سرگذشت جعبههای جادویی | تاریخچه کنسولهای بازی: قسمت دوم
آرامگاه تاریخ، محل استناد و یادگیری است. تحصیل آنچه که باید کرد و دانست تا درس آموخت. تاریخ به تصویر میکشد و دانا به زندگی میآورد آنچه را که دیده و شنیده است. محتاط و آرام، از پس سنگهای تیز خطا میگذرد تا به مسکنی از جنس علم برسد که به هرکسی ندهند. در این محل اما، او گوشهای راه میرفت و میاندیشید به تاریخچهها، از کوتاهترینشان تا بلندترین قله کلامِ روایتی که از جنس صفحههای سیاه و سپید، و خاکِ خاکستری قدیم است. از اولینها، تا خاطرات کودکی که به یک «جعبه جادویی» پناه میآورد تا با آنچه که نمایانگر سفرهایش است، به سفر برود. داستان اسباببازیهای الکترونیک، و صفحههای رنگین که از طریق دروازههایی به نام «دسته و کنترلر» وارد آنها شده است. در قسمت دوم از تاریخچه کنسولهای بازی، نگاهی میاندازیم به این دنیای جدیدی که با نسل چهارم بازیهای ویدیویی به خانههای مردمان آمد. روایت سالهایی دور اما صفاتی نزدیک و آشنا که برای اهلش، بسیار شنیدنی است.
نسل چهارم: سگا و نینتندو، دوستان همیشگی!
آغاز نسل چهارم و کنسولهای معروفش، با یک کنسول کمتر شناخته شده همراه بود. شرکت انایسی (NEC) مسئولیت آغاز این نسل را با عرضه کنسول PC Engine در ژاپن و TurboGrafX-16 در ایالات متحده، بر عهده گرفت. نسل چهارم یک قدم به شدت بلند برای ادامه حیات بازیها به شمار میرفت. نسل چهارم، دوره آغاز «محدوده ۱۶ بیتی» بود. یک تغییر بزرگ در جلوههای بصری و بازیهای ویدیویی که به حضور بازیهای مشهور و بزرگی مانند Street Of Rage و Final Fantasy انجامید. کنترلرهای جدید با دکمههای بیشتر و طراحی قویتر، بازهم شیوه بازیکردن بازیکنان را تغییر دادند. رزولوشن دوباره افزایش یافت و صداها به وضوح کیفیت بیشتری داشتند. خوشبختانه، رقابت بزرگ میان سگا و نینتندو از نسل سوم، به نسل چهارم رسید و هنوزهم در نسل چهارم، در دو طرف میدان، نینتندو و سگا بودند. متاسفانه آنچه باعث آغاز نسل چهارم شده بود، خود موفق نشد تا زنده بماند. درنهایت کنسول توربوگرافایکس-۱۶ در سال ۱۹۹۴ از خط تولید خارج شد و تا پایان عمرش، ۵٫۸ میلیون نسخه فروخت.
نسل چهارم هم قطعاً سرورانی داشته است. پادشاهان نسل چهارم هراندازه که رقابت را جدیتر میگرفتند، محبوبیت بازیهای ویدیویی نیز میان مردم بیشتر میشد. حماسه در نسل چهارم، با سگا و کنسول جدیدش، یعنی SEGA Mega Drive یا گاهی اوقات، SEGA Genesis ادامه پیدا میکند. قیمت ۱۹۰ دلار در زمان عرضه، در برابر ۲۰۰ دلار برای کنسول جدید نینتندو تغییر زیادی در بحث قیمت ایجاد نمیکرد. کنسول مگا درایو در سال ۱۹۸۸ برای اولین بار در ژاپن عرضه شد و حیات آن تا سال ۱۹۹۷ ادامه داشت. کنسول جدید سگا بیشتر از ۳۰ میلیون واحد فروخت که بخش بزرگی از بازار آن زمان را تشکیل میداد. سگا با داشتن برگ برندهای مانند سگا مگا درایو، سونیک را برای رقابت با ماریو به میدان فرستاد. یک جدال تاریخی که درنهایت باعث محبوب شدن هردوی این شخصیتها شد. سونیک که مثل همیشه آماده بود، یک پرش بلند در فروش داشت و درنهایت، ۱۵ میلیون نسخه از بازی Sonic The Hedgehog فروش رفت تا نامش در تالار مشاهیر تاریخ بازیها ثبت شود. بعدها، قسمت دوم این بازی با نام Sonic The Hedgehog 2 منتشر شد که ادامهای برای ماجراهای سونیک و دوستانش بود. بازی در بهترین زمان ممکن و در سال ۱۹۹۲ منتشر شد تا زندگی سونیک به همین سادگیها پایان نیابد تا به عنوان پای ثابت دنیای بازی شناخته شده باشد. بازیهای Street Of Rage 2 و عنوان محبوب Super Street Fighter II نیز راه خودشان را به این کنسول سربلند پیدا کرده بودند. بازیهایی که هرکدام در گذشته، شایستگی خود را ثابت کرده بودند و ادامه موفقیت بازیهای گذشته را دنبال میکردند. جالب است بدانید که بازی Castlevania: Bloodline برای این کنسول منتشر شده بود. به تازگی، پس از گذشت ۳۲ سال، مدلی جدید از این کنسول به نام SEGA Genesis Mini عرضه شده که شامل ۴۲ بازی از بازیهای محبوب و پرطرفدار است.
