هر آنچه دربارهی پلیاستیشن ۵ میدانیم
در این مقاله، به تمامی اخبار و شایعات در مورد کنسول بعدی سونی یعنی پلیاستیشن ۵ خواهیم پرداخت و موضوعاتی از قبیل سختافزار داخلی، بازیها و واقعیت مجازی را بررسی خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.
کنسول پلیاستیشن بعدی در راه است و قرار است از تمامی پلیاستیشنهایی که تاکنون عرضه شدهاند بهتر و قویتر باشد. اخیراً مارک سرنی، معمار ارشد نسل بعدی کنسول سونی، اعلام کرده است که سونی در حال کار روی جانشین PS4 Slim و PS4 Pro است و اطلاعات سختافزاری اندکی نیز در مورد آن منتشر کرده است تا بتوانیم تا حدودی حدس بزنیم که باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم. اولین نکته این است که PS5 همچنان توانایی اجرای بازیها را از روی دیسکهای فیزیکی خواهد داشت. با این حال، هنوز در مورد مشخصات دقیق سختافزاری و نیز برنامههای سونی برای استریم بازیها که قرار است با همکاری مایکروسافت انجام شود، اطلاعات ناچیزی در اختیار داریم.
سونی در تصمیمی تاکتیکی از حضور در E3 2019 چشمپوشی کرد. با وجود این که مایکروسافت برای کنسول بعدیاش یعنی Xbox Scarlett که قرار است اواخر ۲۰۲۰ عرضه شود به شدت در حال سر و صدا کردن است، سونی ترجیح میدهد برنامههایش برای کنسول نسل بعد را در سکوت پیش ببرد. با این حال، هر چقدر به تاریخ عرضهی کنسول نزدیکتر میشویم، کار سونی در پنهان نگه داشتن اطلاعات سختتر میشود و در نهایت سونی میتواند تنها جزئیات خیلی ریز کنسول آتیاش را پنهان نگه دارد. هماکنون نیز اطلاعات قابل توجهی نظیر برخی مشخصات سختافزاری، عناوین احتمالی و نیز قابلیتهای کنسول که توسط خود سونی تأیید شدهاند، در اختیار داریم که میتوان حسابی به آنها پرداخت. مواردی که به آنها میپردازیم تمام اطلاعاتی هستند که تاکنون در مورد کنسول بعدی سونی تأیید شدهاند یا امیدواریم که تا زمان رونمایی به طور رسمی تأیید شوند.
سؤالات متداول درباره پلی استیشن ۵:
- پلیاستیشن ۵ چیست؟ پلیاستیشن ۵ یا PS5، کنسول بازی آتی سونی خواهد بود که قرار است جایگزین PS4 Slim و PS4 Pro شود.
- چه زمانی عرضه خواهد شد؟ پلیاستیشن ۵ اواخر سال ۲۰۲۰ عرضه میشود.
- چه بازیهایی را میتوانم روی آن بازی کنم؟ هنوز چیزی تأیید نشده است، اما انتظار تمام فرانچایزهای بزرگ سونی را داشته باشید. همچنین عناوین انحصاری Death Stranding و Ghosts of Tsushima نیز برای آن در حال توسعه هستند.
- آیا PS5 از واقعیت مجازی پشتیبانی خواهد کرد؟ بله؛ کنسول بعدی سونی با سخت افزار PSVR فعلی سازگار خواهد بود.
- قیمت PS5 چقدر خواهد بود؟ هر دو کنسول PS4 و PS4 Pro در زمان معرفی ۴۰۰ دلار قیمت داشتند؛ اما انتظار داریم پلیاستیشن ۵ برچسب قیمت بالاتری داشته باشد.
مشخصات سختافزاری تأیید شدهی پلیاستیشن ۵
چیپست هشت هستهای مبتنی بر نسل سوم معماری Ryzen که توسط AMD ساخته میشود، پردازندهی گرافیکی از خانوادهی Radeon Navi که بازهم توسط AMD تولید میشود، حافظهی SSD بهینهسازی شده برای گیمینگ، صدای سهبعدی، قابلیت Backwards Compatibility با پشتیبانی از بازیهای پلیاستیشن ۴ و سختافزار PSVR و پشتیبانی از رزولوشن ۸K. اینها مواردی هستند که توسط مارک سرنی، مغز متفکر پشت طراحی کنسول پلیاستیشن ۴ که اکنون معمار ارشد پلیاستیشن ۵ است، به طور رسمی اعلام شدهاند.
با وجود این که شمایل ظاهری کنسول هنوز پنهان مانده است، اما قابلیتهای سختافزاری آن تا حد خوبی مشخص شدهاند و بسیار امیدوارکننده به نظر میرسند. CPU و GPU ساخته شده توسط AMD قابلیت Ray Tracing را برای پلیاستیشن ۵ به ارمغان میآورند؛ تکنیک نورپردازی پیشرفته که در فیلمهای پرخرج هالیوودی به کار گرفته میشد اما اخیراً به دنیای بازیهای رایانهای نیز وارد شده است و تجربهای بینظیر و واقعگرایانه برای گیمر رقم میزند.
پشتیبانی از تلویزیونهای ۸K نیز کیفیت و وضوح بالای بافت را به خصوص در تلویزیونهای بزرگ تضمین میکند. اخبار مربوط به SSD بهینهسازی شده برای بازی نیز بسیار دلچسب هستند؛ چرا که وجود یک SSD سریع باعث میشود بازیهای پیچیدهتر بارگذاری طولانی نداشته باشند. انتظار میرود SSD بهینهسازی شدهی سونی تقریباً ۱۹ برابر سریعتر از یک SSD معمولی با کاربرد عمومی باشد.
طبق گفتهی مارک سرنی، به لطف موتور پردازش پیشرفتهی صدا، پلیاستیشن ۵ از نظر کیفیت صدا در بالاترین سطح ممکن قرار خواهد داشت. این قابلیت، صدایی فراگیر و جذاب را به گیمر تقدیم میکند؛ به خصوص در صورت استفاده از هدفون. اگرچه هنوز جزئیات دقیق استانداردها و تکنولوژی صوتی پلیاستیشن ۵ مشخص نیست، اما میتوانید انتظار تجربهای در سطح تجهیزات دارای استاندارد Dolby Atmos را داشته باشید.
علاوه بر اینها، کنسول بعدی سونی از نظر سرویس استریم ابری و نیز قدرت پردازش گرافیکی بسیار پیشرفتهتر خواهد بود. این ادعاها توسط خود سونی مطرح شدهاند و در بیانیهای که خود سونی پس از جلسهی استراتژیک با کارکنان منتشر کرده است، اینگونه در مورد PS5 توضیح میدهد: «دو کلمهی کلیدی جهتگیری آیندهی پلیاستیشن عبارتاند از همه جانبه و بدون مرز. تجربهی گیمینگ همه جانبه و فراگیر به لطف سرعت بالاتر رندر خروجی گرافیکی محقق میشود که با کمک توان پردازشی بالاتر و حافظهی SSD فوق سریع با پهنای باند بالا میسر میشود.»
سونی همچنین بر اهمیت گیمینگ ابری با استفاده از سرویس PlayStation Now نیز تأکید کرده است و به طور تعجب برانگیزی قصد دارد روی قابلیت Remote Play که چندان مورد استقبال نیز واقع نشد، سرمایه گذاری کند. سونی ادعا میکند که «تحول این قابلیت باعث میشود کاربران بتوانند تجربهی گیمینگ بدون مرز در هر زمان و مکانی داشته باشند.» قابلیت Remote Play هماکنون روی کنسول پلیاستیشن ۴ نیز در دسترس است و به شما اجازه میدهد بازیهایتان را مستقیماً روی کامپیوتر، تبلت، تلفن همراه هوشمند یا کنسول قابل حمل PS Vita استریم کنید. با این حال، سونی ادعا میکند که با بهرهگیری از توان پردازشی بالاتر، سرویسهای ابری و استریم پیشرفتهتر و نیز تکنولوژی ارتباطی ۵G، سرویس PlayStation Now امکان رشد بیشتری خواهد داشت.
