توانست بسیار بدرخشد و حتی نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مراسم بفتا هم شود. مک‌لین در سال ۱۹۶۰ در فیلم «آپارتمان» بیلی وایلدر یکی از نقش‌های برجسته‌اش را ایفا کرد. نقشی که برای آن توانست جایزه بفتا و گلدن گلوب را دریافت کند و همچنین نامزد جایزه اسکار شود. او شش بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد که بالاخره در سال ۱۹۸۳ با بازی فوق‌العاده‌ و ماندگارش در فیلم تحسین‌شده «شرایط مهرورزی» توانست به این جایزه دست پیدا کند. از دیگر نقش‌های مهم و تاثیرگذار او می‌توان به فیلم‌های «ایرما خوشگله»، «مادام سوشاتسکا»، «نقطه عطف» و بسیاری از فیلم‌های دیگر اشاره کرد. شرلی مک‌لین همچنین جایزه دستاورد یک عمر فعالیت هنری بنیاد فیلم آمریکا و همچنین گلدن گلوب را نیز کسب کرده است.

چه فیلم درام باشد، یا کمدی یا حتی یک فیلم کاملا رمانتیک، شرلی مک‌لین بهترین عملکردش را فراخور با نقش خود ارائه می‌کند.

مریلین مونرو

از بازیگران زن سینما کسی را به خاطر می‌آورید که شهرتی بیش‌ از «مریلین مونرو» در بین مردم کسب کرده باشد؟ او نه‌تنها در دوران فعالیتش بلکه تا سالیان دراز پس از مرگ مرموزش هم در کانون توجه‌ها بوده است. حتی اگر فیلم‌های او را ندیده باشید، او را با تصویرش خواهید شناخت. مونرو بیش‌تر به خاطر جذابیت‌ها ظاهری و زیبایی چهره و موهای بلوندش مورد توجه بود و بخش عمده‌ای از شهرتش هم به همین خاطر بود، اما بی‌انصافی است که توانایی و مهارت او در بازیگری را نادیده بگیریم. مرلین مونرو در بازیگری دارای هوشمندی‌ خاصی بود که باعث می‌شد استعداد خودش را به‌خوبی نشان دهد.

نورما جین مورتنسون ملقب به مریلین مونرو در تاریخ ۱ ژوئن ۱۹۲۶ متولد شد. شهرت مونرو به واسطه‌ جذابیت و دلربایی‌اش امروزه او را به یکی از مهم‌ترین چهره‌ها و نماد‌های جهانی در میان بازیگران سینما تبدیل کرده است. او در دوران ۱۶ ساله بازیگری‌اش در ۲۹ فیلم توانست ایفای نقش کند. مونرو به طرز عجیب و مرموزی در سال ۱۹۶۲ و در سن ۳۶ سالگی دار فانی را وداع گفت. هرچند مرگ او را ابتدا خودکشی خواندند اما بسیاری با توجه به بعضی شواهد معتقدند که او به قتل رسیده است. مرلین مونرو در سال ۱۹۵۳ در فیلم «چگونه می‌توان با یک میلیونر ازدواج کرد» در کنار بازیگرانی نظیر بتی گریبل و لورن باکال به ایفای نقش پرداخت. از دیگر فیلم‌های مهمش می‌توان به فیلم «ایستگاه اتوبوس» هم اشاره کرد. مهم‌ترین فیلم مونرو که برای او جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن در یک فیلم کمدی را به ارمغان آورد، فیلم موفق «بعضی‌ها داغشو دوست دارن» بود. وی با عملکرد عالی‌ خود در این فیلم موفق شد توجه‌های بیش‌تری را به خود جلب کند.

درست است که او به برخی از همتایانش در آن دوران نمی‌رسید اما اگر بخواهیم به طور کلی استعداد او را به خاطر چیزهای دیگر نادیده بگیریم، کمی در حقش اجحاف کرده‌ایم. شکی وجود ندارد که مرلین مونرو با وجود همه‌ی موفقیت‌ها و حاشیه‌‌هاش یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین سلبریتی‌ها و یکی از بهترین بازیگرهای زن دوران بوده است.