و اما در طرف دیگر میدان، نینندو حاضر بود. نینتندو برای برنده شدن در نسل چهارم، به شدت متکی به اتفاقات خوبی بود که در نسل قبلی رقم خورده بودند. در سال ۱۹۹۰، کنسول Super Nintendo توسط کمپانی نینتندو در ژاپن با نام Super Famicom منتشر شد. این کنسول البته با نامهای Super NES یا SNES نیز شناخته میشود. یک کنسول به شدت پیشرفته و حتی جلوتر از زمان خود. اگرچه نینتندو کار خود را کمی دیرتر شروع کرد، اما توان پردازشی همراه با محبوبیت این محصول باعث شد تا سوپر نینتندو حتی در نسل پنجم هم نفس بکشد. در زمانی که سگا با وارد کردن سونیک به میدان، ماریو را نشانه گرفته بود، با انتشار بازی Super Mario World ورق برگشت و این بازی بیشتر از ۲۰ میلیون نسخه فروخت. موفقیت کنسول سوپر نینتندو غیرقابل انکار است. نینتندو نگاه عمیق خود را نسبت به آینده بازار از دست نداده بود و با طراحی ساده، ولی قوی به همراه بازیهایی که محبوبیت خود را قبلاً به طور کامل بالا برده بودند، به سختی به سگا تنه میزند. بازی The Legend Of Zelda: A Link To The Past دوباره یک مجموعه فراموشنشدنی را به عرصه بازیها بازگردانده بود. علاقه شدید بازیهای نینتندو به داستانگویی از همان ابتدا مشخص بود. بعدها دوباره ماریو با بازی Super Mario Kart برگشت. یکی از موفقترین بازیهای این کنسول که در جایگاه سومین بازی پرفروش سوپر نینتندو ایستاده است. روند مهاجرت بازیها از ژاپن به آمریکای شمالی ادامه پیدا کرده بود و سومین بازی از مجموعه Final Fantasy وارد ایالات متحده شده بود. بازی Final Fantasy VI که از قدیمیترین مجموعه بازیهای زنده شمرده میشود. در سال ۱۹۹۴، بازی Super Metroid نیز برای کنسول جدید نینتندو عرضه شد تا این نام یک مجموعه وسیع از بازیهای درجه یکِ مخصوص نینتندو، و بازیهای محبوبی باشد که مانند Street Fighter II از دستگاههای آرکید به کنسولهای خانگی آمدهاند داشته باشد. سوپر نینتندو با فروشی بیشتر از ۴۹ میلیون واحد، کنسول سگا را پشت سرگذاشت تا ماشین موفقیتهایش مدت زیادی روشن بماند.