سونی همچنین پیشنمایشی از SSD سفارشی مخصوص بازی خود به نمایش گذاشت که به لطف سرعت بسیار بالای خود قرار است مدت زمان صفحات بارگذاری را کاهش داده یا آنها با به کلی حذف کند. علاوه بر این، مارک سرنی نیز در ماه آوریل مدعی شده بود SSD سفارشی سونی سرعتی در حدود ۱۹ برابر سریعتر از SSDهای معمولی موجود در بازار خواهد داشت. همچنین حق اختراعی از سونی نشان میدهد که این کمپانی نرمافزاری اختصاصی جهت بارگذاری دادهها از این SSD توسعه داده است که میتواند منجر به حذف کامل صفحات بارگذاری در بازیها شود.
مارک سرنی طی مصاحبهای با Wired اعلام کرد که قلب تپندهی پلیاستیشن ۵، پردازندهی هشت هستهای AMD با نسل سوم معماری Ryzen و فرایند ساخت هفت نانومتری Zen 2 خواهد بود. همچنین پردازندهی گرافیکی سفارشی شدهای از خانوادهی Radeon Navi که توانایی Ray Tracing را دارد.
سونی همچنین اعلام کرده است که پلیاستیشن ۵ دارای قابلیت Backwards Compatibility قدرتمندی بوده که به لطف آن بازیهای پلیاستیشن ۴ را میتوانید حتی به صورت آنلاین با گیمرهایی که از این کنسول استفاده میکنند، بازی کنید. پیش از این شایعاتی مبنی بر پشتیبانی از عناوین کنسولهای قدیمیتر سونی یعنی پلیاستیشنهای ۱، ۲ و ۳ نیز منتشر شده بود که تاکنون تأیید نشدهاند و سونی تنها پشتیبانی از بازیهای پلیاستیشن ۴ را تأیید کرده است. حال باید صبر کنیم و ببینیم آیا میتوانیم عناوین کلاسیک دههی نود را نیز با کنسول بعدی سونی بازی کنیم؟
با وجود انتشار اطلاعات گسترده در مورد قابلیتهای سختافزاری کنسول، سونی هنوز هم در مورد برنامهریزی عرضهی پلیاستیشن ۵ کاملاً سکوت اختیار کرده است. تاکنون تنها میدانیم که پلیاستیشن ۵ در سال ۲۰۱۹ عرضه نخواهد شد؛ اما قطعاً در ماههای آتی از آن رونمایی میشود. این مساله را Shawn Layden، مدیرعامل کمپانی سرگرمیهای تعاملی سونی، در مصاحبهای با وبسایت Golem.de تأیید کرد. علاوه بر این، Kenichiro Yoshida، مدیر عامل سونی، پیشتر در مصاحبهای با Financial Times اعلام کرد که این کمپانی در حال کار روی نسل بعدی کنسول بازی خود است و چهار سال از زمان شروع کار روی آن میگذرد. در ماه می نیز مدیرعامل Sony Interactive اعلام کرد که پلیاستیشن ۵ تا قبل از ۲۰۲۱ به بازار نخواهد آمد. این ادعا اکنون منطقی به نظر میرسد و البته گزارش Ace Securities را که مدعی شده بود پلیاستیشن ۵ کریسمس ۲۰۱۹ و زودتر از نسل بعدی اکسباکس به بازار خواهد آمد، رد میکند.
تاریخ عرضهی پلیاستیشن ۵
ما تاریخ دقیق عرضهی پلیاستیشن ۵ را نمیدانیم. تنها چیزی که به شکل رسمی از سوی سونی اعلام شده است، به عرضه این کنسول نسل نهمی در پایان یا همان تعطیلات سال ۲۰۲۰ اشاره دارد . برخی از تحلیلگران تاریخ عرضهی کنسول بعدی سونی را سال ۲۰۲۱ تخمین میزدند. عدهای دیگر روی سال ۲۰۲۰ و برخی نیز روی ۲۰۱۹ تأکید داشتند؛ بنابراین با بازهی زمانی سه ساله طرف بودیم که البته سال ۲۰۱۹ تقریباً منتفی بود؛ بنابراین انتظار عرضهی پلیاستیشن ۵ در سال ۲۰۲۰ چندان دور از انتظار نبود. تا این که سونی آپ پاکی را روی دستان گیمها ریخت و رسما اعلام کرد که پایان سال ۲۰۲۰ منتظر پلیاستیشن ۵ باشید.
قبل از اعلام رسمی سونی، Takahishi Mochizuki، خبرنگار حوزهی تکنولوژی، به شواهدی از کنفرانس سرمایهگذاران دستیافته بود که طبق آن، سونی اعلام کرده بود تا ۱۲ ماه دیگر عرضهی کنسول بعدی منتفی است. این گزارش احتمال عرضهی پلیاستیشن ۵ در سال ۲۰۱۹ و نیمهی اول ۲۰۲۰ را رد میکرد و از آن جا که کنسولهای سونی معمولاً در بازهی تعطیلات پایان سال و در حوالی ماههای اکتبر و نوامبر به بازار آمدهاند، در نظر گرفتن اواخر سال ۲۰۲۰ به عنوان تاریخ عرضهی پلیاستیشن ۵، حتی قبل از علام سونی؛ منطقی به نظر میرسد.
رقبای پلیاستیشن ۵
درست است که تاریخ حدودی عرضه پلیاستیشن ۵ مشخص شده است، اما نمیتوان به تمایل سونی به دوشیدن شیر پلیاستیشن ۴ تا آخرین قطره خرده گرفت؛ به خصوص با در نظر گرفتن این نکته که پلیاستیشن ۴ هواداران بسیاری دارد. علاوه بر این، PS4 Pro کنسول نسبتاً جدیدی محسوب میشود و رقیب مستقیم آن یعنی اکسباکس وان اکس حتی از آن نیز جدیدتر است. به نظر میرسد مایکروسافت کنسول بعدی خود را زودتر از سونی عرضه خواهد کرد که میتواند موجب شود مایکروسافت دست بالا را در رقابت داشته باشد. با این حال، فرصت بیشتر سونی برای توسعهی پلیاستیشن ۵ میتواند در بلند مدت موفقیت بیشتری برای این کمپانی به همراه داشته باشد.
در کنار اکسباکس بعدی، پلیاستیشن ۵ باید با سرویس استریم بازیهای رایانهای گوگل یعنی Google Stadia از این غول اینترنتی نیز رقابت کند. اگرچه استریم بازیها در برنامههای هر دو رقیب دیرینه یعنی سونی و مایکروسافت جای دارد، اما گوگل به لطف زیرساختهای اینترنتی قدرتمندش میتواند به بازیگری تازه وارد اما جدی در صنعت بازیهای ویدئویی تبدیل شود. از این رو، در صورت محبوبیت یافتن سرویسهای استریم، سونی و مایکروسافت ممکن است در آینده از ارائهی کنسولهای خانگی قدرتمند صرف نظر کنند.
پلیاستیشن ۵: اخبار و شایعات
با نزدیک شدن به موعد رونمایی، روز به روز بر انتشار اخبار قطعی در مورد پلیاستیشن ۵ افزوده میشود؛ اما در این میان شایعاتی نیز به بیرون درز میکنند که ممکن است در آینده تأیید شوند. در اینجا سعی کردهایم همهی این اخبار و شایعات را گردآوری کنیم.
