نقد انیمیشن Justice League Dark: Apokolips War – دنیای خیلی خیلی تاریک دیسی
جهان انیمیشنی دیسی از سال ۲۰۱۳ کار خود را آغاز کرد و این شروع را با یک اثر به شدت تماشایی به اسم Justice League: The Flashpoint Paradox روشن کرد. ۱۳ انیمیشن بعد از آن ساخته شدند و در طول این سالها آجر به آجر این جهان سینمایی را شکل دادند و توانستند به دور از حواشی مشکلات دنیای سینمایی دیسی یک جهان قدرتمند و جذاب را پیش ببرند. دیسی با نیمنگاهی به کامیکبوکهای برتر خود در طول چند دهه فعالیتش و با اعمال تغییراتی جزیی در آنها، شروع به داستانسرایی جدیدی در قرن بیست و یک کرد که هم هواداران قدیم را با خود همراه میکرد و هم طرفداران جدید زیادی برای خود پیدا کرد.
دیسی در راه ساخته شدن جهان سینمایی انیمیشنی خود حساسیت زیادی به خرج داد و تمامی کاراکترهای محبوب و کمتر شناخته شده کامیکبوکها را وارد این فضا کرد. او به شخصیتهایی چون کنستانتین و ریون که در مدیوم سینما چندان شناخته شده نبودند بیشتر بها داد و از توجه کامل به شخصیت بتمن صرف نظر کرد (در ابتدای راه ساخت این جهان سینمایی، تمرکز اصلی روی بتمن بود ولی خوشبختانه سیاستها تغییر پیدا کرد و پاشنه در داستانها تنها دور شوالیه گاتهام نچرخید).
Justice League Dark: Apokolips War پانزدهمین (اگر دو عنوان فرعی و موفق Constantine: City of Demons و Teen Titans Go! vs. Teen Titans را حساب نیاوریم) و آخرین اثر بر این سلسله انیمیشنها است و قصد دارد مهر پایانی بر فاز اول جهان سینمایی دیسی بزند. برای دیدن این انیمیشن اگر حوصله ندارید که تمامی آثار گذشته را مرور کنید میتوانید با تماشای Justice League: The Flashpoint Paradox و Justice League: War و Justice League vs. Teen Titans و Justice League Dark و Teen Titans: The Judas Contract هم گلیم خود را از آب بیرون بکشید، هرچند اگر هیچیک از این موارد را هم ندیده باشید باز میتوانید از قصه تاریک…بهتر است بگوییم به شدت تاریک انیمیشن لذت ببرید.
داستان انیمیشن بعد از ماجراهای مرگ سوپرمن و زنده شدن دوباره او آغاز میشود، جایی که حالا گروه جاستیس لیگ متشکل از اعضای زیادی شده و گروه تین تایتانز و ابرقهرمانهای تاریکی چون کنستانتین و زاتانا نیز در آن جای دارند (هرچند جای سوامپ تینگ به شدت خالی است ولی سازندگان برای ان هم چارهای در نظر گرفتهاند). دارکساید قصد حمله به زمین و تصرف آن را دارد و سوپرمن تصمیم میگیرد تا پیش از حمله این خداوندگار دیوانه، طی یک ضد حمله نقشه او را خنثی کند.
دارکساید اما از نقشه گروه جاستیس لیگ (یا به قول انیمیشن جاستیس لیگ دارک، هرچند این نامگذاری اجحاف کاملی برای گروه تین تایتانز و حتی گروه جوخه خودکشی Suicide Squad محسوب میشود!) آگاهی دارد و در سیاره خود پذیرای ابرقهرمانان زمینی است، البته با یک لشکر ارتش! او ابرقهرمانان را قلع و قمع میکند و میتواند زمین را تصرف کند. تمام این وقایع شوک آور در ۵ دقیقه ابتدایی Justice League Dark: Apokolips War رخ میدهد و داستان به سرعت دو سال پس از این حوادث را نشانمان میدهد؛ جایی که عده معدودی از ابرقهرمانان بازمانده در نبرد با دارکساید تصمیم دارند بار دیگر علیه او قیام کنند؛ هرچند همه آنها امیدوار به موفق بودن نقشهشان ندارند از جمله کنستانتین که تبدیل به میخواره سرگردانی در روی زمین شده است… .
ریتم سریع و تند Justice League Dark: Apokolips War برگ برنده اصلی آن است و همین ریتم تند هم در برخی مواقع کار دست انیمیشن داده است. حجم محتوا و داستانی که در آخرین اثر فاز اول انیمیشن جهان دیسی روایت میشود به شدت زیاد است و اشارات متعددی هم به آثار گذشته در آن میشود. از پس اشارات میتوان گذشت و به آنها توجه چندانی هم نداشت و با اثر پیش رفت اما جدا از آنها، داستان اصلی انیمیشن هم پر از داده است و این یورش دادهها به مخاطب باید در نود دقیقه به اتمام برسد. شاید بد نبود سازندگان این بار سنت شکنی میکردند و مدت زمان انیمیشن خود را نیم ساعتی بیشتر میکردند تا داستان حماسی و به شدت، به شدت، به شدت و بازهم به شدت تاریک خود را بهتر روایت کنند.
Justice League Dark: Apokolips War تاریکترین انیمیشن ابرقهرمانی است که به عمر خود دیدهاید. در برابر این انیمیشن آثار سیاه و خشنی چون Constantine: City of Demons شبیه برنامه کودک میمانند و بیرحمی در سراسر انیمیشن موج میزند. سازندگان اصلا به این مساله که کاراکترهای محبوبی چون سوپرمن، بتمن، رابین و واندروومن و امثالهم در بین کودکان سراسر جهان هم طرفدار دارند کاری نداشته و راه خودشان را پیش رفتند. انیمیشن آنها به شدت بزرگسالانه است و با هیچکس شوخی ندارد، به همین دلیل حتما مواظب باشید که خواهر یا برادر کوچکتان که عاشق سوپرمن و بتمن است، به پای دیدن آن ننشیند چرا که اتفاق خوبی برایش نخواهد افتاد!