یکی دیگر از کنسولهای قوی نسل چهارم، کنسول Neo Geo بود. ترکیبی از دستگاههای آرکید و کنسولخانگی که از کارتریج پشتیبانی میکرد. توان پردازشی بالای این کنسول، محصول کمپانی ژاپنی SNK باعث شده بود تا بازیهای این محصول از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشند. بازی Samurai Shodown نیز محصول SNK بود که در آن زمان یکی از بهترینها در زمینه جلوههای بصری بود. در ادامه، یک کنسول دیگر توسط این کمپانی با نام Neo Geo CD منتشر شد که به جای کارتریج، از لوح فشرده پشتیبانی میکرد. دقیقاً همانکاری که سگا با انتشار کنسول SEGA CD انجام داد. در آن سالها، کمپانی فیلیپس نیز با عرضه کنسول خانگی خود یعنی Philips CD-i وارد رقابت شد. نسل چهارم البته، دوران خیزش دوباره کنسولهای دستی و قابل حمل بود. آتاری مثل همیشه با دستی پر به میدان آمده بود. کنسول دستی Atari Lynx در سال ۱۹۸۹ منتشر شد و اولین کنسول دستی بود که صفحهنمایش رنگی داشت. درنهایت آتاری موفق به فروش ۳ میلیون واحد از این کنسول شد. البته رقبای این کنسول هم کم نبودند. کنسول دستی نینتندو نیز در سال ۱۹۸۹ با نام Game Boy منتشر شد و با فروشی در حد ۱۱۸ میلیون واحد تا سال ۲۰۰۳ تمامی رقیبان خود را کنار زد. در ابتدا، این کنسول دستی صفحهنمایش سیاه و سفید داشت که در مدلهای بعدی، مانند کنسول دستی آتاری شاهد رنگهای مختلف بودیم. اگرچه بعداً، کمپانیهای زیادی دست به تولید کنسولهای دستی زدند تا بخش جدیدی از بازار بازیها را به خود اختصاص دهند، اما درآخر هیچکدام در حد کنسول دستی نینتندو همراه با بازیهای محبوبی مانند Tetris موفق نبودند. درهرصورت، سگا هم وارد میدان شد و در سال ۱۹۹۰، کنسول SEGA Game Gear را وارد بازار کرد. فروش ۱۱ میلیون واحدی این محصول نسبت به دیگر رقبا تحسین برانگیز بود و موفق شد تا کنسول آتاری را پشت سر بگذارد. کمبود بازیهای مناسب اما، نتوانست کنسول سگا گیم گیر را به به نینتندو برساند. اولین کنسول نسل چهارم هم، با عرضه کنسول دستی TurboExpress نسخهای کوچکتری از توربوگرافایکس را به همگان معرفی کرد. کنسولهای دستی دیگری مانند Watara Supervision نیز منتشر شدند که قابلیتهای جذابی مانند اتصال به تلویزیون داشتند.
نسل پنجم: قطار بازیهای ویدیویی به مقصد میرسد
بازیهای ویدیویی تا همینجا هم مسیری طولانی را پیموده بودند. از لامپهای پرتوی کاتدی تا بازیهایی که مدام گستردهتر و پرحرفتر میشدند. قطار بازیهای ویدیویی در نسل پنجم به مقصد میرسد و دیگر بازیها بخشهایی جداناشدنی از این دنیا بودند. تاریخی که از یک اتصال الکتریکی ساده شکل گرفت و شخصیتهایی چندلایه و عمیق ساخت. حالا که بازیها برای خود جایی ثابت در تاریخ دنیا گرفته بودند، وقتش بود تا در سال ۱۹۹۳ نسل پنجم آغاز شود. نسل پنج بازیها، زمان خداحافظی با عناوین دویعدی و کارتریجها بود. شروع یک عصر جدید در بازیسازی که با عرضه کنسول ۳DO همراه شد. طلسم اولین کنسولهای هر نسل هنوزهم ادامه داشت و مثل بسیاری دیگر، این کنسول با قیمت ۷۰۰ دلاری خود در زمان عرضه، و فروشی نزدیک به ۲ میلیون واحد هیچگاه کنسول محبوب و موفقی شناخته نشد. در همان سال، آتاری به سرعت وارد میدان شد و با معرفی و انتشار کنسول Atari Jaguar به نسل پنجم آمد. کنسول جدید آتاری برخلاف اولین کنسول نسل هنوزهم از کارتریجها پشتیبانی میکرد و کمبود بازیهای نمادین و پرچمدار برای آن مثل روز روشن بود. نسل پنجم، شکستی تلخ و دراماتیک برای آتاری محسوب میشد. بعدها کمپانی به شدت در تلاش بود تا با ارائه قطعات جانبی ویژگی اجرای دیسکهای نوری را به دستگاه خود اضافه کند اما ضربات و آسیبهایی که از تصمیم اول خورده بود، آنقدر عمیق و اساسی بودند که دیگر راهی برای جبران این شکست بزرگ در نسل پنجم نمانده بود و آتاری پس از سه سال تولید این کنسول را متوقف کرد، و یک خداحافظی نصفونیمه از ساخت کنسولهای بازی برای آتاری رقم خورد. در نسل پنجم، همانند گذشته برخی از کمپانیهای جدید و قدیمی شانس خود را برای حضور در جمع برترینها امتحان کردند. مانند اپل و باندای که به همراه یکدیگر، یک دستگاه سرگرمی جدید ساختند. شرکت NEC هم دستبهکار شد و کنسول PC-FX را عرضه کرد. نسل پنجم شاهد کنسولهای ژاپنی زیادی بود. محصولاتی مثل FM Towns Marty و Playdia که اغلب، ایدههای متفاوتی را دنبال میکردند و هیچگاه به کنسولهای برتر آن دوره تبدیل نشدند.