با اختراع جدید سونی، پلیاستیشن ۵ ممکن است پایان صفحات بارگذاری را رقم بزند
توضیحات اختراع جدید سونی، خبر از نرمافزار جدیدی برای بارگذاری دادهها در حافظه میدهند که میتواند منجر به حذف صفحات بارگذاری در بازیها شود. این اختراع با عنوان «سیستم و روشی جدید به منظور بارگذاری پویای بازی به منظور تجربهی گیمینگ روان»، حرکات گیمر را در محیط بازی زیر نظر میگیرد و براساس حرکات و انتخابهای کاربر در محیط بازی، تنها اطلاعات مورد نیاز را در حافظه بارگذاری میکند. در اسناد اختراع مذکور، این پروسه به صورت زیر توضیح داده شده است:
«سیستم و روشی برای بارگذاری پویای دادهها برای تجربهی بازی روان ارائه شده است. نقاط خاصی به عنوان مرز بارگذاری در محیط بازی تعیین شده و موقعیت شخصیت در محیط زیر نظر گرفته میشود. دستورات و دادههای مربوط به محیط بعدی بازی هنگامی که شخصیت قابل بازی از مرز بارگذاری عبور کند، در حافظه بارگذاری میشوند بدون این که وقفهای در جریان بازی ایجاد شود.»
از نظر فنی، اختراع جدید سونی به گونهای در راستای اختراع قبلی است که در سال ۲۰۱۲ ثبت شد؛ اما به آن توابع جدیدی برای زمانی که شحصیت از نقاط موسوم به مرز بارگذاری عبور میکند، افزوده شده است. این موارد میتواند شامل رخ دادن وقایعی خاص در صورت رسیدن کاربر به نقطهای خاص در محیط بازی، قابل رؤیت بودن بخشهایی از محیط بازی در دوردست و بارگذاری مجدد محیطهای قبلی در صورت بازگشت شخصیت به مرز بارگذاری باشد.
پیش از این روشی مشابه این اختراع را در بازی خدای جنگ دیده بودیم که در آن دوربین در طول بازی به صورت یک نمای پیوسته است و خبری از صفحات بارگذاری نیست.
برای دستیابی به تجربهای فراگیر، استفاده از روشهای پویای کار با دادهها به منظور بارگذاری مراحل، دشمنان یا هرگونه اطلاعات دیگر در طول بازی اجتناب ناپذیر به نظر میرسد. این قابلیت جدید باعث میشود تا بارگذاری دادهها به صورت پروسهای در پسزمینه انجام شود و صفحات بارگذاری در طول بازی به تجربهی همهجانبهی گیمر لطمه نزنند.
عناوین AAA نسبت به بازیهای مستقل برای پلیاستیشن ۵ از اولویت بالاتری برخوردار خواهند بود
بازیهای مستقل در هنگام آغاز به کار پلتفرم پلیاستیشن ۵ ممکن است اندکی مورد بیتوجهی قرار بگیرند چرا که سونی قصد دارد بیشتر روی بازیهای AAA سرمایهگذاری کند و امکاناتی نظیر پشتیبانی از تلویزیونهای ۸K نیز در همین راستا هستند. به گزارش والاستریت ژورنال، Kenichiro Yoshida، مدیرعامل سونی، در جلسهی تعیین استراتژی این کمپانی به این موضوع پرداخته و معتقد است که به جای اولویت دادن به بازیهای مستقل، سونی روی بازاریابی برای عناوین AAA متمرکز خواهد شد چرا که این بازیها کلید اصلی سونی برای ادامه دادن برتری در نسل بعد مقابل مایکروسافت پس از شکست دادن اکسباکس وان در پنج سال گذشته هستند.
حق اختراع سرویس استریم ابری سونی
طبق اختراع جدیدی که اخیراً پذیرفته شده است و در سال ۲۰۱۴ توسط سونی ثبت شده بود، این کمپانی در حال کار روی «سیستمی جهت ترکیب وضعیت ذخیره شدهی بازیها و خروجی ویدیویی تعاملی استریم آنها» است. به بیانی سادهتر، سونی ممکن است همزمان با آغاز به کار پلیاستیشن ۵، سرویس استریم ابری با هدف رقابت با Googla Stadia و سرویس استریم احتمالی مایکروسافت راه اندازی کند.
طبق این اختراع، تمامی بازیها از یک سرور میزبان استریم میشوند؛ بنابراین در صورتی که دستگاهی متصل به اینترنت اعم از کامپیوتر شخصی، تلفن همراه هوشمند یا کنسول بازی در اختیار داشته باشید، میتوانید بازیهای مورد نظر خود را روی آن استریم کنید و با رابطهای ورودی مورد پسندتان نظیر Netflix for Gaming بازی کنید. به جای دانلود کامل بازی، تنها استریم آنها انجام میشود و از این رو نگرانی بابت فضای ذخیرهسازی و نیز سختافزار قوی برای لذت بردن از بازیها نخواهید داشت. با این حال، شما مالک بازیها نخواهید بود و تنها اجازهی بازی کردن آنها را خواهید داشت.
سونی همچنین بر این نکته تأکید میکند که این سرویس استریم میتواند برای توسعهدهندگان سودمند باشد؛ چرا که جلوی بازی کردن آثار به صورت غیرقانونی را میگیرد و علاوه بر این، توسعهدهندگان میتوانند بازیهای خود را به گونهای بسازند که از قابلیتهای این سرویس به بهترین نحو بهره ببرند.
حال سؤال اینجا است که کاربران چگونه هزینهی استفاده از این سرویس را پرداخت خواهند کرد؟ در اینجا سونی دو مدل پرداخت هزینه را ارائه کرده است. در مدل اول، سونی از کاربران حق اشتراک دریافت میکند و در عوض به توسعهدهندگان مبلغی را جهت حق امتیاز استفاده از بازیهایشان پرداخت میکند. در مدل دوم، توسعهدهندگان به طور مستقیم از کاربر برای بازیهایشان پول دریافت میکنند و مبلغی را به سونی جهت استفاده از میزبانی این سرویس میپردازند. قابل ذکر است که سونی محدودهی قیمتی برای هیچکدام از دو مدل ذکر شده مشخص نکرده است.
انتظار داریم سونی استارت این سرویس را همزمان با عرضهی پلیاستیشن ۵ بزند؛ اما تاکنون این کمپانی در این مورد اظهار نظری نکرده است.
طبق گزارشی کنسول نسل بعدی مایکروسافت از پلیاستیشن ۵ قویتر خواهد بود
طبق توییتی از Ainsley Bowden، خبرنگار و مؤسس وبسایت Seasoned Gaming و به نقل از منابع آگاه از مایکروسافت، پرچمدار نسل بعدی کنسولهای بازی مایکروسافت که با اسم رمز Xbox Anaconda شناخته میشود، از پلیاستیشن ۵ قویتر خواهد بود:
«مشخصات سختافزاری پلیاستیشن ۵ تاکنون دقیقاً همان چیزی بودند که به آن امیدوار بودیم و حتی گاهی فراتر از انتظار بودند. چند منبع محرمانه تاکنون این شایعه را تأیید کردهاند که Xbox Anaconda پیشرفتهتر از پلیاستیشن ۵ خواهد بود. همهی این موارد به این معنی است که سال آینده برای طرفداران هر دو پلتفرم فوقالعاده خواهد بود.»
ادعای Bowden هنوز به طور رسمی تأیید نشدهاند؛ بنابراین منطقی است که به آن به دیدهی شک بنگریم. با این حال هنگامی که یکی از کاربران توییتر در مورد صحت و سقم این ادعا از Bowden سؤال کرد، وی پاسخ داد که منابع این خبر سالها است اطلاعات محرمانهی موثق و صحیح افشا کردهاند:
«افشا کنندگان این موضوع منابع من نیستند؛ بلکه خبرچینهای بسیار مورد اعتماد از داخل مایکروسافت و اکسباکس هستند که سالها است اطلاعات صحیح به بیرون درز دادهاند. به این نکته نیز توجه داشته باشید که این مساله چندان شگفتانگیز نیست. مایکروسافت صریحاً اعلام کرده است که آنها نسل بعد نیز قویترین سختافزار را خواهند داشت.»