همانطور که گفتم ریتم داستان به شدت تند است و همین مساله در برخی موارد داستان را به شدت غیرمنطقی میکند. البته که میدانم در یک اثر ابرقهرمانی که به نوعی وامگرفته از دنیای کامیک بوک است جایی برای منطق وجود ندارد اما به عنوان مثال رفتار دارکسید به عنوان شخصیت منفی داستان که هیچ رحم و شفقتی ندارد، در برخی مواقع مضحک جلوه میکند. او در جایی که میتواند با یک اشاره همه دشمنانش را تار و مار کند، تصمیم میگیرد روی صندلی بنشیند و نظارهگر نبرد دیگران باشد! این باگهای داستانی باعث میشود که اعمال ابرقهرمانانه شخصیتهای دوست داشتنیمان کمی زیر سوال برود چرا که میدانیم به خاطر همین باگها است که آنها زنده ماندهاند!
مرگ برخی شخصیتها نیز کاملا غیرمنطقی است (مثلا جایی که ابرقهرمانان به خانه جدید رابین سر میزنند و چند نفر از یاران نگونبخت او را میکشند اما لحظاتی بعد با رابین در یک گروه قرار میگیرند!) و اعمال برخی از قهرمانان نظیر لکس لوثر نیز تضاد دارد. سازندگان از دو وجهی (یا شاید بهتر باشد بگوییم چند وجهی) بودن شخصیت لکس لوثر که خصیصه اصلی او در داستانها بوده استفاده کردهاند اما دیگر پیاز داغ ماجرا را زیادی تفت دادهاند و آن را رسما میسوزانند به طوری که تکلیف فاز و جبهه او اصلا مشخص نیست و معلوم نیست قصد کمک به قهرمانان را دارد یا خیر.
مشکلات ریز اینچنینی از دید بیننده تیزبین پنهان نمیماند اما باید اعتراف کرد که در حال تماشای یک اثر انیمشینی ابرقهرمانانه هستیم و خارج از این لگ داستانی و ضعفهای شخصیت پردازی که در برخی مواقع رخ میدهد، دیگر عناصر درامی که در Justice League Dark: Apokolips War به کار رفته مخاطب را به شدت درگیر خود میکند. داستان Justice League Dark: Apokolips War تقریبا اورجینال بوده و ربطی به کامیک بوک این ماجرا ندارد و از همین رو حدس زدن ادامه داستان در حین تماشای آن کار سختی است. پایان بندی انیمیشن نیز به شدت عطر و بوی جهان پیچیده دیسی را میدهد و به زیبایی هرچه تمامتر به تصویر کشیده شده است.
صداپیشگان انیمیشن دقیقا به دو دسته خوب و بد تقسیم میشوند و گل سرسبد آنها هم صداپیشه کنستانتین یعنی مت رایان است که در سریال کنسل شده این شخصیت هم جای این کاراکتر بازیگری میکرد. از آنسو اما صداپیشگان بدی هم کار حضور دارند که کل تیم صداپیشگی را زیر سوال بردند و مشخص نیست این بدسلیقگی در انتخاب آنها چرا رخ داده است.
با پایان یافتن انیمیشنهای دیسی (لااقل فاز اولیه آن) دقیقا تکلیف آینده این جهان سینمایی جذاب (که در بازار ویدیویی شکل گرفت) مشخص نیست. در حال حاضر اعلام شده که انیمیشن بعدی اقتباسی از دنیای دیسی متعلق به سوپرمن بوده و Superman: The Man of Tomorrow نام دارد که مرتبط به کامیک بوک ۱۶ جلدی از سوپرمن بوده که داستان جذابی دارد. با این وجود داستانی که در Superman: The Man of Tomorrow جریان دارد با پایانبندی که در Justice League Dark: Apokolips War دیده میشود چندان سنخیت ندارد و بعید است بتواند اغازگر یک فاز جدید بر اساس این پایان بندی باشد، هرچند تغییرات ریز و درشتی که در داستانها توسط سازندگان دیسی صورت میگیرد و غالبا غیرقابل پیشبینی و تماشایی از آب در میاید، میتواند هر چیزی را به هر چیز دیگری ربط دهد!
از آنسو نباید فراموش کرد استودیوهای انیمیشن سازی برادران وارنر به تازگی دنیای سینمایی انیمیشنی مورتال کمبات را شروع کردهاند و بعید نیست که فعلا استراحتی به کامیکهای دیسی داده و روی جهان دیگری تمرکز کنند. در هر حال میتوان پیشبینی کرد که در فاز دوم ماجراهای انیمیشنها به واقعه Rebirth برگردد و با توجه به این موضوع حضور کاراکترهای واچمن در سری جدید انیمیشن بعید نیست. شاید دنیای انیمیشنی دیسی بتواند یک دکمه ریبوت جذاب به تمام مشکلات دیسی در بحث لایواکشن! بزند و از آنجایی که که چندباری گفته شده کل جهان دیسی (اعم از سریالها و فیلمها و انیمیشنها) ممکن است روزی به هم ارتباط پیدا کنند، شاید بالاخره آینده جذابی از دل داستانها و شخصیتهای این کمپانی در راه باشد.
۱۰ قهرمان کودک محبوب دنیای انیمه
پاساژ علاءالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!
شرکت رایان پژوه پاسارگاد rpp.me کلاه بردار بزرگ دارای نماد اعتماد
فروشگاه کلاه برداری به نام ( آتاری ایران )