دوستان همیشگی در نسل چهارم، بازهم به همراه یکدیگر به نسل جدید بازیها کوچ کردند. نینتندو در سال ۱۹۹۶ یکی از بهترین کنسولهای مجموعه را در نسل پنجم با نام Nintendo 64 منتشر کرد. با اینکه این کنسول هنوزهم از کارتریحها پشتیبانی میکرد، اما مجموعه بازیهای پرطرفداری که جای خود را در دل هواداران بازکرده بودند و قدرت پردازشی بالای آن، به طرز معجزهآسایی نینتندو ۶۴ را هنوزهم میان بهترینها قرار میدادند. قیمت ۲۰۰ دلاری این کنسول در زمان عرضه بسیار مناسب بود و نینتندو توانست تا پایان عمر این کنسول، بیشتر از ۳۲ میلیون واحد بفروشد. بازیهای باکیفیتی در نینتندو ۶۴ قابل اجرا بودند، اما تعداد بازیهای این کنسول نسبت به بعضی از رقبا کم بود و با توجه به عقب ماندن از سرعت دیسکهای نوری، نینتندو نتوانست در صد جدول فروش قرار بگیرد. هنوزهم ماریو مهره مار نینتندو به حساب میآمد. بازی Super Mario 64 (با بیشتر از ۱۱ میلیون نسخه فروش) به همراه کنسول منتشر شد و یکی از بهترین بازیهای سهبعدی نسل پنجم بود. اولین بازی سهبعدی از مجموعه The Legend Of Zelda نیز با نام Ocarina Of Time منتشر شد که یکی از بازیهای تاثیرگذار آن دوران به حساب میآمد. در ادامه یک نسخه دیگر از این مجموعه به نام Majora’s Mask منشر شد تا طرفداران نینتندو در نسل پنجم باکیفیتترین بازیهای ممکن را داشته باشند. لیست بازیهای خوب نینتندو ۶۴ به همینجا ختم نمیشود. بازیهای باکیفیتی مانند Rayman 2: The Great Escape و GoldenEye 007 را به این لیست اضافه کنید. پس از کنسول نینتندو ۶۴، شاهد انتشار کنسول دستی Game Boy Color بودیم. کنسول دستی جدید نینتندو در نسل پنجم از همه لحاظ نسبت به نسخه قبلی ارتقا یافته بود و رقیب دیگر کنسولهای دستی مطرح آن نسل مانند Sega Nomad (کنسول دستی سگا) و Neo Geo Pocket بود.
سگا که نمیخواست دوستانش را به همین سادگی فراموش کند، در سال ۱۹۹۴ کنسول Sega Saturn را منتشر کرد. با قیمتی حدود ۴۰۰ دلار در زمان عرضه که بیشتر از بسیاری از رقبا بود. سگا ساترن پردازنده مناسبی داشت و از لوحهای فشرده جدید نیز پشتیبانی میکرد. شروع خوب این کنسول در ژاپن با عرضه آن در آمریکای شمالی ادامه پیدا نکرد و پس از مدتی، کنسول نسل پنجمی سگا به شدت دچار مشکل شد. تا سال ۲۰۰۰ میلادی، این کنسول موفق به فروش ۹ میلیون واحد شد که نسبت به رقبای اصلی خود مانند نینتندو ۶۴ و کنسول جدید سونی بسیار کمتر بود. متاسفانه بازیهای این کنسول در مقام و اندازه لیست بلند بازیهای باکیفیت پلیاستیشن و نینتندو نبودند اگرچه بازیهای خوبی هم مانند Virtua Fighter 2 و Sega Rally Championship میان آنها حاضر بودند. سگا برخی از بهترین بازیهای نقشآفرینی و مبارزهای نسل پنجم را در آن سالها منتشر کرده بود. بازیهایی مانند Panzer Dragoon Saga و Guardian Heroes مجموعه ارزشمندتری از بازیهای سگا ساترن میساختند.