حق اختراع جدید سونی به قابلیت Backwards Compatibility اشاره دارد
طبق اختراع جدید سونی که به تازگی لو رفته است، پلیاستیشن ۵ قادر است بازیهای پلیاستیشن ۴، پلیاستیشن ۳، پلیاستیشن ۲ و پلیاستیشن را اجرا کند. مارک سرنی در مصاحبهای تأیید کرد که بازیهای پلیاستیشن ۴ و PSVR در پلیاستیشن ۵ قابل بازی کردن خواهند بود و حتی کاربران پلیاستیشن ۵ و پلیاستیشن ۴ میتوانند به صورت آنلاین با هم بازی کنند.
توسعهی بازی برای پلیاستیشن ۵ با قدرت پیش میرود
Daniel Ahmad، تحلیلگر Niko Partners، ارتباطاتی با استودیوهای داخلی سونی داشته و معتقد است توسعهی بازی برای پلیاستیشن ۵ اکنون تنها تمرکز اکثر این استودیوها است. با وجود کیتهای توسعه که در اختیار توسعهدهندگان قرار گرفتهاند، این تحلیل چندان عجیب به نظر نمیرسد. با این حال، Ahmad همچنین میگوید که تا چند سال آینده انتشار بازی برای پلیاستیشن ۴ ادامه خواهد داشت. این مساله نیز تعجب برانگیز نیست چرا که اگر به روزهای آغازین پلیاستیشن ۴ بازگردیم عناوین متعددی را مییابیم که برای این کنسول و کنسول نسل قبلی یعنی پلیاستیشن ۳ عرضه شدهاند. بنابراین، بعید نیست در آینده شاهد عرضهی بازیهای متعددی برای هر دو کنسول پلیاستیشن ۴ و پلیاستیشن ۵ باشیم.
Andrew House به نسل بعد کنسولهای بازی پرداخت
Andrew House، مدیرعامل سابق سونی، اخیراً در جریان کنفرانس GamesBeat به نسل بعدی کنسولهای بازی اشاراتی داشت. اگرچه House از اظهار نظر مستقیم در مورد پلیاستیشن ۵ خودداری کرد، ادعا کرد که دیسکهای فیزیکی همچنان وجود خواهند داشت؛ چرا که توسعهدهندگان باید کماکان به انتشار بازیهای خود در کشورهایی که از هم زیرساختهای اینترنتی قدرتمندی برخوردار نیستند، ادامه دهند. مارک سرنی نیز تأیید کرده است پلیاستیشن ۵ از دیسکهای فیزیکی پشتیبانی خواهد کرد.
با این حال House در مورد دیگر کشورها معتقد است که سرویسهای استریم بخش قابل توجهی از نسل آیندهی کنسولها را به خود اختصاص خواهند داد. این عقیده با در نظر گرفتن رونمایی از Google Stadia نیز حق اختراع سرویس استریم سونی چندان عجیب به نظر نمیرسد.
وی همچنین اعلام کرد که هنوز هم سالهای متمادی از عمر PS4 و PS4 Pro باقی مانده است. با تأیید قابلیت Backwards Compatibility و پشتیبانی پلیاستیشن ۵ از بازیهای پلیاستیشن ۴، میتوان تصور کرد که پلیاستیشن ۴ برای مدت قابل توجهی در چرخهی حیات پلیاستیشن ۵ به کار خود ادامه دهد.
گزارش SemiAccurate پیرامون کیتهای توسعهی پلیاستیشن ۵
وبسایت SemiAccurate در گزارشی مدعی شد که به اطلاعات جدیدی از کنسول آتی پلیاستیشن دست یافته است. در این گزارش همچنین به موضوع واقعیت مجازی نیز پرداخته شده است و SemiAccurate ادعا میکند که سونی چیپ مخصوص واقعیت مجازی در پلیاستیشن ۵ گنجانده است. همچنین در این گزارش به استفاده از پردازندهی گرافیکی از خانوادهی Navi و پردازندهی اصلی سفارشی از خانوادهی Zen که توسط AMD تولید میشود، پرداخته شده است. استفاده از پردازندهی گرافیکی از خانوادهی Navi اکنون توسط مارک سرنی تأیید شده است و پلیاستیشن ۵ از سختافزار PSVR فعلی پشتیبانی خواهد کرد.
اخبار PlayStation Plus
طبق اطلاعیهی بحث برانگیزی که از سوی سونی اعلام شد، از ماه مارس سال جاری میلادی PlayStation Plus دیگر عناوین پلیاستیشن ۳ و PS Vita را به صورت رایگان در اختیار مشترکین قرار نمیدهد و به جای آن تنها روی ارائهی عناوین پلیاستیشن ۴ تمرکز خواهد کرد. این اطلاعیه شک و تردیدهایی را در مورد این که آیا سونی قصد دارد با قطع پشتیبانی از بازیهای پلتفرمهای قدیمی راه را برای نسل بعدی باز کند یا خیر، به وجود آورد.
این که سونی قصد دارد تنها به بهانهی تمرکز بر ارائهی بازیهای باکیفیتتر پلیاستیشن ۴ تعداد بازیهای رایگانی را که به صورت ماهانه با این سرویس ارائه میشوند از شش عنوان به دو عنوان کاهش دهد بسیار جالب به نظر میرسد. با این حال، هنوز معلوم نیست هدف واقعی سونی از این اقدام باز کردن راه برای پلیاستیشن ۵ است یا صرفاً ارائهی بازیهای باکیفیتتر پلیاستیشن ۴؛ بنابراین فعلاً باید منتظر بمانیم تا ببینیم برنامهی نهایی سونی برای PlayStation Plus چیست.
تحلیلگران چه میگویند؟
در این بخش، گفتوگوی کوتاهی با Matias Rodriguez، نایب رییس بخش تکنولوژی در استودیوهای بازی کمپانی Globant داشتیم. اولین موضوعی که در موردش بحث کردیم این بود که کدام یک از کنسولهای نسل بعدی سختافزار قویتری داشته و در رقابت پیروز خواهد بود. وی پاسخ داد:
«اگرچه برتری سختافزاری و بیشتر بودن توان پردازش پردازندهی مرکزی و گرافیکی معیاری است که بسیاری از مردم برای سنجش کنسول به آن توجه میکنند، اما نشانههای مهمتر برتری یک کنسول برتری کیت توسعهی نرمافزاری، سازگار بودن با موتورهای بازی نظیر Unity و Unreal و از همه مهمتر، مجموعه ابزارهایی است که به ناشران امکان تولید محتوا را برای پلتفرم مربوطه میدهد. با در نظر گرفتن این نکات و طبق پیشینهی تاریخی، مایکروسافت و سونی هر کدام به نوبت در زمینهی کنسولهای بازی پیشتاز بودهاند؛ بنابراین معتقدم این بار نوبت مایکروسافت است که پیروز رقابت باشد. »
اما مهمترین عوامل کلیدی در نبرد نسل بعدی کنسولهای بازی کدام هستند؟ Rodriguez به چند مورد از نکاتی اشاره کرد که میتوانند نقش بسزایی در جلب کردن نظر گیمرها به خود هنگام انتخاب کنسول بازی ایفا کنند. در ادامه به این موارد پرداخته شده است.
عناوین انحصاری
«اولین موردی که خریداران هنگام انتخاب کنسول بازی جدید به آن توجه میکنند بازیهای انحصاری موجود برای آن پلتفرم است. در حال حاضر، به لطف عناوین انحصاری نظیر Uncharted و God of War، سونی دست بالا را در این حوزه دارد و مایکروسافت با وجود بازیهایی نظیر فورتزا، Sea of Thieves و Halo Wars 2 نتوانست کار چندانی از پیش ببرد. با این حال، این کمپانی به ضعف در عناوین انحصاری واقف است و فیل اسپنسر، نایب رییس بخش گیمینگ مایکروسافت شدیداً تلاش کرده است تا استودیوهای موفقی را زیر چتر اکوسیستم اکسباکس جمع کند. با اضافه شدن استودیوهای Obsidian و Ninja Theory که مایکروسافت را برای کنسولهای نسل بعد آماده میکنند، ثابت شده است که مبارزهی اسپنسر به منظور بهبود وضعیت عناوین انحصاری مایکروسافت تا اینجا موفق بوده است. همچنین اخیراً اعلام شد که مایکروسافت در حال کار روی عنوان جدید مجموعهی Halo یعنی Halo Infinite است که انتظار میرود از نظر سطح کیفی برتری محسوسی نسبت به سایر بازیهای این مجموعه در اکوسیستم اکسباکس داشته باشد.»
در حال حاضر، Halo Infinite یکی از نخستین عناوین انحصاری است که انتظار داریم برای اکسباکس بعدی عرضه شود (در کنار عنوان احتمالی Gears of War 5). با وجود این که مجموعهی Halo طرفداران فراوانی دارد، اما بعید است Halo Infinite آنقدر جذاب باشد که طرفداران پلیاستیشن را به اکسباکس بعدی جذب کند.
قابل ذکر است که سونی احتمالاً برای پلیاستیشن ۵ عناوین انحصاری The Last of Us: Part 2 ،Ghost of Tsushima و Death Stranding را عرضه خواهد کرد؛ بنابراین از حیث بازیهای انحصاری به نظر میرسد سونی پیروز میدان باشد.
قابلیت Backwards Compatibility
Rodriguez در اینجا برتری را از آن مایکروسافت میبیند:
«این یکی از موارد برتری مایکروسافت نسبت به سونی در نسل فعلی است؛ زیرا اکسباکس وان به طور ذاتی از بازیهای اکسباکس ۳۶۰ پشتیبانی میکند و نیازی به استریم کردن بازیها نیست. پلیاستیشن نیز به برتری مایکروسافت اذعان کرده است و از این رو، مارک سرنی اعلام کرده است که پلیاستیشن ۵ دارای قابلیت Backwards Compatibility با پشتیبانی از بازیهای پلیاستیشن ۴ خواهد بود. کنسول فعلی مایکروسافت قابلیت Backwards Compatibility را دارد و به نظر میرسد مایکروسافت قصد دارد با همکاری نینتندو استریم بازیهای اکسباکس را روی سوییچ امکان پذیر کند.»
مایکروسافت بدون شک در این بخش از سونی جلوتر است؛ زیرا همان طور که Rodriguez اشاره میکند، کنسول فعلی مایکروسافت دارای این قابلیت است و به گیمرها اجازه میدهد عناوین اکسباکس ۳۶۰ را روی اکسباکس وان تجربه کنند. شکی نیست که مایکروسافت این قابلیت را در کنسول بعدی خود نیز پیادهسازی خواهد کرد تا عناوین اکسباکس وان را بتوان روی آن بازی کرد.
با وجود این که سونی اعلام کرده است پلیاستیشن ۵ با بازیهای پلیاستیشن ۴ سازگار خواهد بود، هنوز مشخص نیست آیا امکان بازی کردن عناوین کنسولهای قدیمیتر این کمپانی نظیر پلیاستیشن ۲ وجود خواهد داشت یا خیر. چنین قابلیتی قطعاً به مذاق طرفداران پلیاستیشن خوش خواهد آمد؛ اما هنوز مشخص نیست سونی در آینده برای آن برنامهای دارد یا خیر. این موضوع حداقل در حال حاضر منتفی است.
امکان بازی کردن بازیها به صورت Cross-platform
Rodriguez در این جا نیز وضعیت مایکروسافت را بهتر از سونی میداند:
«مایکروسافت نسبت به سونی از موضوع امکان بازی کردن و پیشبردن بازیها به صورت Cross-platform در پلتفرمهای اکسباکس و رایانههای شخصی با آغوش بازتری استقبال کرده است. علاوه بر این، اخباری در مورد استریم بازیهای اکسباکس روی نینتندو سوییچ منتشر شدهاند که میتوانند مایکروسافت را یک گام جلوتر از سونی بیندازند.»
همه میدانند که سونی چندان روی خوشی به قابلیت Cross-platform نشان نمیدهد. تنها عناوینی که با پلیاستیشن ۴ میتوانید به صورت Cross-platform با گیمرهایی از سایر پلتفرمها بازی کنید Rocket League و Fortnite (در آینده Call of Duty: Modern Warfare) هستند. اگرچه سونی ادعا میکند که از این قابلیت استقبال میکند و آمادهی همکاری است، توسعهدهندگان در این مورد سونی را به برخورد سلیقهای متهم میکنند. هنوز مشخص نیست آیا سونی قصد دارد محدودیتهای Cross-platform را کاهش دهد یا خیر؛ اما فشار مضاعفی که از طرف توسعهدهندگان و طرفداران به منظور پشتیبانی از این قابلیت به این کمپانی وارد میشود ممکن است آنها را وادار به عقبنشینی و تن دادن به خواستهی عموم کند.
در همین حال مایکروسافت امکان بازی کردن به صورت Corss-platform را با گیمرهای دیگر از پلتفرمهایی نظیر PC، نینتندو سوییچ و حتی در مواردی خاص تلفنهای همراه فراهم میکند. برای گیمرهایی که تمایل به بازی آنلاین با رفقایشان دارند و میخواهند فارغ از محدودیتهای پلتفرمها از بازی کردن با یکدیگر لذت ببرند، قابلیت Cross-platform میتواند یک برتری تعیین کننده باشد.
سرویس استریم ابری بازیها
«هر دو کمپانی سونی و مایکروسافت پلتفرم و زیرساخت مورد نیاز را جهت راهاندازی سرویس استریم ابری در اختیار دارند.؛ بنابراین برگ برنده در این رقابت بازیهای انحصاری و گستردگی دسترسی خواهد بود. در مورد بازیهای انحصاری و نیز در دسترس بودن، هر دو رقیب حرفهایی برای گفتن دارند. با این حال ممکن است مایکروسافت با راهاندازی سرویس استریم بازیهای اکسباکس روی نینتندو سوییچ از سونی پیشی بگیرد؛ چرا که این کار به منزلهی در دسترس بودن سرویس استریم مایکروسافت برای میلیونها گیمری است که احتمالاً یک اکسباکس یا کامپیوتر شخصی نیز در خانه دارند.»
در حالی که به نظر میرسد مایکروسافت با سرعت بیشتری به سمت کنسول تمام دیجیتالی بدون پشتیبانی از دیسک فیزیکی پیش میرود و عرضهی Xbox One S All Digital نیز در همین راستا است، سونی حق اختراع سرویس استریم جدیدی را ثبت کرده است که میتواند یک تنه با Google Stadia و سرویس استریم مخصوص کنسول بعدی مایکروسافت رقابت کند. البته هنوز اطلاعات چندانی از این سرویس در دست نیست و حتی نمیدانیم بلافاصله پس از عرضهی پلیاستیشن ۵ شروع به کار خواهد کرد یا خیر؛ اما اگر این اتفاق بیفتد، ورق به نفع سونی برخواهد گشت و از سیطرهی Googla Stadia بر بازار استریم بازیهای رایانهای جلوگیری خواهد شد.
ارتباط با توسعهدهندگان
از نظر محیط توسعهی بازی و سادگی انتشار بازی برای توسعهدهندگان، Rodriguez برتری را از آن مایکروسافت میداند:
«یکی از عوامل کلیدی در موفقیت مایکروسافت این است که توسعهی بازی برای پلتفرمهای اکسباکس و PC همراستا هستند. این مساله یکی از مشکلات پلیاستیشن ۳ بود که موجب دشوار شدن توسعهی بازیها برای آن شد که در نتیجهی آن محیط توسعه پلتفرم پلیاستیشن ۴ بهبود چشمگیری یافت. از سونی، مایکروسافت و نینتندو انتظار میرود محیط توسعهی قدرتمند و سیستم انتشار مناسب برای توسعهدهندگان مستقل فراهم کنند.»