با ورود سونی به دنیای بازیهای ویدیویی، همه معادلات تغییر کرده بودند. پلیاستیشن اولین کنسول خانگی سونی بود که در سال ۱۹۹۴ منتشر شد و بزرگترین رقیب نینتندو و سگا شمرده میشد. در کمال تعجب پلیاستیشن در اولین نسل حضورش رقم رویایی ۱۰۰ میلیون واحد در فروش را رد کرد و تبدیل به اولین کنسول خانگی تاریخ بازیها با این میزان فروش شد. پلیاستیشن ۳۰۰ دلار در زمان عرضه، هرآنچه که از یک کنسول خانگی در نسل پنحک انتظار میرفت را برآورده ساخت. درایو نوری پیشرفته و بازیهای جدید و باکیفیت بهکنار، طراحی نوآورانه کنترلرهای مخصوص سونی یعنی دوالشاک و ظاهر حرفهای کنسول به همراه یکدیگر تبدیل به یک موفقیت تجاری عظیم شدند. قدرت بالای پلیاستیشن در پردازش باعث بالارفتن نام این محصول جدید شد و درنهایت لیستی از بهترین بازیهای نسل پنجم، پلیاستیشن را تا ۱۱ سال بعد، یعنی ابتدای نسل هفتم زنده نگه داشتند. پس از انتشار نسخه اولیه این کنسول، مدلی با طراحی ظریفتر با نام PSOne به بازار عرضه شد. بازی Metal Gear Solid برای پلیاستیشن منتشر شد تا این ایستگاه تجربه بازیهای ویدیویی، شاهد زنده شدن یکی از تأثیرگذارترین بازیهای تاریخ باشد. در سال ۱۹۹۶، بازی BioHazard در ژاپن منتشر شد که بعدها، با نام Resident Evil نیز شناخته شد. کونامی با انتشار بازی Castlevania: Symphony of the Night را برای پلیاستیشن ساخت تا پرونده این کمپانی در نسل پنجم تکمیل شود. کونامی در آن سالها، با معرفی جریانسازترین مجموعههای تاریخ بازیهای ویدیویی، چه از لحاظ فروش و چه از لحاظ محبوبیت، خود را همگان ثابت کرد و در مقام بلندی ایستاد. شماره اول Silent Hill که در آینده، یکی از الگوهای بزرگ بازیسازان شد، روی پلیاستیشن قابل بازی بود. در سال ۱۹۷۷ اولین بازی سهبعدی مجموعه فاینال فانتزی با نام Final Fantasy VII توسط پلیاستیشن به همگان معرفی شده بود. کنسول جدید سونی در سال ۲۰۰۰ میلادی، یک مجموعه مخصوص اسکیتسواری با نام Tony Hawk’s معرفی کرد که هنوزهم از محبوبترین و پرفروشترین بازیهای آن دوران پلیاستیشن به شمار میرود. همچنین بازی Taken 3 که از دستگاههای آرکید به پلیاستیشن آمده بود. پلیاستیشن با معرفی برترینهای تاریخ، دیگر به یک نماد بزرگ در کنار نینتندو و سگا تبدیل شده بود. اما کسی هنوز نمیدانست که در نسل ششم پلیاستیشن چه غافلگیریهای بزرگی پشت آن نام خاص قایم کرده است!