یقیناً مایکروسافت نسبت به سایر غولهای دنیای بازیهای رایانهای میانهی بهتری با بازیهای مستقل دارد. برنامهی ID@Xbox به توسعهدهندگان امکان انتشار بازیهایشان برای ویندوز و اکسباکس وان را میدهد و به احتمال بالا این برنامه (حداقل فرمی از آن) در نسل بعد نیز ادامه داشته باشد. علاوه بر این، بازیهای اکسباکس وان در پلتفرم ویندوز نیز اجرا میشوند و کار را برای توسعهدهندگان راحتتر میکنند.
اگر سونی کوشش کند پلیاستیشن ۵ را از نظر توسعهی بازیها به کامپیوترهای شخصی شبیهتر کند (چیزی که به نظر میرسد اتفاق خواهد افتاد)، این پلتفرم میتواند توسعهدهندگان و به طور متقابل گیمرهای بیشتری را به خود جلب کند.
آیا با پلیاستیشن ۵ بالاخره به رزولوشن ۴K دستخواهیم یافت؟
PS4 Pro تصویر وسوسهانگیزی از این که گیمینگ با رزولوشن ۴K چگونه خواهد بود به ما نشان میدهد اما هنوز یک مشکل اساسی وجود دارد؛ این کنسول توانایی لازم برای اجرای بازیها با رزولوشن ۴K واقعی را ندارد. این کنسول از تکنیک صفحهی شطرنج برای نمایش تصاویر در رزولوشن ۴K استفاده میکند که در آن با استفاده از هر پیکسل در تصویر اصلی چهار پیکسل در تصویر خروجی تولید میشود. اگرچه این تکنیک هوشمندانه بوده و حتی قادر است خروجی ۴K واقعی تولید کند، اما در عوض به علت محدودیتهای فنی باید رزولوشن را فدا کند.
Chris Kingsley، مدیر ارشد فناوری و از مؤسسان استودیوی Rebellion، حتی هدف بلندپروازانهتری برای پلیاستیشن ۵ ترسیم میکند: «واضح است که سختافزار جدید باید قادر به پشتیبانی از تلویزیونهای ۴K باشد و حتی ممکن است از تلویزیونهای ۸K نیز تحت شرایط خاصی پشتیبانی کند.»
توانایی پردازش تصاویر با رزولوشن ۴K واقعی از اصلیترین ملزومات پلیاستیشن ۵ است و خوشبختانه مارک سرنی نیز تأیید کرده است که این کنسول از رزولوشن ۸K حداقل به فرمهایی خاص پشتیبانی خواهد کرد.
با این حال تنها توانایی پردازش تصاویر ۴K تنها قابلیت کنسول جدید سونی نخواهد بود؛ چرا که اخیراً تأیید شده است که این کنسول قادر به پشتیبانی از Ray Tracing نیز خواهد بود. در دو کنفرانس اخیر GDC تصویر اولیهای از بازیهای نسل بعدی که از این قابلیت پشتیبانی میکنند نمایش داده شده است که هیجان ما را برای پلیاستیشن ۵ دوچندان میکند.
قابلیت Ray Tracing به صورت آنی قرار است تحول بعدی را در دنیای رندرینگ گرافیکی رقم بزند و اپیک گیمز نمایی اولیه از این تکنولوژی را که ساخت و رندر شخصیتهایی فوقالعاده واقعگرایانهتر را میسر میکند، به نمایش گذاشته است. با استفاده از تکنولوژی کپچر، سازندهی موتور بازی Unreal به ما نشان داد که ساخت شخصیتهایی فوق واقعی چگونه آیندهی صنعت بازیهای رایانهای را شکل خواهد داد؛ سطحی جدید از واقعیت که فراتر از تصور بوده و حتی از اثر درهی وهمی نیز عبور میکند.
Kim Libreri، مدیر ارشد فناوری اپیک گیمز، در مصاحبهای با وبسایت GamesIndustry.biz در این باره میگوید:
«راستش را بخواهید تا پنج الی ده سال آینده، دیگر قادر نخواهید بود تفاوت بین دنیای مجازی و دنیای واقعی را بیان کنید. در آیندهی نزدیک شاهد سختافزارهایی را که از این قابلیتها پشتیبانی میکنند خواهید بود و سرانجام، بزرگترین بازیهای رایانهای با پیچیدهترین جلوههای ویژهی بصری از راه خواهند رسید که میتوانید آنها را به طور آنی بازی کنید.»
پلیاستیشن ۵ و تأثیر آن بر واقعیت مجازی
به لطف PSVR، سونی اولین غول دنیای کنسولهای بازی بود که پشتیبانی از واقعیت مجازی را به کنسولش آورد. در صورتی که نگاهی دقیق به PSVR داشته باشیم و به خصوص بهبود کارایی آن در صورت استفاده با PS4 Pro را مورد بررسی قرار دهیم، میتوانیم انتظار داشته باشیم که پلیاستیشن ۵ تجربهی واقعیت مجازی را به سطح بالاتری برساند. مارک سرنی اخیراً تأیید کرده است که پلیاستیشن ۵ با سختافزار کنونی PSVR سازگار خواهد بود؛ اما در مورد نسخهی دوم PSVR و زمان عرضهی آن هیچگونه اظهار نظری نکرده است.
در حال حاضر، PVSR رزولوشن پایینتری نسبت به سایر هدستهای واقعیت مجازی نظیر Oculus Rift و HTC Vive دارد. با این حال، حتی همین نسخهی اول PSVR نیز به کنسول کنسول پلیاستیشن ۴ قابلیتهایی فراتر از انتظار میبخشد. در صورت استفاده از PS4 Pro، نرخ فریم نمایش تصاویر در PSVR بهبود مییابد که در بهبود تجربهی واقعیت مجازی بسیار مطلوب است؛ اما حتی سختافزار قویتر PS4 Pro نیز نمیتواند پایین بودن رزولوشن PSVR را جبران کند. میتوانیم با اطمینان ادعا کنیم که از آن جا که نسل اول PSVR بسیار موفق بود، سونی نسخهی دوم این هدست واقعیت مجازی را این بار با پیشرفتهای تکنولوژیک به بازار عرضه خواهد کرد؛ چرا که PSVR 2 میتواند عامل تأثیرگذاری در رشد فروش پلیاستیشن ۵ باشد.
در صورتی که سونی بتواند نسل دوم PSVR را بدون دستگاه پردازش جانبی روانهی بازار کند، میتواند قیمت آن را تا حد خوبی کاهش دهد و واقعیت مجازی را بیش از پیش در میان گیمرها مرسوم کند. طبق گزارشی از SemiAccurate، پردازندهی داخلی پلیاستیشن ۵ توانایی انجام پردازشهای مورد نیاز هدستهای واقعیت مجازی را خواهد داشت که میتواند منجر به حذف دستگاه پردازش جانبی از نسل دوم هدست PSVR شود؛ قابلیتی که مارک سرنی نیز به طور غیرمستقیم به آن اشاره کرد.
Chris Kingsley، مدیر ارشد فناوری استودیوی Rebellion در مورد نسل دوم PSVR به نکتهی مهمی اشاره میکند:
«هر چیزی که بتواند زمان میان معرفی محصول تا تحویل آن به مشتریان را کاهش دهد نقطهی مثبتی خواهد بود.»