نسل ششم: افسانهای در ایستگاه بازیهای ویدیویی
وقتی قطار بازیهای ویدیویی به مقصد رسید، دیگر کسی نگران آینده این صنعت و این هنر نشد. همه میدانستند که این تازه شروع ماجراست و داستانِ ما و بازیها، سالهای مدیدی ادامه دارد. نسل ششم بازیها، یک ایستگاه فضایی ساخته شد که بازیها و تعاریفی را وارد این دنیای بازی کرد که مشخصاً از روی زمین نبودند. بازیهای جدید، دیگر با کنسولهای نسل پنجمی راحت نبودند و سرعت بالای رشدشان، نیازمند قطعات جدید و یک نسل جدید بود. سگا در نسل ششم، اینبار خود مسئولیت آغاز نسل را برعهده گرفت تا شاید طلسم بزرگ را بشکند. نینتندو کنسول GameCube را وارد بازار کرد و مایکروسافت هم با XBOX وارد جریان شد. اما هیچکس خبر نداشت سونی در نسل ششم چه آماده کرده بود. در سال ۱۹۹۸، سگا با کنسول Dreamcast نسل ششم بازیهای ویدیویی را رسماً آغاز کرد. اما غافل از اینکه، طلسم شکست اولین کنسول هنوز تمام نشده بود و سگا دوباره خود را خارج از میدان مبارزه دید. هرچند کنسول دریمکست سگا، ویژگیهای یکتا و جدید بسیاری داشت که بسیاری از کنسولهای آن دوره فاقد آنها بودند، اما هیچکس با سگا یار نبود. کنسول ۲۰۰ دلاری که اتفاقاً بازیهای خوبی هم به خودش دیده بود. کنسول سگا دریمکست در سال ۲۰۰۱ از خط تولید خارج شد و با فروش تنها ۹ میلیون واحد، در مقابل دیگر نامداران این نسل یک شکست بزرگ به حساب میآمد. این اتفاقات باعث شدند تا سگا رسماً آخرین کنسول خانگی خود را منتشر کرده باشد. در این میان بازیهای بسیار خوبی مانند Resident Evil – Code: Veronica و Marvel vs. Capcom 2: New Age of Heroes برای آن منتشر شدند که هرکدام از بازیهای خوب آن دوران بودند. همراه همیشگی سگا یعنی سونیک نیز در نسل ششم حاضر بود. بازی Sonic Adventure 2 در سال ۲۰۰۱ برای کنسول دریمکست منتشر شد و با وجود کیفیت بسیار بالا، این بازی دیر به میدان رسید و نتوانست مانع شکست سگا شود. بازیهای نقشآفرینی باکیفیتی مانند Skies of Arcadia برای این محصول حاضر بودند که در ترکیبی مناسب با بازیهای مبارزهای، SoulCalibur (مشترک بین دریمکست و آرکید) یک لیست مناسب از بازیهای باکیفیت را برای این کنسول میساختند.
اما در یکجای دیگر، در یک ایستگاه دیگر، سونی با انتشار دومین کنسول خانگی خود، دنیای بازیهای ویدیویی را تکان داد. پلیاستیشن ۲ با معرفی برترین بازیهایی که دنیا تاکنون به خود دیده و پشتیبانی جدی و طراحی متفاوت و خاصش، خود را به عنوان یک کنسول از زمانهای دیگر معرفی کرد. درنهایت همین اتفاق هم افتاد و پلیاستیشن ۲ تا سال ۲۰۱۳ میلادی زنده ماند. بیشتر از ۱۵۵ واحد فروش از این کنسول، پلیاستیشن را پادشاه بلامنازع نسل ششم بازیها ساخت و رکوردی که هنوزهم دستنیافتنی است. هیچ کنسولی در تاریخ به اندازه پلیاستیشن ۲ فروش نداشت. در سال ۲۰۰۰ میلادی، پلیاستیشن از میدان رقابت خارج شد و بهجای آن، پلیاستیشن ۲ خود را به عنوان یکی از بهترین اتفاقات تاریخ بازیهای ویدیویی معرفی کرد. با قیمت ۳۰۰ دلار در زمان عرضه، و بیش از ۳۸۰۰ بازی که حتی برای بزرگترین کمپانیهای آن دوران هم رقمی سرسامآور بود. پس از آن، سونی یک مدل جدیدتر با طراحی ارتقایافته با نام Slimline برای پلیاستیشن ۲ منتشر کرد. پلیاستیشن ۲ با آن صدای متفاوت زمان روشن شدنش، و آن تم فضایی به همگان میگفت که این محصول یک ایستگاه بازی ساده نیست. یک ایستگاه بازی فضایی است که بازیکن را به ماورای آنچه که تاکنون دیده بود میبرد. بازیهای بزرگی برای پلیاستیشن ۲ ساخته شدند که اکنون در تاریخ بازیهای ویدیویی به عنوان نماد شناخته میشوند.