کابل رابط میان هدستهای واقعیت مجازی و کنسول یا کامپیوتر شخصی یکی از مهمترین موانع در مسیر دستیابی به تجربهای فراگیر که بخشی از ذات واقعیت مجازی است، محسوب میشود. از این رو، به تدریج شاهد ظهور روشهای ارتباطی بیسیم برای ارتباط میان هدست و کنسول یا PC هستیم. به عنوان مثال، یک پیادهسازی برای HTC Vive وجود دارد که این هدست را به طور بیسیم به کامپیوتر متصل میکند. Oculus نیز با استفاده از سختافزارهای Oculus Go و Oculus Quest به سمت ارتباطات بیسیم حرکت میکند. با در نظر گرفتن این موارد، میتوانیم با اطمینان خوبی انتظار داشته باشیم که پلیاستیشن ۵ بتواند به طور بیسیم به نسل دوم PSVR متصل شود.
با این حال انتظارات Chris Kingsley از این هم فراتر میرود:
«زاویهی دید گستردهی افقی و عمودی مهمترین خواستههای من هستند که البته به رزولوشن ۴K برای هر چشم نیاز خواهد بود. دامنهی دینامیکی بالا نیز در صورت وجود عالی خواهد بود.»
دستیابی به HDR و زاویهی دید عریض در نسل بعدی PSVR ممکن به نظر میرسند؛ اما پردازش تصاویر با رزولوشن ۴K برای هر چشم نیاز به توان پردازشی بالایی دارد که بعید است حتی پلیاستیشن ۵ از پس آن برآید. همانطور که Kingsley اشاره کرد، رزولوشن مطلوب برای هر چشم ۴K است که در مجموع معادل پردازش تصویری با رزولوشن ۸K خواهد بود؛ چیزی که فراتر از تواناییهای سختافزاری پلیاستیشن ۵ به نظر میرسد.
با در نظر گرفتن همهی این موارد، سونی احتمالاً به راه حل خلاقانهای جهت دور زدن این مشکلات دست خواهد یافت. به عنوان مثال، پلیاستیشن ۵ میتواند به استفاده از سنسور ردگیری حرکت چشم تنها بخشی از میدان دید را که در کانون دید کاربر قرار دارد با حداکثر کیفیت رندر کند و کیفیت تصویر مابقی بخشها را کاهش دهد. این راه حل میتواند یکی از گزینههای سونی باشد.
علاوه بر این، طبق حق اختراعی که وبسایت Upload VR منتشر کرده است، سونی در حال کار روی لنزهای مناسب افراد عینکی با قابلیت تعقیب نگاه و ارسال سیگنال به صفحه نمایش به صورت الکترواپتیکال است. این لنزها روی عینکهایی نصب خواهد شد که به صورت سفارشی برای افراد ساخته میشوند و قابلیت ردگیری نگاه افراد را از طریق سنسور تعبیه شده دارند. به عبارتی دیگر، افراد عینکی میتوانند از واقعیت مجازی لذت بیشتری ببرند. انتظار میرود این عینکها با برچسب قیمتی بالایی عرضه شوند. با این حال، طراحی و پیادهسازی نرمافزار تعقیب نگاه میتواند میتواند نوید این قابلیت را در PSVR 2 بدهد.
با وجود این که اکثر اطلاعاتی که تاکنون در مورد نسخهی بعدی PSVR میدانیم ریشه در حدس و گمان و شایعات دارند، یکی از توسعهدهندگان به طور جدی برای استفاده از قابلیتهای واقعیت مجازی پلیاستیشن ۵ برنامهریزی کرده است. Kazunori Yamauchi، خالق مجموعهی گرن توریسمو، در مصاحبهای با وبسایت GT Planet اعلام کرد که هنگامی که بحث بهرهبرداری از تواناییهای کنسول نسل بعدی سونی مطرح میشود، تمرکز اصلی Polyphony Digital روی واقعیت مجازی خواهد بود:
«اولین چیزی که از توانایی سختافزاری بالاتر متأثر میشود واقعیت مجازی خواهد بود. فکر نمیکنم چیز دیگری وجود داشته باشد که اینقدر توان پردازشی نیاز داشته باشد. من واقعاً از VR خوشم میآید؛ از افرادی هستم که به امکانات آن باور دارم و البته معتقدم برای یک بازی رانندگی بسیار مناسب است.»
از آن جا که مجموعهی گرن توریسمو در انحصار پلتفرم پلیاستیشن است، انتظار میرود آیندهی آن با آیندهی نسل بعدی هدست واقعیت مجازی سونی یعنی PlayStation VR 2 گره خورده باشد. اگرچه سونی تاکنون اظهار نظری رسمی در مورد توسعهی PSVR 2 نکرده است، اما از نظرات Yamauchi این طور برمیآید که این کمپانی با جدیت مشغول توسعهی PSVR 2 برای کنسول نسل بعدیاش یعنی پلیاستیشن ۵ است.
Yamauchi در مورد محدودیتهای سختافزاری در واقعیت مجازی میگوید:
«واقعیت مجازی شدیداً به تکامل توان پردازشی پردازندهی گرافیکی و نیز سختافزارهای مورد نیاز نظیر صفحات نمایش متکی است. واقعیت مجازی چیزی است که شما هرگز توان پردازشی کافی برای آن نخواهید داشت و همواره با محدودیتهای سختافزاری روبهرو خواهید بود؛ این محدودیت سختافزاری نیز هرگز ما را قانع به امکانات فعلی نخواهد کرد. واضح است که واقعیت مجازی با گذر زمان به تدریج بهبود مییابد و ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که از این روند جا نمانیم.»
پلیاستیشن ۵ چه فرمی خواهد داشت؟
برخی تحلیلگران اظهار داشتهاند که کنسولهای آینده از جمله پلیاستیشن ۵ فرم متفاوتی نسبت به کنسولهای کنونی خواهند داشت و بسیاری از قطعات سختافزاری که موجب بزرگ و سنگین شدن کنسولها شده است در آنها حذف خواهد شد؛ علت این مساله را رواج هر چه بیشتر سرویسهای استریم ابری عنوان کردهاند. با این حال، ما بر این باوریم که بعید است سونی روشی مشابه نینتندو در پیش گرفته و پلیاستیشن ۵ را با ابعادی کوچک عرضه کند.
دلیل ما برای این عقیده این است که سونی با پلیاستیشن ۴ به تازگی شروع به استفاده از سختافزاری مشابه کامپیوترهای شخصی در کنسول خود کرده است. سه کنسول قبلی پلیاستیشن همگی دارای سختافزار اختصاصی خود بودند؛ مسالهای که روی فروش کلی پلیاستیشن ۳ تأثیر منفی گذاشت. بدون شک توسعهدهندگان هنگامی که متوجه شدند سونی در پلیاستیشن ۴ از سختافزاری مشابه رایانههای شخصی بهره خواهد گرفت نفس راحتی کشیدند. Chris Kingsley در این باره میگوید:
«توسعهدهندگان میخواهند توانایی ساخت بهترین بازیها را با کمترین هزینه و تلاش داشته باشند. ما میخواهیم روی خلاقیت تمرکز کنیم و میخواهیم کارمان فقط راه بیفتد؛ بنابراین، سختافزار کنسولهای بعدی باید مشابه سختافزار کنسولهای فعلی باشد که خود مشابه سختافزار کامپیوترهای شخصی هستند. ما خواستار پردازندهی مرکزی و گرافیکی سریعتر هستیم اما حافظهی RAM با ظرفیت بالا نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ داشتن پردازندههای سریع در صورتی که نتوانیم آنها را با داده تغذیه کنیم بی فایده خواهد بود.»
تمامی موارد بالا قابل دستیابی هستند. آیا پلیاستیشن ۵ هارد دیسک نیز خواهد داشت؟ پاسخ مثبت است؛ اما هارد دیسک آن با نمونههایی که شما میشناسید متفاوت خواهد بود. سونی تأیید کرده است که در پلیاستیشن ۵ از حافظهی SSD اختصاصی خود بهره میبرد که طبق ادعای این کمپانی ۱۹ برابر سریعتر از SSDهای موجود بوده و زمان بارگذاری بازیها را کاهش خواهد داد.
پلیاستیشن ۵ و استریم بازیها
بدیهی است در صورت استریم بازیها روی پلیاستیشن ۵، نیاز به فضای ذخیرهسازی برای تصاویر و بافتهای گرافیکی با رزولوشن بالا کاملاً از بین میرود و سرویس استریم بازی سونی تحت عنوان PlayStation Now هماکنون فعال است. از طرفی میدانیم که سونی اختراعی تحت عنوان «سیستمی جهت ترکیب وضعیت ذخیره شدهی بازیها و خروجی ویدیویی تعاملی استریم آنها» دارد که نشاندهندهی تمایل این کمپانی به توسعهی سرویس استریم بازی خود است.
یکی از مهمترین موانع سرویسهای استریم بازی کمبود پهنای باند اینترنت است. حتی تلویزیونهای ۴K برای ارائهی تجربهی استریم روان نیاز به پهنای باندی در حدود ۲۵ مگابیت بر ثانیه دارند و با در نظر گرفتن این نکته که در استریم بازیها علاوه بر اطلاعات تصویری انواع دیگری از دادهها نیز باید منتقل شوند، گیمینگ روان از طریق استریم حتی با این پهنای باند نیز ممکن است با مشکلاتی مواجه باشد. سونی مانعی بر سر راه خود به منظور عرضهی نسخهی کوچکتری از پلیاستیشن ۵ که تنها از طریق استریم بازیها کار میکند نمیبیند. این نسخه از پلیاستیشن ۵ کاربرانی را هدف خواهد گرفت که به اینترنت با پهنای باند بسیار بالا دسترسی دارند و ممکن است هزینهی کنسول نیز مانند هزینهی اشتراک تلفن همراه از طریق هزینهی ماهانهی حق اشتراک سرویس پرداخت شود (پیشتر شایعاتی در مورد این که مایکروسافت نیز چنین برنامهای دارد منتشر شده بود).
با این حال، اگر سونی خواهان دستیابی به فروشی مشابه کنسولهای قبلیاش برای پلیاستیشن ۵ است، باید نسخهای از آن را که از نظر سختافزاری مشابه پلیاستیشن ۴ است، عرضه کند؛ چیزی که طبق مصاحبهی اخیر مارک سرنی به نظر میرسد اتفاق خواهد افتاد.
پلیاستیشن ۵ و دیسکهای فیزیکی: آری یا خیر؟
رشد روزافزون بازار بازیهای دیجیتالی که به تدریج جایگزین بازار دیسکهای فیزیکی میشود، باعث شده است تا برخی صاحبنظران بر این عقیده باشند که کنسولهای بازی تا ده سال آینده با دیسکهای فیزیکی خداحافظی خواهند کرد. با این حال، پلیاستیشن ۵ قرار نیست ریسک قدم گذاشتن به این راه را به جان بخرد؛ چرا که سونی تأیید کرده است این کنسول از دیسکهای فیزیک پشتیبانی خواهد کرد.
سونی به علت نبود امکان پخش دیسکهای بلوری ۴K در PS4 Pro مورد انتقادات شدید و البته منطقی قرار گرفته است. این مساله باعث شده است که PS4 Pro نسبت به کنسولهایی نظیر Xbox One S و Xbox One X برای علاقمندان به فیلم و تلویزیون جذابیت کمتری داشته باشد. از طرفی نظرسنجیها نشان میدهند که کاربران هنوز هم احتمال میدهند که بازیها را به صورت فیزیکی تهیه کنند؛ چرا که نه تنها میتوانند نسخهی دست دوم دیسکها را بعداً به فروش برسانند (چیزی که اهالی صنعت گیم چندان روی خوش به آن نشان نمیدهند)، بلکه میتوانند در فضای ذخیرهسازی نیز صرفهجویی کنند. در صورتی که سونی بخواهد پشتیبانی از دیسکهای فیزیکی را از پلیاستیشن ۵ حذف کند، باید در عوض آن چندین ترابایت فضای ذخیرهسازی در اختیار کاربران قرار دهد. که احتمال آن کم است.
Chris Kingsley این موضوع را از دید توسعهدهندگان اینگونه بررسی میکند:
«از آن جا که اکثر کاربران به محتوای دیجیتال روی آوردهاند، به نظرم دورهی عرضهی فیلمها و بازیها روی دیسکهای فیزیکی رو به پایان است. با این حال، هنوز هم برخی کاربران به دیسکهای فیزیکی وابسته هستند؛ بنابراین، هیچکس نمیداند که آیا میزان استقبال از دیسکهای فیزیکی در آینده کاهش خواهد یافت یا در سطح فعلی باقی خواهد ماند.»
آمار دانلود بازیها حاکی از رشد دانلود بازیها به صورت دیجیتال در سال گذشته است؛ اما Blake Jorgensen، مدیر ارشد مالی کمپانی EA، معتقد است که حضور دیسکهای فیزیکی در صنعت گیم فعلاً ادامه خواهد داشت:
«کنسولهای بازی و دیسکهای فیزیکی احتمالاً برای مدت طولانی وجود خواهند داشت. این مشتریان هستند که تصمیم میگیرند بازیها را به چه صورتی تهیه کنند. این مساله شاید به منزلهی بسته شدن فروشگاههای فیزیکی و دریافت بازیها به صورت دیجیتالی باشد اگر آنها احساس کنند دریافت دیجیتالی بازیها برایشان راحتتر است.»
منتظر چه عناوینی برای پلیاستیشن ۵ هستیم؟
تمامی عناوین پلیاستیشن ۴، حتی عناوین مخصوص PSVR، روی پلیاستیشن ۵ قابل بازی کردن خواهند بود. این چیزی است که تاکنون میدانیم؛ اما قطعاً عناوینی برای پلیاستیشن ۵ در دست توسعه هستند که قرار است از سختافزار قویتر آن بهره ببرند. تاکنون CD Projekt Red اعلام کرده است که در حال توسعهی بازی برای نسل فعلی و نسل بعدی است و با در نظر گرفتن این نکته که کیتهای توسعهی پلیاستیشن ۵ در میان توسعهدهندگان توزیع شدهاند، Cyberpunk 2077 با احتمال بالایی از نخستین عناوینی است که شاهد عرضهی آن برای پلیاستیشن ۵ خواهیم بود. مارک سرنی نیز در مصاحبهاش با وبسایت Wired اشارهای به بازی آتی هیدئو کوجیما یعنی Death Stranding داشت که آن هم قرار است برای هر دو کنسول پلیاستیشن ۴ و پلیاستیشن ۵ عرضه شود.
در حال حاضر، تمامی عناوین انحصاری آتی سونی برای پلتفرم پلیاستیشن ۴، از Ghost of Tsushima گرفته تا The Last of Us 2، از مهمترین نامزدهای عرضه برای پلیاستیشن ۵ هستند. علاوه بر این، زمزمههایی در مورد عرضهی دنبالهی بازی Horizon Zero Dawn و عنوانی جدید از مجموعهی God of War برای پلیاستیشن ۵ شنیده میشود که براساس آنها میتوانیم فرض کنیم این عناوین نیز برای پلیاستیشن ۵ منتشر خواهند شد. در پایان، نباید فراموش کرد که سونی اعلام کرده است عناوین AAA برای پلیاستیشن ۵ از اولویت بالاتری نسبت به بازیهای مستقل برخوردار خواهند بود چرا که سونی تلاش میکند روی «گیمرهای جدی» متمرکز شود.
نظر شما مخاطبین دنیای بازی درباره پلی استیشن ۵، کنسول نسل نهمی سونی چیست؟ دیدگاهتان را با ما به اشتراک بگذارید.
۱۰ قهرمان کودک محبوب دنیای انیمه
پاساژ علاءالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!
شرکت رایان پژوه پاسارگاد rpp.me کلاه بردار بزرگ دارای نماد اعتماد
فروشگاه کلاه برداری به نام ( آتاری ایران )