راکستار که قبلتر، معجزه یک بازی سهبعدی جهانباز را زنده کرده بود، با انتشار بازی Grand Theft Auto: San Andreas یک پرش بلند در طراحی بازیهای سهبعدی رقم زد. محصول سال ۲۰۰۴ که به عنوان پرفروشترین بازی پلیاستیشن ۲ نیز شناخته میشود، با فروشی نزدیک به ۲۷ میلیون نسخه در تالار مشاهیر بازیها سربلند ایستاده است. سری متال گیر دوباره بازگشت و به برکت حضور بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty، پلیاستیشن ۲ یکی از بهترین بازیهای مجموعه متال گیر را برای خود نگه داشت. پس از آن، بازی Metal Gear Solid 3: Snake Eater هم برای پلیاستیشن ۲ منتشر شد تا مجموعهای از بهترینهای این سبک در این کنسول دورهم جمع شوند. مجموعه اسکیتسواری Tony Hawk’s هم دوباره خودش را به پلیاستیشن رسانده بود و با عرضه بازی Tony Hawk’s Pro Skater 3 از کاروان بزرگ بازیهای ورزشی این کنسول عقب نماند. شینجی میکامی با بازی Resident Evil 4 دوران تازهای رقم زد و با Gran Turismo 4، پلیاستیشن ۲ مجموعهای از بهترین بازیهای تاریخ را در هر سبک جمعآوری کرده بود. برخی از بازیها و نامها نیز برای اولین بار در پلیاستیشن ۲ دیده شدند. مانند بازی God Of War که شروعی برای یکی از پرطرفدارترین مجموعههای پلیاستیشن بود و البته بازیهای یکتا و ستایششدهای مثل Shadow of the Colossus هم در این میان دیده شدند. اولین بازی از مجموعه Devil May Cry با همین نام توسط کپکام به همگان رسید و Jak and Daxter هم وارد میهمانی شدند.
مایکروسافت که در نسلهای گذشته، فعالیتهایی شبیه به آزمون و خطا داشت، در نسل ششم اما، به سرعت تبدیل به یک برند مطرح در زمینه بازیهای ویدیویی شد. مایکروسافت کنسول XBOX را در سال ۲۰۰۱ منتشر کرد. به لطف تجربه مایکروسافت در بخشهای دیگر صنعتی، کمی پس از عرضه ایکسباکس، شبکه XBOX Live راهاندازی شد که صدای یک تغییر بزرگ در شیوه و سبک بازیکردن بود. یک سرویس جدید که به خریداران این کنسول اجازه میداد تا با یکدیگر در ارتباط باشند و بازیهای مختلف را با اتصال به این شبکه تجربه کنند. همین یک مورد از نوآوریهای ایکس باکس کافی بود تا نام این کنسول بهسرعت مطرح شود و طرفداران زیادی برای خود پیدا کند. کنسول ایکس باکس تا سال ۲۰۰۹ میلادی زنده بود و بیشتر از ۲۴ میلیون واجد فروخت که این محصول را موفقتر از کنسول جدید سگا میساخت. بازیهای باکیفیتی برای کنسول مایکروسافت منتشر شدند که بدون شک از بهترینهای نسل ششم بودند. برای مثال بازی Halo: Combat Evolved از بهترینهای این کنسول نسل ششمی و البته قدرتمند بود. پس از آن، بازی Halo 2 در سال ۲۰۰۴ منتشر شد. Halo 2 محبوبترین بازی این کنسول بود که از همان ابتدا طرفداران زیادی پیدا کرد. بازی Ninja Gaiden Black یک بازی متفاوت بود که XBOX به خوبی از آن استقبال کرد.
برخی بازیها نیز، ابتدا روی کنسول جدید مایکروسافت منتشر شدند و سپس به دیگر پلتفرمها راه یافتند. مانند بازی Tom Clancy’s Splinter Cell که اولین بازی از مجموعهای با همین نام بود. استودیو بایوور نیز با ساخت بازی Star Wars: Knights of the Old Republic طرفداران این نام محبوب را به کنسول XBOX دعوت میکرد. در سال ۲۰۰۵ بازی Forza Motorsport برای ایکس باکس منتشر شد تا از همان ابتدا رقیب قدرتمند سری Gran Turismo در پلیاستیشن باشد. این کنسول با قیمت ۳۰۰ دلاری در زمان عرضه، تفاوت زیادی با دیگر رقبا ایجاد نکرد، اما با توان پردازشی بالا، بازیهای خوب و نوآوریهای مخصوص مایکروسافت، فضای زیادی برای پشرفت آزاد کرد که در نسل بعدی بیشتر مشاهده شد.
با وجود حضور تمام رقبای جدید، نینتندو به این سادگیها فراموش نمیشد. کنسول نسل ششمی نینتندو یعنی Game Cube در سال ۲۰۰۱ وارد بازار شد. قیمت ۲۰۰ دلاری این محصول در زمان عرضه نسبت به دیگر رقبا کمتر بود اما این کنسول درنهایت نتوانست موفقیتهای خوب گذشته را تکرار کند. فروش ۲۱ میلیون واحدی این کنسول اگرچه از دوست قدیمی یعنی سگا بهتر بود، اما انتظارات را برآورده نکرد. به نظر میرسید که کمکم، سگا و نینتندو باید جای خود را به سونی و مایکروسافت میدادند تا چرخ بازیها، بچرخد. هرچند کنسول گیمکیوب ویژگیهای خاص خودش را داشت، اما به شدت در بحث بازیها عقب افتاده بود و کنسول پلیاستیشن ۲ به تنهایی هزاران بازی باکیفیت داشت. کنسول گیمکیوب درکنار کنسول دستی جدید نینتندو، یعنی Game Boy Advance یک پکیج باکیفیت از محصولات نینتندو را تشکیل میدادند. یکی از بهترین بازیهای کنسول گیمکیوب Resident Evil 4 بود که ابتدا برای این کنسول عرضه شد. افسانه زلدا دوباره به این کنسول بازگشت و بازی The Legend of Zelda: The Wind Waker را معرفی کرد. در سال ۲۰۰۶، یک بازی دیگر از این مجموعه با نام The Legend of Zelda: Twilight Princess منتشر شد تا لیست را کامل کند. بازی Super Smash Bros. Melee در سال ۲۰۰۱ با حضور ماریوی دوستداشتنی برای گیمکیوب منتشر شد و پس از آن، ماریو با بازی Super Mario Sunshine یک بازگشت طوفانی از خود نشان داد.
نینتندو که در نسلهای گذشته، توانایی خود را در ساخت کنسولهای دستی نشان داده بود، دوباره وارد کار شد. در سال ۲۰۰۱، کنسول دستی جدید از خانواده گیمبوی با نام Game Boy Advance به بازار آمد. یک کنسول قابل حمل قدرتمند که سعی داشت موفقیتهای قبلی را تکرار کند. پشتیبانی از کارتهای مخصوص بازی و طول عمربالای باطری همه و همه باعث شدند تا بازیهای باکیفیتی برای این کنسول دستی منتشر شود. این محصول بیشتر از ۸۱ میلیون واحد فروخت که یک موفقیت تجاری بزرگ دیگر برای نینتندو رقم بخورد. نسل ششم شاهد حضور تعداد زیادی از کنسولهای دستی مختلف بود. محصولاتی مثل Neo Geo Pocket Color (محصول شرکت NEC)، یک کنسول دستی پیشرفته با نام Tapwave Zodiac و حتی نسخه ارتقا یافته کنسول دستی نینتندو با نام Game Boy Advance SP حضور داشتند تا رقابت حسابی گرم شود.
نسل ششم، زمان خداحافظی بود. خداحافظی با قهرمانانی که خاطرهسازی کردند و بزرگانی که جای خود را به نامهای جدید دادند. به نظر میرسید که کمکم، سگا و نینتندو باید جای خود را به سونی و مایکروسافت میدادند تا چرخ بازیها، بچرخد. خداحافظی با دوستان قدیمی، بازیها را مجبور به پیشرفت کرد تا افسانههایی جدید وارد دنیا شوند؛ ستارههای درخشانی در آسمان نسل هفتم.
۱۰ قهرمان کودک محبوب دنیای انیمه
پاساژ علاءالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!
شرکت رایان پژوه پاسارگاد rpp.me کلاه بردار بزرگ دارای نماد اعتماد
فروشگاه کلاه برداری به نام ( آتاری ایران )